Wagen getakeld, geen borden.

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

Wagen getakeld, geen borden.

#1 , 08 aug 2011 02:11

Hoi!

Zondag 7/8 is rond de middag de wagen van mijn vriendin blijkbaar getakeld. Ze stond in een zone waar enkel borden stonden met als vermelding verboden te parkeren van maandag tot vrijdag tussen 8 en 17h. Zondag stond zij dus zeker niet verkeerd. Toch is de wagen weggetakeld.

Ben ondertussen wat gaan rondzien in de straat en de overkant staat inderdaad gemarkeerd als verboden te parkeren op Zondag 7/8. Ook helemaal op het einde van de straat aan mijn kant dan staat dit bord, maar dit is enkele 100'en meters weg van de plaats waar mijn vriendin geparkeerd stond en dus niet zichtbaar tenzij je helemaal ten einde de straat rijd wat ze dus niet elke dag doet. Het beging van de zone bord staat er dus, geen einde zone bord.

Ik ga dus absoluut niet akkoord met het feit dat die wagen getakeld is geweest. Heb aan politieagent van dienst gevraagd om iemand langs te sturen om nota te nemen van de fout geplaatste borden, maar dit weigerde hij. Ik heb zoveel mogelijk foto's genomen om aan te tonen dat de zone waarin men vriendin stond een Niet parkeren Maandag-Vrijdag zone was, maar toch, volgens de agent maak ik geen kans.

Enige tips, dingen die ik eventueel nog kan doen?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2011 08:07

De wegcode zoals ik het geleerd heb zegt dat ieder bord vervalt voorbij een straat !

Dus als er aan het begin van de straat een bord staat en er komt geen enkele straat uit op deze straat hoeft er maar één bord te staan, en moet het einde niet aan geduid te worden daar het vervalt aan het nieuw kruispunt! !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sleper
Berichten: 391

#3 , 08 aug 2011 12:49

De wegcode zoals ik het geleerd heb zegt dat ieder bord vervalt voorbij een straat !

Dus als er aan het begin van de straat een bord staat en er komt geen enkele straat uit op deze straat hoeft er maar één bord te staan, en moet het einde niet aan geduid te worden daar het vervalt aan het nieuw kruispunt! !
tegenwoordig wordt vaak met " zones" gewerkt en een mens moet maar weten in welke zone hij zich bevindt .

Reclame

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 08 aug 2011 12:55

Dat is toch te belachelijk voor woorden. Dus ik zou elke dag eventjes naar het einde van men straat moeten wandelen om te zien of er eventueel borden staan dat ik de volgende dag niet mag parkeren? Zeker als er op de plek waar ik dan zogezegd foutief geparkeerd sta nog eens andere borden staan met een andere datum ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2011 16:52

Dat is toch te belachelijk voor woorden. Dus ik zou elke dag eventjes naar het einde van men straat moeten wandelen om te zien of er eventueel borden staan dat ik de volgende dag niet mag parkeren? Zeker als er op de plek waar ik dan zogezegd foutief geparkeerd sta nog eens andere borden staan met een andere datum ...
De staat moet toch ergens geld kunnen uit kloppen? Ik heb inderdaad ook de indruk dat men met opzet zeer onduidelijke en verwarrende parkeersituaties probeert te creëeren, met als doel zoveel mogelijk boetes incasseren.

Maar los daarvan: uit uw uitleg maak ik op dat er weldegelijk aan iedere kant van de straat zo'n bord staat? Dus uw vriendin is deze toch voorbij gereden? In dat geval maakt u inderdaad weinig kans. Het bord stond er. Punt.

Ik heb een gelijkaardige situatie gehad bij parkeren in Knokke-Heist: toen Heist net een blauwe zone geworden was, was ik er een weekendje op vakantie en had me geparkeerd in de straat waar ik me vroeger ook steeds parkeerde. Bleek achteraf dat ik ergens bij het binnerijden van Heist (het was toen avond en donker) een bord gemist heb waar de blauwe zone aangeduid was. In héél Heist was er verder nergens een bord te zien om u hier aan te herinneren. Gevolg: boete van 20 € aan mijn been. Ik heb er wel 4 dagen gestaan, dus op zich wel goedkoop geparkeerd, maar toch... had ik het geweten had ik me op de markt gezet voor 3 € per dag, en had het me maar 12 € gekost.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 08 aug 2011 17:20

Het aanvragen voor het plaatsen van verkeersborden, is onderworpen aan een stedelijke reglementering, meende ik.
Zo dient een aanvraag tijdig te worden gedaan, en de borden worden dan ook ruim op tijd reglementair geplaatst, en geregistreerd als zijnde daar en daar geplaatst.

Mss deze reglementering eens opzoeken voor de desbetreffende locatie. Politie kan dan uitzoeken wie die borden, waar en wanneer plaatste.
Mogelijk een grond waarop u bezwaar kan aantekenen, tegen de wegsleping.
Handige documenten voor Personenrecht

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 aug 2011 19:02

Zoneborden zijn vaste borden die permanent geplaatst worden. Tijdelijke borden zijn nooit zoneborden. Bent U zeker dat er zoneborden staan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2011 19:55

Zeg eens eerlijk dat je op de borden niet gelet heeft!

Veel mensen nemen de zelfde weg elke dag en ze letten gewoon niet op borden die er net gezet zijn, en ik kan dit zeker begrijpen, maar je waard in fout dit is de conclusie !

En altijd maar rond de pot draaien dat je niet in fout bent die siert niemand!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 08 aug 2011 21:46

Het bord waar ik het over heb stond op het einde van de straat, gemakkelijk 500 m van mijn woning. Verder woon ik zelf op de hoek van deze straat maar in het begin, dus nee, ik kan dit bord niet zien, en nee, ik rijd niet helemaal ten einde de straat elke dag want ik moet daar niet zijn. Ik woon voorin de straat en dan nog in een hoekappartement waarvan de ingang in een andere straat is. Verder gaat het over een tijdelijk bord, niet een zone bord, geplaatst omdat er blijkbaar een koers door de straat kwam. Zelfs als zou ik dit bord kunnen zien, dan verwacht je toch dat dit een herhaling is van de borden die vooraan in de straat staan, en die enkel gelden van ma tot vrijdag. Ik voel mij gewoon in het zak gezet met borden die niet zichtbaar zijn en dan nog eens andere borden die voor een totaal andere datum zijn. Verder is zowat heel de straat getakeld geweest, was een serieuze lijst in ieder geval die ik kon inzien bij de politie. Ik denk niet dat al deze mensen expres foutief gaan parkeren om dan alles een totaalbedrag van 230 euro op te hoesten.

@ denlowie, als je enkel comments kan plaatsen met als doel mensen belachelijk maken of belachelijke insinuaties te maken zonder het verhaal te kennen kan je beter gewoon zwijgen, bedankt.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 08 aug 2011 22:22

Het is nogal evident dat een parkeerverbod ingevolge een (tijdelijk) verbodsteken eerst kan beginnen vanaf de plaats waar het verbodsteken staat en niet vanaf een halve km ervoor! Maar die agent moet toch een poging van uitleg gegeven hebben want als de situatie was zoals beschreven is dat toch al te gortig.

Ik zou naar het hoofd van de politie gaan in uw gemeente voor uitleg.
Ik ben ook eens onterecht getakeld geweest. Heeft veel moeite gekost om politie hun fout te laten toegeven, maar het is toch gelukt en heb de takelkosten teruggekregen en geen boete moeten betalen. Dus het kan!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 08 aug 2011 23:23

Probleem in veel gemeenten met tijdelijke borden voor koersen: ze zetten er één aan elke kant van de straat om de zoveel meter, en houden geen rekening met eventuele kruispunten. Ook een incorrect gebruik van het onderbord (zwarte pijl op wit vlak, verticaal geplaatst): vaak word enkel een dubbele pijl geplaatst, hoewel deze enkel als herhaling mag gebruikt worden. (art 70.2.2.1° van de Wegcode)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 aug 2011 11:22

@ denlowie, als je enkel comments kan plaatsen met als doel mensen belachelijk maken of belachelijke insinuaties te maken zonder het verhaal te kennen kan je beter gewoon zwijgen, bedankt.
Als je op "denlowie" zijn Nederlands af mag gaan, moet je niet te veel zinnigs verwachten van deze persoon, denk ik ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 aug 2011 13:05



De staat moet toch ergens geld kunnen uit kloppen? Ik heb inderdaad ook de indruk dat men met opzet zeer onduidelijke en verwarrende parkeersituaties probeert te creëeren, met als doel zoveel mogelijk boetes incasseren.
Tom als je dit echt meent en geloofd, dan is het met je erger gesteld dan met mijn Nederlands!

 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 aug 2011 14:47

Tom als je dit echt meent en geloofd, dan is het met je erger gesteld dan met mijn Nederlands! 
"Gelooft" is met een "t". (OK? dat is er eentje die een spellingschecker er niet voor je had kunnen uithalen, dat geef ik toe. Maar de DT-regel is er eentje die je kan instuderen. Heeft niets met dyslexie te maken. Mijn zus is dyslectisch, dus ik weet waarover ik spreek.)

Anyway, jij denkt toch niet dat men flitspalen gaat plaatsen op kruispunten waar men op voorhand weet dat de inkomsten / pakkansen niet zo groot zijn? Je denkt toch niet dat men op veel plaatsen al commerciële parkeerbedrijven inschakelt, maar dat men niet gaat bekijken wat de retributies opbrengen?

Als je echt nog denkt dat boetes enkel geïnd worden om mensen aan te zetten "hun leven te beteren", ben je wel zeer naïef, mijn beste...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 09 aug 2011 16:41

*kuch*

Gelieve de discussie niet te laten ontaarden in een partijtje schelden aub. Vandebos

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”