weigeren drugshond bij wegcontrole.

Spruitje
Topic Starter
Berichten: 19

weigeren drugshond bij wegcontrole.

#1 , 01 aug 2011 12:10

Onlangs zag ik op tv een reportage over een drugshond aan het werk bij een routine wegcontrole. Het was slecht weer, modder in de goot, ... en de politieman liet de hond met zijn vuile poten in een mooie wagen inspringen. De hond was opgefokt van voor naar achter aan het springen met z'n vuile poten op de zetels, op het dashboard ed. De politieagent wees de hond nog extra plaatsen aan waar hij moest controleren.
Wat als je nu met beige stoffen zetels zit in je wagen, of met lederen zetels... En wat als je met krassen achterblijft op je dashboard na zo'n controle? Mag je zo'n hond weigeren? Wat als de hond schade maakt (krassen, vuile vlekken op het interieur) Kan je die verhalen op de politie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 02 aug 2011 00:25

Natuurlijk mag je dat weigeren. De politie zal dan ( een officier gerechtelijke politie) dadelijk beslag hangende onderzoek op het voertuig leggen en het laten wegtakelen.
Dit na eventueel overleg met procureur des Konings. Politie zal dan de verdere instructies van het parket afwachten en dan op gepaste tijd en plaats de instructies opvolgen.
Ze zal daarover proces verbaal opstellen en dat doorsturen naar het parket. Politie zal dan verdere opdrachten afwachten tot parket een beslissing heeft genomen.

Normaal kan men schade indien onrechtmatig is toegebracht verhalen via parket.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2011 15:56

Ik dacht gelezen te hebben dat de nagels van deze honden geknipt worden zodat ze geen krassen achterlaten op lederen zetels / dashboard / ... Of ze ook hun voeten vegen voor ze de wagen ingestuurd worden, weet ik niet ;).

Bijkomende vraag: wat indien een bestuurder allergisch is aan honden? Is dit een reden om een drugshond te weigeren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 04 aug 2011 20:56

Ik dacht gelezen te hebben dat de nagels van deze honden geknipt worden zodat ze geen krassen achterlaten op lederen zetels / dashboard / ... Of ze ook hun voeten vegen voor ze de wagen ingestuurd worden, weet ik niet ;).

Bijkomende vraag: wat indien een bestuurder allergisch is aan honden? Is dit een reden om een drugshond te weigeren?

Neen dat niet want weinige dingen maken zoveel krassen als net geknipte nagels van grote honden tnezij bijgevijlt maar dat zie ik die mannen.
van de hondenbrigades nog niet zodoen
Soms doen ze de honden wel speciale sokjes aan (werd mij verteld door een kennis aan de bron vd Gentse brigade)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”