te snel gereden

kleintj
Topic Starter
Berichten: 11

te snel gereden

#1 , 05 aug 2011 13:20

g dag,

mijn vriend heeft zijn voorlopig rijbewijs, hij is geflits geweest op een baan waar 50 mag, hij reed 84 gecorrigeerd naar 78.
kan hij zijn rijbewijs kwijt spelen of zal het alleen een boeten zijn?
want ik heb gelezen en aan mijn broer gevraagt omdat hij het ook heeft meegemaakt en dat onder de 30km/u te snel rijden niet word ingetrokken.

mvg

kleintj

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 05 aug 2011 15:24

g dag,

mijn vriend heeft zijn voorlopig rijbewijs, hij is geflits geweest op een baan waar 50 mag, hij reed 84 gecorrigeerd naar 78.
kan hij zijn rijbewijs kwijt spelen of zal het alleen een boeten zijn?
want ik heb gelezen en aan mijn broer gevraagt omdat hij het ook heeft meegemaakt en dat onder de 30km/u te snel rijden niet word ingetrokken.

mvg

kleintj
Euhm... kleine correctie... Bij een minnelijke schikking wordt uw rijbewijs inderdaad niet ingetrokken (gewoon boete betalen en gedaan).

Maar bij een dagvaarding kan uw rijbewijs door rechter wel ingetrokken worden!! En het is niet omdat ze gewoonlijk bij snelheidsovertredingen (als u niet sneller reed dan 30km/u boven de toegelaten snelheid) een minnelijke schikking sturen, dat ze dit altijd doen!!

In dit geval denk ik eerder aan een dagvaarding. (als het zo ver komt, hou dan rekening met een serieuze boete + rijverbod EN hij zal zijn rijbewijs ook opnieuw mogen gaan afleggen)
Met een voorlopig rijbewijs zo'n overtreding begaan => NIET GOED BEZIG

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 06 aug 2011 00:24

Resultaat van de berekening:

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 78


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

Onmiddellijke inning
230€

Minnelijke schikking
240€

Rechtbank
55-2750€
Verval van het recht tot sturen : facultatief

Voorzover ik weet, heeft het geen belang dat het met een voorlopig rijbewijs is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 aug 2011 09:15

“Art.29...§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro. De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden. De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :...- het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf. Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.§ 4. In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden...”(16 maart 1968 Wegverkeerswet).

78-50 is 28 < 30.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#5 , 17 aug 2011 00:22

indien mogelijk, betalen, wanneer uw vriend zou moeten voorkomen, in zijn precaire rijbewijssituatie, ziet het er allesbehalve rooskleurig uit

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”