Gratieverzoek geweigerd

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

Gratieverzoek geweigerd

#1 , 26 jul 2011 14:16

Ik kreeg vandaag de melding dat mijn gratieverzoek geweigerd was. Zonder meer. Geen argumentatie.

Dit betekent dat ik als zelfstandige mijn job niet meer zal kunnen uitoefenen en er bijna zeker een faillissement zal volgen. Ik had dit ook zo geargumenteerd in mijn verzoek.

Ik dacht dat een straf nooit de bedoeling kon hebben om het normale leven (beroep) te verstoren en de persoon in kwestie zonder inkomen te plaatsen.

Is er hier soms nog enig overleg mogelijk ? Kamer van strafuitvoering misschien ?

Enig advies?

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 26 jul 2011 14:47

gratieverzoek bij Koning of herstel in eer en rechten ?
Voldoet u wel aan de voorwaarden?
Zijn het geen maatregelen ipv straffen??
Wat zegt uw advocaat???

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#3 , 26 jul 2011 17:35

Gratieverzoek bij Koning tegen uitspraak correctionele rechtbank (beroep van politierechtbank).

Ik heb mijn advocaat hierover niet meer gesproken, maar normaal kan hij hier niets meer aan doen vermoed ik. Gratieverzoek was al het ultieme.

Het gaat hier in concreto over een rijverbod van 1 jaar met verplichting van alle testen opnieuw te doen met psychologisch assessment. Moet ik nu een jaar een chauffeur inhuren? Dit zijn straffen die volledig buiten proportie zijn.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 jul 2011 19:42

1 jaar rijverbod is geen geringe strat. De feiten zullen dus wel navenat geweest zijn. Ik meen te weten dat er voor dronken rijden GEEN gratie mogelijk is.

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#5 , 26 jul 2011 21:15

heb ik ergens gesproken over dronken rijden?

Het gaat mij meer over het gegeven dat een straf er nooit mag voor zorgen dat je volledig wordt gemarginaliseerd (je job verliest, niet meer normaal kunnen functioneren, ...) en dat is wat hier gebeurt.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 26 jul 2011 21:18

"Het gaat mij meer over het gegeven dat een straf er nooit mag voor zorgen dat je volledig wordt gemarginaliseerd (je job verliest, niet meer normaal kunnen functioneren, ...)"

Dat zou betekenen dat men alle gevangenen vrij moet laten.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Producer
Topic Starter
Berichten: 85

#7 , 26 jul 2011 21:40

ja, uiteraard heb ik het niet over misdrijven, maar over overtredingen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 26 jul 2011 21:57

Sommige overtredingen worden weliswaar gesanctioneerd met gevangenisstraffen.
Ook levenslang rijverbod is mogelijk ingevolge een overtreding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 26 jul 2011 22:28

1 jaar rijverbod wordt niet 'voor niets' gegeven ..... is een straf/maatregel die dikwijls staat voor zeer zware inbreuken op de wegcode en op de verkeerswetgeving (of op herhaling).
Zie mijn vorig antwoord mogelijk een maatregel en daarvoor telt geen gratieverzoek.
Daarbij rijverbod 'kan' aan parket(strafuitvoering) net gevraagd worden dat enkel voor privé uren en niet voor werkactiviteiten enz enz ....
Mijn vermoeden .... de feiten zijn dus ' redelijk' zwaar en (tussen haakjes overtredingen zijn ook misdrijven).... en sommige worden (nog) veel te weinig zwaar bestraft.
Sommige vormen van..... kan ik niet als onopzettelijk beschouwen. En ik weet perfect wat echt onopzettelijke slagen en verwondingen met de door tot gevolg is en wat het 'bewust' negeren van is met hetzelfde gevolg ........(Niet op vraagsteller bedoeld hoor)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”