al ooit eens gehoord van ritsen ?Meer en meer stel ik vast dat bestuurders bij het nemen van een oprit extra op het pedaal drukken om zich toch nog ergens één of twee wagens ervoor tussen het verkeer te dringen ook al blijkt dat even het gas loslaten meer dan voldoende is om netjes aan te sluiten op voorbij gaand verkeer zonder enig gevaar en in alle veilgheid.
In vele gevallen zorgen deze opdringerige chauffeurs ervoor dat de laatste wagen die zij dan rechts voorbij gaan en waar zij zich voor smijten op de remmen moet gaan staan omdat anders de afstanden tussen de voertuigen dan wel erg kort worden met alle gevolgen vandien. Zeker als blijkt dat men
bij eventuele calamiteiten niet kan uitwijken naar links wegens bezet baanvak.
Wie is hier dan verantwoordelijk als er bijvoorbeeld een kop staart aanrijding komt tussen voertuig dat reeds op autosnelweg aanwezig was en voertuig dat zich er kwam tussen wringen. Denk bijvoorbeeld aan een nog verder voorop rijdende vrachtwagen die plots moet remmen. Afstand tot auto reeds op snelweg was voldoende maar door voertuig dat zich er kwam tussen wringen zijn de afstanden tekort wat leidt tot kopstaart aanrijding.
Mag je ook de toegang "weigeren" tot de autostrade voor zo'n onvoorzichtige chauffeur door het gat te sluiten ? Maw je zorgt ervoor dat hij zelf op de rem moet gaan staan om dan maar achter je aan te sluiten zodat niemand anders buiten de gevaarlijke chauffeur in een risico situatie terecht komt.
Hij moet dan maar zijn uitloopt via de pechstrook of resterende opritlengte doen
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je onder het mom van passief rijden steeds maar gas moet terugnemen om die opkompende chauffeur er tussen te laten. En zo verminder je ook de afstand tussen jezelf en achteropkomend verkeer. Je brengt dus ook je zelf in gevaar want dan moeten de anderen achter je weer gaan remmen of gas terugnemen.
Zodoende duwt één bestuurder verschillende anderen in een risico situatie maar zijn zijn rechten om dan de autostrade op te komen groter dan diegenen die er reeds gebruik van maken ? Dat klopt toch niet ? Is toch niet logisch ?
We weten ondertussen ook allemaal dat we gezien de verkeersdrukte het erg moeilijk hebben om de absoluut veilige afstanden te handhaven. Want je zou idd kunnen argumenteren dat je die van in den beginnen moet aanhouden en dat er dan geen gevaar kan worden gevormd door meer opdringerige chauffeurs. Maar laten wer realistisch zijn dat is niet meer zo éénvoudig
Al ritsend een stopteken/voorrangsteken negeren? Dat ziet er mooi uit!!!!!al ooit eens gehoord van ritsen ?
Ja, staat in de Duitse en Nederlandse wegcode. Volgens de Belgische wegcode kan "ritsen" niet : wie verandert van rijstrook voert een maneuver uit en moet de andere weggebruikers voorrang verlenen....
al ooit eens gehoord van ritsen ?
hoffelijk gedrag is ritsen toelaten.
ritsen is hier niet van toepassingal ooit eens gehoord van ritsen ?
de wegcode nog eens hernemen zou geen slecht idee zijnVerantwoordelijk bij kop-staart aanrijding: achteroprijdende chauffeur, wegens niet voldoende afstand (voor vrachtwagens moet dit 100 m zijn).
Defensief rijden op een snelweg bij een oprit houdt in dat je goed op tijd let op eventuele wagens die de oprit opwillen, en ruimte laat of tijdig naar links opschuift. Als je op de rem moet duwen, ben je niet bezig met defensief rijden.
Volgens de wegcode heeft het verkeer op de snelweg voorrang op het verkeer op de oprit (vanwege bord B1 aan het einde van de oprit), maar ik had het hier over defensief rijden: het verkeer dat de oprit neemt tracht dezelfde snelheid te hebben als het verkeer dat zich al op de snelweg bevind, en het verkeer op de snelweg maakt plaats voor het verkeer op de oprit. Dit is het meest veilige en efficiënte, zich ertussen wringen (voor verkeer op de oprit) of verkeer niet erop laten (voor verkeer al op de snelweg) is niet alleen gevaarlijk, maar vertraagd ook de verkeersstroom (er moet altijd iemand remmen, alleen jij niet).de wegcode nog eens hernemen zou geen slecht idee zijn
er staan maar een paar fouten in die paar zinnen (en ik heb het niet over schrijffouten, want die heb ik niet gezien )
raar he zo een probleem voor de middenvak rijders.Met ritsen of hoffelijkheid heeft dat niets te maken. Ritsen doe je aan wegversmallingen. Wie de autosnelweg oprijdt moet voorrang verlenen; de snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer.
toch nog eens het stukje lezen dat gaat over verplichting om voorrang te verlenenhet verkeer dat de oprit neemt tracht dezelfde snelheid te hebben als het verkeer dat zich al op de snelweg bevind, en het verkeer op de snelweg maakt plaats voor het verkeer op de oprit.
U hebt wel mooi het volgende deel uit mijn post geknipt: "Volgens de wegcode heeft het verkeer op de snelweg voorrang op het verkeer op de oprit (vanwege bord B1 aan het einde van de oprit), maar ik had het hier over defensief rijden" (en hierna volgt dan bovenstaande quote). Zoals u mij quote lijk ik niets te kennen van de wegcode, terwijl u net hetzelfde herhaald wat ik reeds gezegd heb, met uitzondering van het stukje over defensief rijden. Graag volledige quotes gebruiken, en niet enkel stukjes uit hun context rukken!toch nog eens het stukje lezen dat gaat over verplichting om voorrang te verlenenhet verkeer dat de oprit neemt tracht dezelfde snelheid te hebben als het verkeer dat zich al op de snelweg bevind, en het verkeer op de snelweg maakt plaats voor het verkeer op de oprit.
daar staat niet dat de voorrangsgerechtige moet plaats maken
wel staat er iets in de zin van 'B1: voorrang verlenen en zonodig stoppen'
de auto's op de snelweg moeten geen maneuvers doen om anderen de snelweg op te laten, wegens dubbel gevaar