verkeersvrije zeedijk

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

verkeersvrije zeedijk

#1 , 28 jul 2011 21:37

Tijdens enkele weken verblijf in een Belgische kustplaats stel ik herhaaldelijk vast dat op de verkeersvrije Zeedijk oudere mensen worden omvergereden door jeugd die rondrijdt in go-carts en "billenkarren".
Verschillende keren heb ik deze lieden hulp moeten verlenen en eerste zorgen toedienen. Steeds hetzelfde scenario: ze worden langs achteren aangereden door jongeren die hoegenaamd geen controle hebben over hun vervoermiddel + telkens weten ze te ontsnappen wat ze maken zich uit de voeten.

Het is een verkeersvrije zone, maar het gemeentebestuur laat wel het rijden met fietsen, go-carts en al de diverse vervoersmiddelen, die van onze kust een Vlaamse kermis maken, toe.
Voor zover de daders zich niet uit de voeten maken geeft het steeds weer aanleiding tot eindeloze discussies tussen de betrokkenen:bijv. fietsers die beweren dat de voetganger plots uitweek en daardoor hun doorgang belemmerde, enz.
Nochtans is de Zeedijk hier in de eerste plats een wandelpromenade en zijn er geen aparte stroken voorzien voor wandelaars en niet-wandelaars. Ik merk ook geen enkele systematische controle op door politie of burgerwacht.
Gewoon CHAOS.

Welke artikels van de wegcode zijn hier van toepassing? Wat zijn de rechten van gewonde voetgangers?
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 28 jul 2011 22:34

Wip eens binnen bij de verschillende politiezone's aan de kust die zullen u perfect kunnen uitleggen hoe de verschillende gemeenten het verkeer regelen op de openbare weg want ik denk niet dat er een algemene regel is gans de kust.
Gocars voorzien van een nummerplaat zou al een hulpmiddel zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 28 jul 2011 23:19

Artikel 7bis. Regels van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen.
De gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor de fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.
De regels die de andere weggebruikers moeten naleven ten opzichte van respectievelijk voetgangers en fietsers, gelden eveneens ten opzichte van gebruikers van voortbewegingstoestellen.

Reclame

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#4 , 28 jul 2011 23:45

Artikel 7bis. Regels van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen.
De gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor de fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.
De regels die de andere weggebruikers moeten naleven ten opzichte van respectievelijk voetgangers en fietsers, gelden eveneens ten opzichte van gebruikers van voortbewegingstoestellen.
De fietsers en gocarts op de verkeersvrije Zeedijk rijden sneller dan de voetgangers lopen, welke regels zijn dan van toepassing op die fietsers???????? Waar staan de algemene regels die gelden wanneer fietsers e.d. zich mengen met voetgangers in een verkeersvrije zone?????? Bestaan die regels wel?????

In het politiereglement van de betroffen kustgemente staat:
Art. 103: Kinderen beneden de 12 jaar mogen met de kinderrijtuigen, kustrijwielen of rijwielen op de Zeedijk
rijden maar enkel op de speciaal daartoe afgesloten zones.

Hier leidt ik uit af dat personen ouder dan 12 jaar niet op de Zeedijk mogen rijden en kinderen tot 12 jaar enkel als ze niet buiten de afgebakende zone rijden. Nochtans wordt er druk en snel gereden over de hele Zeedijk, ook door volwassenen. Politie grijpt nooit in.
Waar een weg is is een wil.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 29 jul 2011 08:00

Hoe is deze zone aangeduid? Welke borden worden er gebruikt?
Artikelen 22 quinquies, sexies, septies, en octies hebben allemaal betrekking op verkeersluwe zones, en hebben elk hun eigen bord om deze aan te duiden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 jul 2011 10:06

Hoe is deze zone aangeduid? Welke borden worden er gebruikt?
Misschien een bord dat vriend SCHOUPE nog moet uitvinden :lol:

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 29 jul 2011 12:04

Ik stel hetzelfde fenomeen vast in de badplaats waar ik veel verblijf. Gevaarlijke situatie.
Volgens politiereglement mag het niet, maar het wordt oogluikend toegestaan. Lobby van de kustrijwielverhuurders die men niet te veel voor het hoofd wil stoten lijkt me.
Typisch Belgisch. Ik zie ze al met die belachelijke rijwielen in Nice of Cannes rijden: daar staat men dergelijke verloedering niet toe hoor!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#8 , 29 jul 2011 15:39

"Billenkarren?" :-)
C'est quoi ça?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 29 jul 2011 16:01

"Billenkarren?" :-)
C'est quoi ça?
Auto's met trappers ofte pedalen. Soms met doortrappers aan het stuur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#10 , 06 aug 2011 19:06

Vervolg:

Vanmiddag wandelde ik op de verkeersvrije Zeedijk. Voor mij liep een heer met een hond (aan de leiband).
Plots kwam zo een "trapmobiel" met zes volwassen personen aangesnord. De hond werd overreden en lag hevig bloedend te spartelen.
De daders reden ongestoord verder. Ik kon ze inhalen en maakte met mijn GSM een foto van hen en hun voertuig. Ik maande ze aan te stoppen en hun verantwoordelijkheid op te nemen. Eén stapte uit en gaf me een slag op mijn kop. Toen reden ze verder. Ik keerde terug naar de man met de hond. Dat was intussen een dode hond. Toen belde ik de politie. Ter plaatse gekomen zeiden ze: Hier kunnen we niets aan doen. Samen met een andere wandelaar verklaarde ik dat we getuigen waren van het gehele voorval, de daders konden beschrijven, ze zelfs op foto tonen en dat we bovendien de gegevens hadden van de verhuurder van het "rijtuig". Politie zei weer dat ze hier niets konden aan doen en wilden vertrekken.
Toen werd ik boos (maar bleef rustig en beleefd) en verzocht hen de andere "voertuigen" die daar rond reden te verbaliseren. Het gemeentelijk politiereglement laat die immers niet toe op de verkeersvrije zeedijk. Ook de verkeersborden ter plaatse maken enkel een uitzondering voor fietsen, niet voor die carnavaleske rijtuigen die enkel een bestaan kennen aan de Belgische kust. De agenten die kortaf werden weigerden die voertuigen te stoppen en te verbaliseren, zelfs om hen aan een aanmaning te geven.
Waar een weg is is een wil.

Carinecn
Berichten: 103

#11 , 06 aug 2011 20:24

Kan men via de media niets doen tegen deze wanpraktijken?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”