onder invloed rijden op een parking

Dedecker
Topic Starter
Berichten: 3

onder invloed rijden op een parking

#1 , 27 jul 2011 22:07

Mijn zoon reed 's nachts op een parking tegen een boom. De auto was van zijn vriend, die de auto tot op de parking had gereden. Zowel mijn zoon als zijn vriend waren onder invloed. Mijn zoon had 0,95 promile in zijn bloed, zijn vriend 0,65. De vriend verklaarde dat hij had gereden tot op de parking. Daar heeft mijn zoon hem gevraagd of hij ook eens mocht rijden (enkel en alleen op de parking)...Gelukkig hoorden buurtbewoners de auto tegen een boom rijden en verwittigden de politie. Beiden dienden onmiddellijk(GELUKKIG!!!) hun rijbewijs af te geven voor een periode van 15dagen. De vriend verklaarde dat hij op de openbare weg had gereden tot op de parking. Mijn zoon enkel op de parking. Dit is ook te lezen in de processen verbaal. Mijn zoon heeft zijn rijbewijs nog maar sinds vorig jaar (. Hopelijk gebeurt dit NOOIT meer... Graag had ik geweten wat de gevolgen zullen zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jul 2011 06:54

Een belangrijk punt is hoe lang heeft uw zoon zijn definitief rijbewijs?

Fore
Berichten: 1298

#3 , 28 jul 2011 09:14

Een belangrijk punt is hoe lang heeft uw zoon zijn definitief rijbewijs?
Sinds verleden jaar

Dus zeker nog niet lang genoeg.

Dus ik vrees: rij-examen opnieuw gaan doen (en theoretisch)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Dedecker
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 28 jul 2011 09:22

Ja, sinds vorig jaar april. Heel spijtig dat dit gebeurd is ... Goede chauffeur, geslaagd van de eerste keer, zowel voor theoretisch als voor het praktisch examen... mijn vrees is dat het niet alleen bij het opnieuw afleggen zal blijven. Geldboete? Staat ook niet netjes op bewijs van goed gedrag denk ik... :-(

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 jul 2011 13:56

Oeps overgelezen :-)

Artikel 34 Verkeerswet:

"§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft."

Vergeet niet 25 tot 500 EUR te vermenigvuldigen met 5,5 opdeciemen.

Het vervolgingsbeleid werd vastgelegd in de COL 08/2006 met betrekking tot de gemeenschappelijke omzendbrief van de minister van justitie en het college van procureurs-generaal houdende een eenvormig toezichts-, vaststellings-, opsporings- en vervolgingsbeleid betreffende het sturen onder invloed van alcohol, in staat van dronkenschap of in een soortgelijke staat onder meer ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen, alsook betreffende de aanwezigheid in het organisme van andere stoffen dan alcohol die de rijvaardigheid beïnvloeden – sturen onder invloed van alcohol – drugs.

"C. SITUATIES WAARIN VERVOLGING VOOR DE POLITIERECHTBANK WORDT AANBEVOLEN
Vervolging voor de politierechtbank wordt aanbevolen:
indien de bestuurder, bedoeld in artikel 38, §5 WPW, welke strafbare alcoholconcentratie (0,22 mg per liter uitgeademde alveolaire lucht – 0,5 g/l bloed of meer) ook vertoont."

Art. 38, §5 Verkeerswet:
"De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.
Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1."

M.a.w. verplicht rijverbod.

Dit kan ook wel interessant zijn:

Artikel 38 Verkeerswet, § 2bis: "De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:
* van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
* van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag."

Artikel 41 Verkeerswet:

"In de gevallen waarin de rechter in toepassing van deze wet een verval van het recht tot sturen uitspreekt, moet hij, indien hij gebruik wenst te maken van artikel 8, § 1 van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie een effectief gedeelte opleggen van minimum acht dagen."

In ieder geval: contacteer een advocaat. Staat hij als bestuurder bij de autoverzekering?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 28 jul 2011 19:25

En als politie dronken voeren aanhaald dan nog regresvordering
En hoofdelijk aansprakelijk voor de schade aan de wagen EN de boom.
Voor vriend (de eigenaar dus) ook nog iemand in staat van hebben laten rijden ......

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”