1 km te snel rijden.

evtso
Topic Starter
Berichten: 15

1 km te snel rijden.

#1 , 06 aug 2011 17:12

Op 10 juli ben ik geflits geweest voor te snel rijden op een autosnelweg waar werken gebeurden (niet op het moment dat ik daar was - het was zondag avond). Er werd gebruik gemaakt van Multanova 6F (op driepoot) datum ijking 24-07-2009. Geldigheidsdatum 23-07-2011.
max. toegelatensnelheid: 70 km/u, gemeten snelheid: 77 km/u, gecorrigeerde snelheid: 71 km/u.
Ik reed dus 1 km te snel => boete € 50 !!

Kan iemand mij zeggen hoe die correctie berekend wordt? En hoe correct is zo een Multanova dt nog maar 2 weken geldigheidsduur heeft.
Gegroet,

Ik heb de boete nog niet betaald omdat ik met vakantie was.
Mijn ouders hebben het mij telefonisch meegedeeld.
Ik moest betalen binnen de 10 dagen!
Zal ik nog een verwittigingsbrief krijgen of word de gerechtelijke procedure er zonder verder gezet? En wat riskeer ik nu ik nog niet betaald heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 06 aug 2011 17:37

de ijking is nog geldig, dus daar zal je niks kunnen uithalen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 06 aug 2011 17:45

Dat wil eigenlijk zeggen dat op het moment van de snelheidsovertreding de eigen snelheidsmeter ongeveer 85 km/uur zou hebben aangegeven.

Reclame

evtso
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 06 aug 2011 19:02

Neen, geen 85 km! In de PV staat letterlijk: de gemeten snelheid: 77 km/u, gecorrigeerde snelheid: 71 km/u.
Hoe word het berekend? Hoe zijn ze op dat 1 km te veel?

Lightning

#5 , 06 aug 2011 20:08

In metrologie wordt een meettoestel geacht correct te meten indien het een afwijking vertoont die binnen de grenzen blijft van de maximaal toelaatbare fout ten opzichte van de nationale standaard. De wetgeving bepaalt de foutmarge. Als een apparaat binnen de foutmarge blijft, wordt de meting geacht correct te zijn. Aldus wordt de snelheid geacht correct gemeten te zijn als het meettoestel aan de voorwaarde voor modelgoedkeuring en ijking (artikel 7.2.3 van het K.B. van 11.10.1997) voldoet.

Omwille van het (gebrekkige) onderschei-dingsvermogen van de meettoestellen met Dopplereffect betreft de marge, vermeld in artikel 7.2.5. van bijlage 1 van het K.B. van 11.10.1997, niet de correctheid van de meting zelf, maar wel een ingevoerde correctie, omdat het onmogelijk is het voorwerp (het voertuig zelf, de band of een ander onderdeel van het voertuig) te identificeren waarvan de snelheid wordt gemeten alsmede omdat de verschillende meettoestellen de weergegeven snelheid op verschillende wijzen berekenen.
Deze marge dient op strafrechtelijk gebied in het voordeel van de overtreder te zijn.

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
In de laatste paragraaf het antwoord op uw vraag.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2011 21:04

Neen, geen 85 km! In de PV staat letterlijk: de gemeten snelheid: 77 km/u, gecorrigeerde snelheid: 71 km/u.
Hoe word het berekend? Hoe zijn ze op dat 1 km te veel?
80 à 85 is wat de meter in Uw wagen heeft aangegeven. Ook autofabricanten dekken zich in.
77 is wat er is gemeten en hoogst waarschijnlijk de effectief gereden snelheid
71: ook de wet dekt zich in tegen eventuele meetfouten

DanSch
Berichten: 45

#7 , 15 aug 2011 23:06

Evtso,

De procedure: Eerst krijg je een pv met hierin de uitleg van de overtreding en dat je een minnelijke schikking van zoveel euro kan verwachten.
Dan paar weken later de minnelijke schikking met voorstel tot betaling binnen 10 dagen of werkdagen.
Daarna als je dus nog niet betaald hebt een herinnering, weet niet meer binnen hoeveel dagen betalen( binnen paar weken weet ik dit :wink: )
Bij de vorige uitnodigingen kon je steeds de overtreding betwisten.
Kan je ook bij de herinnering.
Indien je deze betwist moet je dit uitvoering omschrijven op het blad dat is meegezonden.
Daarna, verschillende weken, krijg je terug een antwoord van de procureur of polititerechtbank ( eigenlijk van zijn "knechtjes") met hun beoordeling van je betwisting.
Wordt je in je ongelijk gesteld komt er 10 euro bij op de minnelijke schikking.
Ga je toch nog niet akkoord dan wordt je later uitgenodigd om op de politierechtbank te verschijnen. Over de hele procedure verloopt zeker een half jaar en dit kost voor hen veel geld. De politierechtbank kan jou wel veel geld kosten indien je geen gebruik kan maken van je rechtsbijstand van je verzekering.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”