Wie heeft welk recht bij oprijden van een autostrade

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Wie heeft welk recht bij oprijden van een autostrade

#31 , 03 aug 2011 15:40

was je rechtspraak tegengekomen waar een rechter op basis van dit argument mensen veroordeeld heeft die dachten zich aan "de wegcode" gehouden te hebben.
Kan je een voorbeeld geven? Ik ken in de rechtspraak geen uitspraken in zaken die enigszins vergelijkbaar zijn met waar we het hier over hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#32 , 03 aug 2011 16:28

"De wegcode" is één ding. Gezond verstand een ander. En van dit laatste is er véél te weinig in dit Belgenlandje (ook in andere landen trouwens...).
Mijn gezond verstand zegt mij om mij aan de verkeersregels te houden en voorrang te verlenen waar dat moet. Als iedereen dat zou doen zou het verkeer veel veiliger zijn.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#33 , 03 aug 2011 19:40

"De wegcode" is één ding. Gezond verstand een ander. En van dit laatste is er véél te weinig in dit Belgenlandje (ook in andere landen trouwens...).
Mijn gezond verstand zegt mij om mij aan de verkeersregels te houden en voorrang te verlenen waar dat moet. Als iedereen dat zou doen zou het verkeer veel veiliger zijn.

Zozo jullie zijn lekker aan het bekvechten zo te zien en daarmee bedoel ik niet de 2 forumleden die ik per toeval hier er uit pik.
Wegcode is mi wegcode, gezond verstand zal mij een hoelahoep wezen als ik daarmee de regels moet overtreden. Uitwijken naar rechts
om een motard door te laten is er ook zo eentje. Dan moet ik misschien met mijn wielen over de doorlopende streep die het fietspad scheidt
om plaats te maken voor Mr Bromfiets anders wordt hij gepakt door tegenliggend verkeer. Dat ik door mijn blijkbaar verplicht hoffelijk gedrag
de fietser in gevaar zou brengen vergeet men dus maar.
Idem dito het verkeer dat dus de oprit komt opgereden. Toevallig dinsdag meegemaakt richting charleroi. 6 tot 7 wagens plakken zo dicht tegen
elkaar de oprit nemende dat ik spijtig genoeg verplicht was om er enkelen de pechstrook op te duwen. Ik kon niet naar links had vrachtwagen
naast mij. De 6/7 wagens reden echt als een ketting die probeerde mij voorbij te steken. Bij de vierde wagen was het gat met mijn voorligger al
opgevuld.
Idd voorrang verlenen waar dat moet !!!! dat wil zeggen voldoende afstand nemen van je voorligger die samen met jou de oprit opkomt zodat jij die nog steeds in de laagste positie zit qua rechten op veilige manier kan invoegen. In vele gevallen is dat achter de wagen die op één moment naast jou op de autostrade rijd en die jij zo nodig probeert nog voorbij te steken.

Ik stel inderdaad samen met andere forumleden vast dat hoffelijkheid en andere termen veelal in de mond worden genomen door de meest agressieve chauffeurs. ik zal er dan ook mij bij vermelden dat ik geen enkel foorumlid viseer. (oef gelukkig dat ik nog dacht aan een diplomatiek afsluitertje :twisted:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#34 , 04 aug 2011 10:58

"De wegcode" is één ding. Gezond verstand een ander. En van dit laatste is er véél te weinig in dit Belgenlandje (ook in andere landen trouwens...).
zolang de wetgever niet zegt dat we zelf mogen beslissen wat we doen (gezond verstand gebruiken) is het veiliger de wetgeving te volgen
dan weet iedereen wat er gebeurt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 04 aug 2011 13:26

zolang de wetgever niet zegt dat we zelf mogen beslissen wat we doen (gezond verstand gebruiken) is het veiliger de wetgeving te volgen
dan weet iedereen wat er gebeurt
Ik zou bijna gaan geloven dat je hier beweert dat je best iedere wet en ieder regeltje vanbuiten leert en enkel daar naar handelt in je leven, eerder dan zelf even na te denken bij de dingen die je doet?

Spijtig genoeg is de wetgeving geen vervanging voor gezond verstand. Niet ALLES is in wetten gegoten. In vele dagelijkse situaties kan je niet terugvallen op wetten of regelgeving en wordt toch verondersteld dat je met gezond verstand en "als goed huisvader" handelt.

Echt iedere situatie krampachtig proberen staven met regeltjes en wetten is absurd en in praktijk niet haalbaar. In in dat geval verkies ik gezond verstand en hoffelijkheid boven chaos.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#36 , 04 aug 2011 13:48

Niet ALLES is in wetten gegoten.
helemaal juist
maar wat wel in wetten gegoten is, is de wegcode

stel
we komen aan een kruispunt met voorrang aan rechts
ik kom van rechts ten opzichte van jou
ik volg de wet en verwacht van jou dat jij me voorrang geeft
jij denkt echter, "ik rij op een grotere baan, dus ik zou eigenlijk moeten voorrang hebben" (volgens gezond verstand is dat zo)

zie je het gevolg van gezond verstand?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 04 aug 2011 14:12

Niet ALLES is in wetten gegoten.
helemaal juist
maar wat wel in wetten gegoten is, is de wegcode

stel
we komen aan een kruispunt met voorrang aan rechts
ik kom van rechts ten opzichte van jou
ik volg de wet en verwacht van jou dat jij me voorrang geeft
jij denkt echter, "ik rij op een grotere baan, dus ik zou eigenlijk moeten voorrang hebben" (volgens gezond verstand is dat zo)

zie je het gevolg van gezond verstand?
Ik heb ook nergens gezegd dat gezond verstand voorgaat op een wet.

Ik zeg wel: als je op een autosnelweg rijdt, en voor jou zie je een wagen invoegen en je denkt: "Ik heb voorrang, dus ik rij dat gat gauw dicht zodat die wagen nog maar even kan wachten met invoegen." dat je dan echt wel niet goed bij je hoofd bent, da's alles. Ik zeg ook dat als er in zo'n situatie een ongeval gebeurt, dat er weinig rechters met je zullen meegaan in de redenering "Ik heb sowieso voorrang op de autostrade, en ben ook niet in fout als ik een gevaarlijke situatie uitlok." Want dat laatste doe je, door opzettelijk een gat dicht te rijden waar een wagen zou kunnen invoegen.

Wat de voorrang van rechts betreft: stel dat je op een smal kruispunt komt waar je onmogelijk met vier wagens kan oprijden, maar waar voorrang van rechts geld en er net op dat moment uit iedere straat een wagen komt. Wat ga je doen? Iedereen moet voorrang verlenen aan een ander, zelfs als deze gestopt is, waardoor bijgevolg niemand mag doorrijden. Als je je dus aan de wegcode houdt, sta je daar tot in de eeuwigheid. Tenzij er iemand zo hoffelijk is zijn voorrang op te geven en de andere bestuurder gebaart te mogen doorrijden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#38 , 04 aug 2011 14:29

je hebt gelijk, waar zitten mijn gedachten toch
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#39 , 04 aug 2011 17:06

ach die sniper toch .... :D :D case closed zeker :lol: :lol:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”