Wegcode per rijrichting?

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Wegcode per rijrichting?

#1 , 04 aug 2011 21:09

Ik vroeg mij af of er een onderscheid mag gemaakt worden op de openbare weg wat de rijrichting betreft.

voorbeeld:

Op de Grote baan in gemeente XYZ tussen nummer 2 en nummer 52 mag men 70km/u rijden en tussen nummer 53 en nr 1 mag je maar 50 km/u rijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 04 aug 2011 21:12

U kan niet in 2 richtingen tegelijk rijden, dus lijkt dat geen enkel probleem.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 04 aug 2011 21:43

is wel een probleem, want als je tussenin stopt en omkeert denk je 70 te mogen, want je hebt geen bord 50 gezien
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2011 23:52

is wel een probleem, want als je tussenin stopt en omkeert denk je 70 te mogen, want je hebt geen bord 50 gezien
Stel je hebt een straat waar je in 2 richtingen mag rijden. Aan één kant is er een parkeerverbod, aan de andere kant niet. Je rijdt aan de kant waar er geen parkeerverbod is. Er staan geen verkeersborden over een parkeerverbod in jouw richting. Je keert je wagen en bent dus niet op de hoogte van het parkeerverbod. Mag men nu ook geen straten meer inrichten met een parkeerverbod aan één kant van de straat?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 04 aug 2011 23:57

is wel een probleem, want als je tussenin stopt en omkeert denk je 70 te mogen, want je hebt geen bord 50 gezien
Stel je hebt een straat waar je in 2 richtingen mag rijden. Aan één kant is er een parkeerverbod, aan de andere kant niet. Je rijdt aan de kant waar er geen parkeerverbod is. Er staan geen verkeersborden over een parkeerverbod in jouw richting. Je keert je wagen en bent dus niet op de hoogte van het parkeerverbod. Mag men nu ook geen straten meer inrichten met een parkeerverbod aan één kant van de straat?
Hm....kan ook gebeuren dat men omkeert in een straat en daardoor onbewust in een verboden richting rijdt (enkelrichting straat).....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 05 aug 2011 00:08

Stel je hebt een straat waar je in 2 richtingen mag rijden. Aan één kant is er een parkeerverbod, aan de andere kant niet. Je rijdt aan de kant waar er geen parkeerverbod is. Er staan geen verkeersborden over een parkeerverbod in jouw richting. Je keert je wagen en bent dus niet op de hoogte van het parkeerverbod. Mag men nu ook geen straten meer inrichten met een parkeerverbod aan één kant van de straat?
de borden ivm parkeren gelden enkel aan de kant waar het bord staat (zo voorzien in de wet)
de borden ivm snelheid tellen over de hele weg (dus niet per kant)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 08 aug 2011 23:32

de borden ivm parkeren gelden enkel aan de kant waar het bord staat (zo voorzien in de wet)
de borden ivm snelheid tellen over de hele weg (dus niet per kant)
Niet dat ik het er niet mee eens ben (lijkt mij zelfs zeer logisch), maar nergens in de wegcode of het MB betreffende plaatsing van borden vind ik dit terug. Waar kan ik dit vinden?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 09 aug 2011 11:00

de borden ivm parkeren gelden enkel aan de kant waar het bord staat (zo voorzien in de wet)
de borden ivm snelheid tellen over de hele weg (dus niet per kant)
Niet dat ik het er niet mee eens ben (lijkt mij zelfs zeer logisch), maar nergens in de wegcode of het MB betreffende plaatsing van borden vind ik dit terug. Waar kan ik dit vinden?
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 aug 2011 11:45

Hm....kan ook gebeuren dat men omkeert in een straat en daardoor onbewust in een verboden richting rijdt (enkelrichting straat).....
Is een éénrichtingsstraat niet aangegeven met een witte pijl op blauwe achtergrond als je de straat (langs de juiste kant) inrijdt? Dan weet je weldegelijk dat je niet mag keren in die straat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 09 aug 2011 11:51

de borden ivm parkeren gelden enkel aan de kant waar het bord staat (zo voorzien in de wet)
de borden ivm snelheid tellen over de hele weg (dus niet per kant)
Niet dat ik het er niet mee eens ben (lijkt mij zelfs zeer logisch), maar nergens in de wegcode of het MB betreffende plaatsing van borden vind ik dit terug. Waar kan ik dit vinden?
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.

1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
Ok, mijn vraag was niet duidelijk (mijn kennis gaat wel ver genoeg om dit terug te vinden).
Waar staat dat een bord C43 over de ganse weg geldt? Wederom, dit lijkt mij logisch, maar waaruit volgt dit?

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 22 aug 2011 19:13

parkeerborden zijn trouwens oranje langs de achterzijde zodat bij ene U bocht u het kan zien dat er een parkeerverbod is.
om geldig te zijn worden de borden langs de rechterkant geplaatst. Ze mogen in de rijrichting links herhaald worden.... en gelden enkel in de rijrichting.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#12 , 28 aug 2011 22:55

Mijn vraag was gebaseerd op het volgende voorval.

Aan de werken op de Viaduct van Vilvoorde ter hoogte van Koningslo richting Zaventem mocht je 70km/u rijden
Op de zelfde plaats maar in de richting van Groot-bijgaarden mag je op die plek 50km/u rijden...

Er werd daar geflitst en iedereen die sneller reed dan 50km/u had prijs. dacht ik... maar 1 maand na de feiten heb ik nog niets ontvangen. Allé toch niet van die plek. Wel van een andere plek waar ze mij wel hebben geflitst 51km waar 50 gereden mag worden. (de rest heb ik verwijderd omdat het niet relatief was en omdat men geen uitlaat klep mag hebben en zeggen dat er misbruiken zijn door de arm der wet. Bewezen of niet ik zal erover zwijgen.
Laatst gewijzigd door 4ringsdude op 03 sep 2011 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 29 aug 2011 13:57

En wat heeft dat laatste te maken met uw vraag???

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#14 , 03 sep 2011 00:05

Wel dat laatste was een uitlaatklepje :p

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”