"Ik zat niet achter het stuur"

whami
Topic Starter
Berichten: 33

"Ik zat niet achter het stuur"

#1 , 19 jul 2011 15:21

Done
Laatst gewijzigd door whami op 22 jul 2011 02:34, 6 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 19 jul 2011 15:31

Uit de verkeerswet:
Artikel 67bis
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.
Trek zelf uw conclusies.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 19 jul 2011 15:50

Ontduiken van de wet is niet de intentie van dit forum. Diegenen die hierop wensen te antwoorden worden vriendelijk verzocht dit op eigen verantwoording per pb te verrichten.

Reclame

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 19 jul 2011 15:52

Laat maar...
Laatst gewijzigd door whami op 19 jul 2011 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 19 jul 2011 15:59

Ontduiken van de wet is niet de intentie van dit forum. Diegenen die hierop wensen te antwoorden worden vriendelijk verzocht dit op eigen verantwoording per pb te verrichten.
Lol omdat ik wil liegen, sorry was vergeten dat dit het exclusieve recht is van een advocaat?
Ik wou eerst eerlijk gaan maar eerlijkheid geeft geen eerlijke straf, oneerlijkheid zou me wel eerlijke straf kunnen geven. Dan verkies ik toch optie 2.
Antwoorden via persoonlijk bericht mag :)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 jul 2011 16:01

Hou ons hier in ieder geval verder op de hoogte van uw wedervaren. In de cel mag je soms ook een PC hebben. :mrgreen:

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 19 jul 2011 16:03

Lol omdat ik wil liegen, sorry was vergeten dat dit het exclusieve recht is van een advocaat?
je mag in de rechtbank liegen, maar best is dit niet hier op voorhand al aan te kondigen
mss leest de rechter wel mee ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 19 jul 2011 16:19

Lol omdat ik wil liegen, sorry was vergeten dat dit het exclusieve recht is van een advocaat?
je mag in de rechtbank liegen, maar best is dit niet hier op voorhand al aan te kondigen
mss leest de rechter wel mee ;)
Dan heeft de rechter ook de waarheid gehoord en dat ik hiermee niet ver zou geraken.
Ik ben ook het liefst eerlijk maar met eerlijkheid bereik je blijkbaar niets.

Ik snap de ernst van de situatie compleet en de mogelijke gevolgen van mn acties maar dat ik voor dat eenmalige (eigenlijk 2x) gedrag zo een straf moet krijgen? Daar ben ik totaal niet akkoord mee (net zoals anderen die ik er over verteld heb buiten dit forum). Ik ga niet gaan slijmen van 'ja mijnheer', ofwel ben ik eerlijk en krijg ik dan eerlijke straf en als dat niet mogelijk is oneerlijk met hopelijk eerlijke straf.

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#9 , 19 jul 2011 16:25

Naar wat ik weet moet de straf ook uitgaan van wat de gemeenschap ziet als een gepaste straf. Nochtans vind 80-90% van de mensen die ik buiten dit forum gesproken heb dat de straf die me boven het hoofd hangt veel te zwaar zal zijn. Dus ik ga sowieso geen eerlijke straf krijgen. Wat ik zei is geloof ik 1 van de grondbeginselen of iets belangrijks in de wetspraak (niet?), toch wordt dit blijkbaar niet toegepast.

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#10 , 19 jul 2011 16:33

Moest hier iemand me nu willen kloten lukt dat natuurlijk, maar ik betwijfel of je beter gaat slapen wanneer je weet dat iemand die met eerlijkheid zn zaak wou pleiten word verteld dat eerlijkheid niet werkt en daarom een andere uitweg zoekt.

Ik denk dat ik dan nog een veel beter echt excuus heb dan zij die anders oneerlijk zijn in de rechtzaal.

Joeri_J
Berichten: 650

#11 , 19 jul 2011 16:36

http://www.wegcode.be/boeteberekening" onclick="window.open(this.href);return false;

Code: Selecteer alles

Resultaat van de berekening: De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50 Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 111.86 Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding): Onmiddellijke inning In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking ->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden Minnelijke schikking In principe wordt u gedagvaard zo niet bedraagt de minnelijke schikking 570€ ->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden Rechtbank 55-2750€ Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Eerlijk zijn en ja knikken kan je boeten beperkt blijven tot:

boete van 55€
en rijverbod van 8 dagen in aller optimistische omstandigheden...

in slechtst
boete van 2750€
en rijverbod van 5jaar...

Doch ( € 50 + € 10 per bijkomende km boven de 10 km/u )
geeft 660€ wat eerder het minimum zal zijn...

je rijbewijs kwijt omdat je het nog niet lang had zit er ook dik in...

Dus er is ruimte als je eerlijkheid bent dat je het kan krijgen,
hoe meer je de tijd van de rechter gaat innemen,
en hoe meer 'zever' je erbij brengt (ook al lijkt dit je terecht) gaat de kost verhogen...

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#12 , 19 jul 2011 16:42

http://www.wegcode.be/boeteberekening

Code: Selecteer alles

Resultaat van de berekening: De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50 Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 111.86 Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding): Onmiddellijke inning In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking ->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden Minnelijke schikking In principe wordt u gedagvaard zo niet bedraagt de minnelijke schikking 570€ ->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden Rechtbank 55-2750€ Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Eerlijk zijn en ja knikken kan je boeten beperkt blijven tot:

boete van 55€
en rijverbod van 8 dagen in aller optimistische omstandigheden...

in slechtst
boete van 2750€
en rijverbod van 5jaar...

Doch ( € 50 + € 10 per bijkomende km boven de 10 km/u )
geeft 660€ wat eerder het minimum zal zijn...

je rijbewijs kwijt omdat je het nog niet lang had zit er ook dik in...

Dus er is ruimte als je eerlijkheid bent dat je het kan krijgen,
hoe meer je de tijd van de rechter gaat innemen,
en hoe meer 'zever' je erbij brengt (ook al lijkt dit je terecht) gaat de kost verhogen...
Ok dank je, meest behulpzame antwoord tot nu toe.
Dus ik kan wel eerst eerlijk proberen. Als ik duidelijk maak dat ik de overtreding niet tegenspreek en dan ik de gevolgen compleet begrijp, maar enkel ontken dat ik vaak zo rij en dit aantoon adhv mn remmen en wielen maak ik de kans een eerlijke straf te krijgen als ik een rechter met wat begrip (en hopelijk enige kennis van motoren / slijtage banden en remmen) krijg?

Zal ook even zeggen wat ik hoop als straf:
Max 550€ boete
2 maanden rijverbod (dan heb ik nog tijd mn vast rijbewijs te halen erna - anders verloopt mn voorlopige)
Mn lesje heb ik al geleerd (en dat is toch het doel van de straffen, niet?), zou ik al geleerd hebben met enkel boete van 100€ maar daarvan bessef ik zelf ook dat het eigenlijk te laag is.

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#13 , 19 jul 2011 16:50

Ga mn antwoord op 'antwoordformulier bij verkeersinbreuk' nu invullen.
vraag:
2. Erkent U de inbreuk te hebben begaan? JA (had ik op voorhand al ingevuld)
3. Bent U van oordeel dat bepaalde factoren in uw voordeel pleiten?
-> hierbij gewoon 'NEEN' aanduiden en bij rechter enkel korte uitleg of al 'JA' aanduiden en noteren dat dit alleenstaand geval is en ik met mn remmen en banden kan aantonen dat de slijtage niet duid op wild rijgedrag noch overdreven snelheden? Kan eventueel ook al foto's van banden en remmen meesturen met die brief, goed idee of niet?

Lightning

#14 , 19 jul 2011 17:06

Wat doet het ertoe of we onze mening geven op de vraag wat u het best doet of invult op dat formulier? U bent ondertussen bezig met 2 topics te vullen met de meest idiote excuses en scenario's waarvan u heilig overtuigd bent dat ze gaan werken in de rechtbank. Doe dus gewoon verder uw zin...

whami
Topic Starter
Berichten: 33

#15 , 19 jul 2011 17:10

Wat doet het ertoe of we onze mening geven op de vraag wat u het best doet of invult op dat formulier? U bent ondertussen bezig met 2 topics te vullen met de meest idiote excuses en scenario's waarvan u heilig overtuigd bent dat ze gaan werken in de rechtbank. Doe dus gewoon verder uw zin...
Overtuigd helemaal niet nee, zou al bijna wonder moeten zijn om er goed van af te komen, hoop op eerlijke straf wel. Ik heb btw maar 2 scenario's gezegd, het 2de heb ik zonet weer laten vallen en zit terug bij bij de waarheid blijven. Jij hebt vooroordelen over me.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”