Retributie + parkeerautomaat defect

RataplanII
Topic Starter
Berichten: 2

Retributie + parkeerautomaat defect

#1 , 27 jul 2011 18:02

Deze namiddag ging ik naar de BIB. Ik parkeerde mijn wagen op het marktplein en ging naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat.
Op het schermpje van de automaat stond te lezen: "Storing automaat"
Deze automaat is meer buiten gebruik dan hij in gebruik is. Ik heb bijgevolg geen parkeerticket genomen.
Toen ik na anderhalf uur terug aan mijn wagen kwam, stak er een retributie onder mijn ruitenwisser van 15 €. Dit is uitgeschreven door een privé bedrijf.
Kan men het feit dat de automaat in storing was, een geldige reden noemen om de retributie niet te betalen?
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik ook geen parkeerschijf geplaatst heb.
Op het retributieticket staat echter niet vermeld dat mijn parkeerschijf niet achter de voorruit lag.
Enkele vragen:
* Ben ik verplicht een andere parkeermeter te zoeken als er eentje defect is?
* Ben je verplicht de parkeerschijf te leggen als de parkeermeter defect is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 27 jul 2011 18:49

Als de automaat defect is bent u volgens de wegcode VERPLICHT uw parkeerschijf te leggen.
27.3.1.2° Is de parkeermeter of parkeerautomaat buiten gebruik, dan moet de parkeerschijf worden gebruikt volgens de nadere regels van 27.1.

RataplanII
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 jul 2011 19:00

Als de automaat defect is bent u volgens de wegcode VERPLICHT uw parkeerschijf te leggen.
27.3.1.2° Is de parkeermeter of parkeerautomaat buiten gebruik, dan moet de parkeerschijf worden gebruikt volgens de nadere regels van 27.1.
Er staat niet op mijn retributie vermeld dat ze er niet lag. Ik kan dit dus nog altijd betwisten.
Wat mij nog het meeste stoort, is dat die parkeermeter om de haverklap defect is. Ik ging dan als brave burger telkens op zoek naar een parkeermeter die wel werkte.
Vandaag was het weer zover... Ik was het echt kotsbeu en weigerde principieel om naar een andere parkeermeter op zoek te gaan.

Reclame

Lightning

#4 , 27 jul 2011 19:09

Als er ticket noch parkeerschijf ligt bent u in overtreding, punt. Wat zou u dan betwisten?
Het voordeel van het defect zijn van de automaat is dat u tijdelijk gratis kan parkeren met uw parkeerschijf.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 27 jul 2011 21:09

U kan trachten te betwisten, maar 9 op 10 is er een foto gemaakt waarop te zien zal zijn dat er geen parkeerschijf ligt.
En bij een defecte parkeermeter bent u niet verplicht op zoek te gaan naar eentje die wel werkt, als u de dichtsbijzijnde heeft geprobeerd, heeft u uw plicht gedaan (als u daarna een parkeerschijf legt natuurlijk).

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 27 jul 2011 21:27

Wat u doet moet u weten de wegcode is duidelijk en gezien u een RB hebt mag de rechter vermoeden dat u de wegcode kent.

Tope
Berichten: 916

#7 , 28 jul 2011 07:51

Het voordeel van het defect zijn van de automaat is dat u tijdelijk gratis kan parkeren met uw parkeerschijf.
Vraagje: Kan men in dit geval met de parkeerschijf langer dan 2 uur parkeren zonder een retributie te krijgen?

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 28 jul 2011 07:59

27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.
Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 u. tot 18 u. op de werkdagen en voor een maximumduur van twee uren.
Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.
Je moet altijd vertrekken bij het verstrijken van de 2 uur (of de toegestane parkeertijd volgens de signalisatie), en niet de schijf verdraaien om nog eens 2 uur te blijven staan. Controle hierop is eerder uitzonderlijk.

Tope
Berichten: 916

#9 , 28 jul 2011 09:39

Stel dat je langer dan 2 uur wil parkeren en de parkeermeter is stuk.
Moet je dan na 2 uur uit je vergadering, voorstelling of wat dan ook hollen om te gaan kijken of de parkeermeter ondertussen al werkt zodat je kan betalen; of om je wagen te verzetten, want de met je parkeerschijf vergunde parkeertijd is op die plaats verstreken?

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 28 jul 2011 10:20

Stel dat je langer dan 2 uur wil parkeren en de parkeermeter is stuk.
Moet je dan na 2 uur uit je vergadering, voorstelling of wat dan ook hollen om te gaan kijken of de parkeermeter ondertussen al werkt zodat je kan betalen; of om je wagen te verzetten, want de met je parkeerschijf vergunde parkeertijd is op die plaats verstreken?
Bij parkeermeters is het langste tarief vaak ook 2 uur, dus zou je zowiezo moeten komen kijken, tenzij je kiest voor langparkeren, en dan moet je geen ticket nemen of een parkeerschijf leggen. Parkeerwachter zal dan een retributie schrijven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jul 2011 13:18

Is het echt zo dat je enkel de dichtsbijzijnde automaat moet checken? Ik heb vernomen dat als er binnen een redelijke afstand een andere automaat staat, je moet gaan kijken of deze wel werkt en dan alsnog een ticket moet betalen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 28 jul 2011 13:38

Is het echt zo dat je enkel de dichtsbijzijnde automaat moet checken? Ik heb vernomen dat als er binnen een redelijke afstand een andere automaat staat, je moet gaan kijken of deze wel werkt en dan alsnog een ticket moet betalen?
In artikel 27.3.1.2 (parkeermeter defect) is er enkel sprake van de parkeermeter, waaruit men kan afleiden dat men enkel de dichtsbijzijnde moet gebruiken. Rechtspraak wijst echter wel uit dat, indien er binnen redelijke afstand een werkend toestel is, men deze inderdaad dient te gebruiken. Deze 'redelijke' afstand is wederom niet bepaald, maar uit rechspraak volgt hier weer dat deze zichtbaar moet zijn vanop de parkeerplaats (men moet dus niet op zoek gaan), en niet meer dan 200m verder mag liggen. Vaak zal dit dus neerkomen dat je enkel de dichtsbijzijnde moet proberen.

DanSch
Berichten: 45

#13 , 15 aug 2011 23:12

In het verleden heb ik dit ook meegemaakt in Antwerpen. Ik heb toen een door mij geschreven bericht op mijn dashbord gelegd met hier vermelding op dat parkeermeter defekt was met vaststelling van uur en minuten. Dit werd aanvaard.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 aug 2011 08:51

Dit weekend naar Heist geweest, enkele dagen op de markt geparkeerd, telkens met SMS betaald voor een hele dag. Gaan we de auto ophalen: retributieticket onder de ruitenwisser!!! Thuis online gegeken: die dag hadden we weldegelijk voor een héle dag betaald! Uiteraard die retributie geprotesteerd, maar ik moet nog antwoord krijgen. 'k Ben eens benieuwd wat hun uitleg hiervoor is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 aug 2011 10:39

Zonet antwoord gekregen op mijn klacht:
17/08/2011

Referentie : XXX/XXXX/XXXXX

Geachte,

Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te KNOKKE in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.

Na onderzoek van uw “sms historiek” is gebleken dat u wel degelijk voldoende parkeertijd had aangekocht per sms.

De parkeerwachters halen de gegevens van het sms parkeren op door middel van GPRS aan de provider. Als er op dat moment zich een storing voordoet bij de provider, dan krijgen de parkeerwachters geen feedback van sms betalingen gebeurd voor een bepaalde nummerplaat. Met als gevolg dat er een retributie wordt uitgeschreven.

Dit betreffen technische storingen die helaas vervelend doch onoverkomelijk zijn.

Uw retributie werd aldus geannuleerd.


Met vriendelijke groeten,

Naam van parkeerbedrijf
Mijn antwoord op de mail:
Beste,

Ik ben blij dat u dit hebt kunnen uitzoeken, maar langs de andere kant heb ik toch volgende bedenkingen:

1. Ik ben zelf werkzaam in de IT en wij werken ook met draadloze toestellen via GPRS om bepaalde zaken af te handelen. Het is technisch perfect mogelijk om het onderscheid te zien tussen het feit dat de database niet bereikbaar is wegens een netwerk / GPRS probleem enerzijds, of dat de database wel bereikbaar is maar het gevraagde gegeven niet in de database zit, anderzijds. Dat het beschreven probleem dus niet op te lossen is, is TOTAAL ONWAAR.
2. Ik vind het bijzonder verontrustend dat uw bedrijf sowieso retriebuties uitschrijft, zelfs indien de parkeerwachter niet 100% zeker is dat deze terecht is?
3. Verder betaal ik naast het parkeergeld zelf, ook voor alle andere zaken die bij uw "dienstverlening" (of die van P-mobile) komen kijken, zoals: betalen voor iedere bevestigings-sms (dit kan wel uitgeschakeld worden, maar dan heb je geen enkele referentie meer dat alles in orde is), betalen voor uw factuur te "mogen" krijgen in PDF (bij de meeste andere bedrijven is een electronische factuur ontvangen gewoon gratis), enz... Dat P-mobile er dan niet in slaagt om controles op een normale en degelijke manier uit te voeren, is zeer bedenkelijk.
4. Ik vraag me af hoeveel mensen die een gelijkaardige onterechte retributie krijgen, deze toch betalen omdat ze ofwel niet mondig genoeg zijn om weerwoord te bieden, of ze gewoon twijfelen of ze alles wel correct gedaan hebben.
5. Uw antwoord betekent dus dat ik sowieso een retributie kan verwachten als ik parkeer en via SMS-betaal? En dit betekent dan ook dat ikzelf telkens initiatief moet nemen om de fouten die jullie maken, recht te zetten?

Ter informatie zend ik dit mailverkeer ook door naar de touristische dienst van Knokke-Heist. Ik hoop dat er initiatief genomen wordt om dit uitschrijven van onterechte retributies toch aan banden te leggen, aangezien de technische uitleg die als excuus gebruikt wordt, nergens op slaat!

Met vriendelijke groeten,

Mijn naam
Dit is gewoon maffia als je het mij vraagt! Wat een flauw excuus om onterechte retributies uit te schrijven! Volgens mij gewoon een poging om een aantal van die onterechte retributies toch te kunnen innen en zo extra geld in het laatje te krijgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”