Genoeg gedaan volgens de letter van de wet?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Genoeg gedaan volgens de letter van de wet?

#1 , 12 aug 2011 09:49

Ik heb een klein vraagje: afgelopen weekend was ik met de wagen aan het wachten in een parkeergarage (stadsparking) waar net een wagen uit een plaatsje reed. Bij het achteruitrijden, reed die wagen echter een wagen aan in de rij wagens aan de overkant (hoe je daar kan tegenzitten, begrijp ik nog altijd niet, er was massa's plaats, maar kom...). Tot mijn verbazing stapte de bestuurder niet uit, maar reed gewoon door (terwijl hij goed wist dat ik alles gezien had). Aangezien het geen klein tikje was maar een behoorlijke aanrijding (de bumper van de aangereden wagen was gedeukt en geschaafd), heb ik de nummerplaat van de wegrijdende wagen genoteerd. Ik heb een papiertje geschreven met daarop:

"Beste, ik ben getuige geweest dat de wagen met nummerplaat XXX-XXX uw wagen aangereden heeft bij het verlaten van zijn parkeerplaats. U kan me bereiken op e-mail adres XXX@XXX.be." en dit tussen de ruitenwisser van de aangereden wagen gestoken en ben doorgegaan.

Een normaal mens zou denken dat ik daarmee mijn "burgerplicht" gedaan heb, maar is dit ook zo? De persoon van de wagen heeft me nog niet gecontacteerd tot nu toe, en toen ik er achteraf nog even aan terugdacht, had ik volgende bedenkingen: Had ik volgens de letter van de wet de politie niet moeten bellen? Wat als die wagen teruggekomen is en het briefje vantussen de ruitewisser gehaald had? Iemand een idee wat er van jou als burger exact verwacht wordt in dergelijk geval?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 aug 2011 11:32

politie komt meestal niet tussen in zoiets, alhoewel het zou moeten ( vluchtmisdrijf )

u heeft gedaan wat u moest, zich kenbaar maken

waarschijnlijk zal de persoon zelf u niet contacteren maar de verzekering van het "slachtoffer"

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”