Snelheidsovertreding met ambulance erachter

onraad
Topic Starter
Berichten: 16

Snelheidsovertreding met ambulance erachter

#1 , 08 aug 2011 18:06

Geachte

Enige tijd geleden reed ik over de autosnelweg en kwam ik aan wegenwerken met een snelheidsbeperking van 70km/u. Ik vertraagde in eerste instantie maar merkte achter mij een ambulance met zwaailichten en sirenes. Met het gedacht deze zo snel mogelijk te laten passeren, vertraagde ik niet voldoende en ben ik nu ook geflitst.

A) ik heb een voorstel tot minnelijke schikking gekregen €110, betaal ik deze best gewoon?
B) is er enigszins kans dat een politierechter hiermee rekening houdt bij een eventuele dagvaarding? (De ambulance reed kort achter me aan en is dus zelf ook geflitst. Ik vermoed dat men dat wel kan opzoeken mocht men het nodig achten dit na te gaan.)

Alvast bedankt!


Met vriendelijke groeten,

Arno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 08 aug 2011 18:43

A. Ja
B. Nee

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 08 aug 2011 23:26

Art 38 van de Wegcode:
Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken
Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.

Nergens wordt de verplichting opgelegd om een andere overtreding te begaan. Enkel als u op geen enkele andere manier de doorgang kon vrijmaken, kan u proberen het bij een rechter uit te leggen (anders ook, maar dit zou ik sterk afraden).

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 08 aug 2011 23:36

"onmiddellijk de doorgang vrijmaken"

Kan in feite toch ook betekenen dat men zich zo snel als mogelijk uit de voeten moet maken indien dat de enige wijze was om "onmiddellijk de doorgang vrij te maken". Indien er ingevolge de wegenwerken geen uitwijkmogelijkheid was om te stoppen zie ik geen andere mogelijkheid dan zo snel mogelijk doorrijden.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 08 aug 2011 23:41

"onmiddellijk de doorgang vrijmaken"

Kan in feite toch ook betekenen dat men zich zo snel als mogelijk uit de voeten moet maken indien dat de enige wijze was om "onmiddellijk de doorgang vrij te maken". Indien er ingevolge de wegenwerken geen uitwijkmogelijkheid was om te stoppen zie ik geen andere mogelijkheid dan zo snel mogelijk doorrijden.....
Als u denkt dat een rechter dit aanvaardt, niet twijfelen.

onraad
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 09 aug 2011 02:43

Nu wil ik er ook geen onnodige kosten voor riskeren, zo onoverkomelijk is die €110 nu ook niet maar ik wil gewoon weten of dit enigszins te verdedigen valt. Ik rij doorgaans met een correcte snelheid en mocht die ambulance niet achter mij hangen had ik ook hier niet te snel gereden. De ambulance zorgde gewoon voor verwarring en ik wilde zo snel mogelijk voor hem weg.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 09 aug 2011 07:45

Bij werken op de snelweg zijn er doorgaans minstens 2 rijvakken per richting vrij, en kon men uitwijken naar het andere (waarschijnlijk rechtse) vak.
Als u niet kon uitwijken (bv tengevolge van een rij stilstaande vrachtwagens) zal dit normaal ook op de foto zichtbaar zijn, en kan u het proberen aan een rechter uit te leggen. Als u echter niet zeker bent, zou ik toch maar betalen.

sheepie
Berichten: 164

#8 , 09 aug 2011 08:58

Bij werken op de snelweg zijn er doorgaans minstens 2 rijvakken per richting vrij, en kon men uitwijken naar het andere (waarschijnlijk rechtse) vak.
Als u niet kon uitwijken (bv tengevolge van een rij stilstaande vrachtwagens) zal dit normaal ook op de foto zichtbaar zijn, en kan u het proberen aan een rechter uit te leggen. Als u echter niet zeker bent, zou ik toch maar betalen.
Ja, das wel waar, dat je meestal 2 rijvakken hebt. Maar soms zijn deze rijvakken van elkaar gescheiden door een volle lijn. Dus wat dan als je uitwijkt en de volle lijn overgaat??

Dan is het toch eigenlijk aan de ambulance om uit te wijken en de overtreding te begaan??

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 09 aug 2011 10:16

Bij werken op de snelweg zijn er doorgaans minstens 2 rijvakken per richting vrij, en kon men uitwijken naar het andere (waarschijnlijk rechtse) vak.
Als u niet kon uitwijken (bv tengevolge van een rij stilstaande vrachtwagens) zal dit normaal ook op de foto zichtbaar zijn, en kan u het proberen aan een rechter uit te leggen. Als u echter niet zeker bent, zou ik toch maar betalen.
Ja, das wel waar, dat je meestal 2 rijvakken hebt. Maar soms zijn deze rijvakken van elkaar gescheiden door een volle lijn. Dus wat dan als je uitwijkt en de volle lijn overgaat??

Dan is het toch eigenlijk aan de ambulance om uit te wijken en de overtreding te begaan??
In dit geval mag enkel de snelheidsbeperking genegeerd worden door de ambulance. In de wegcode is niet voorzien dat een ambulance een volle lijn mag overschrijden. (Zelfs het rijden op de pechstrook om een file voorbij te raken is niet opgenomen.)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”