Korte snelheidsovertreding

Rens
Topic Starter
Berichten: 5

Korte snelheidsovertreding

#1 , 04 aug 2011 13:15

bij het oprijden van de autostrade versnelde ik gisteren tot 170 km/uur om onmiddellijk terug te vallen op 120 km/uur en aan die snelheid verder te rijden. Het ging om een versnelling over een afstand van geschat 500m en werd op geen moment aangehouden. Nochtans was dit genoeg voor een politiewagen, die ik voorbij reed, om mij tegen te houden voor overdreven snelheid. Terwijl zij op het rechter rijvak reden passeerde ikzelf. Voor de agenten was deze vaststelling voldoende om kordaat en zelfzeker te verklaren dat ik 170 km/uur reed. De politiewagen heeft mij op geen enkel moment gevolgd en heeft geen vaststelling kunnen doen met de snelheidmeter in de wagen of met enig ander toestel : geen camera, geen lasergun. De loutere verklaring van de agenten zou voldoende moeten zijn om mij een bekeuring te bezorgen.
Kan de vaststelling gedaan worden vanuit een rijdende politiewagen, zonder een achtervolging ?
Kan een versnelling over zulke korte afstand als snelheidsovertreding beschouwd worden ?
Is er een onderscheid tussen de overtreding (en de boete) bij het aanhouden van een overdreven snelheid of het pieken naar een overdreven snelheid ?

Dank voor de inlichting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 04 aug 2011 13:23

Wat staat er in het PV??

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2011 14:31

Het is een SNELHEIDS-overtreding, geen SNELHEID-OVER-EEN-BEPAALDE-AFSTANDS-overtreding. Het zou mooi worden, anders: iedereen die door een flitspaal geflits werd: "Jamaar, ik reed maar 2 meter harder dan 50km/u, net die 2 meter voor de flitspaal."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 04 aug 2011 14:38

1.- De loutere verklaring van de agenten zou voldoende moeten zijn om mij een bekeuring te bezorgen.
2.- Kan de vaststelling gedaan worden vanuit een rijdende politiewagen, zonder een achtervolging ?
3.- Kan een versnelling over zulke korte afstand als snelheidsovertreding beschouwd worden ?
4.- Is er een onderscheid tussen de overtreding (en de boete) bij het aanhouden van een overdreven snelheid of het pieken naar een overdreven snelheid ?
1.- ja
2.- ja
3.- ja
4.- neen

een snelheidsovertreding is een momentopname
of je dus aan het optrekken of afremmen bent speelt geen rol
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Fore
Berichten: 1298

#5 , 04 aug 2011 14:40

Alleen, hoe gaan die agenten bepalen welke snelheid de TS had?
Of gaan zo er zomaar een forfaitaire som er aan plakken?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 04 aug 2011 15:05

vaststelling van de "juiste" snelheid door de agenten is betwistbaar als ik er vanuit ga dat de topic starter niet "liegt"

roekeloos rijgedrag en/of onaangepast rijgedrag zal eerder een betere verwoording moeten zijn op een eventueel PV

Fore
Berichten: 1298

#7 , 04 aug 2011 15:07

vaststelling van de "juiste" snelheid door de agenten is betwistbaar als ik er vanuit ga dat de topic starter niet "liegt"

roekeloos rijgedrag en/of onaangepast rijgedrag zal eerder een betere verwoording moeten zijn op een eventueel PV
of wat hij tegen de agenten zei
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 04 aug 2011 15:08

ze kunnen iets zeggen als "hij reed merkelijk sneller dan 120 km/u"
een verschil van 50 km/u valt wel op hé

ik hoop voor hem dat hij niet gezegd heeft dat hij maar voor eventjes 170 gereden heeft
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

4ringsdude
Berichten: 274

#9 , 04 aug 2011 21:00

Hij mag zeggen dat hij 260km/u gereden heeft. Als hij niets getekend heeft waar dit op papier staat is er geen bewijs. Er moet een vaststelling gebeuren anders kan een snelheidsovertreding NIET geldig zijn. Hier is duidelijk sprake van "vermoeden"
Maar er zijn voldoende alternatieven... roekeloos en onaangepast rijgedrag...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 04 aug 2011 21:02

worden bepaalde wagens van de politie niet geijkt. Volgens mij dan ook voldoende om een overtreding binnen bepaalde marges vast te stellen.
Beetje in de optiek van rood rijden maar waar er toch geen foto is. Een politie agent is tock ook een be-edigde ambetantenaar niet ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 04 aug 2011 21:05

Getekend wel wel dat is nieuw.
Vaststelling door eigen politievoertuig via geijkte procedure is perfect doenbaar ...
Maar wat stond er in PV of heb je dat nog niet gekregen.
170 overtreding van meer dan 40 km ..... heeft gevolgen

Fore
Berichten: 1298

#12 , 04 aug 2011 21:08

Als hij niets getekend heeft waar dit op papier staat is er geen bewijs
Dit is volgens mij niet correct...


Als een politieagent u aan de kant zet omdat u 80 reed ipv 70. En hij vraagt aan u hoe snel u reed en u antwoord een beetje naar beneden afgerond 75. Dan geeft u een overtreding toe aan een agent en kan u dus u perfect beboeten, dus als u zegt dat u 170 reed, kan die u dus perfect beboeten hiervoor
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

69_Shorty_69
Berichten: 153

#13 , 10 aug 2011 16:07

lol korte snelheidsovertreding, als men hierin al onderscheid begint te maken dan kunnen we het voor alles doortrekken
Een korte diefstal, een korte moord, eventjes iemand wat kletsen geven...
Als u een misdrijf pleegt of een overtreding begaat in minder dan 10 seconden krijg je nog maar de helft van de straf :D
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 10 aug 2011 21:03

Agent zet in PV dat bestuurder zelf verklaarde x km/h te rijden, PV heeft bijzondere bewijswaarde tot tegendeel bewezen. Dus indien geen bewijs dat bestuurder dit niet verklaarde, geldt PV.
En om eventuele complottheorieën al in de kiem te smoren, ik betwijfel sterk dat een agent hierover leugens in zijn PV zou zetten en daarmee zijn carrière op het spel zetten, dit is het niet waard.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 aug 2011 09:09

Ik treed Turaki bij. Ik dacht ook dat een verklaring van een "beëdigd ambtenaar" bewijskracht had. Als de agent dus in zijn PV zet dat de bestuurder dit of dat verklaarde, dan is dit dus een "bewijs".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”