Parkeerretributie na 'vreemde situatie'

theresidents
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerretributie na 'vreemde situatie'

#1 , 18 jul 2011 15:42

Hallo iedereen,
Ik las hier al heel veel over foutgeparkeerde voertuigen of vergeten parkeerschijven, maar vond nog geen antwoord op mijn vraag:

Afgelopen zaterdag wilde ik vrienden helpen verhuizen in Antwerpen. Zij regelden enkele vrije parkeerplaatsen die al vol waren met andere helpers toen wij eraan kwamen (10u35). Ik stuurde een sms naar 4411 met code parkeermeter + nummerplaat en stak mijn gsm weg om de handen uit de mouwen te halen.

Net voor het eten (12u15) check ik mijn gsm toestel en merk dat ik een bericht heb van 4411 waarop staat dat mijn sms niet aanvaard werd en ik me eerst moest aanmelden op hun website. Ik probeerde gewoon nog eens opnieuw diezelfde sms (je weet maar nooit) en kreeg na even wachten terug bericht dat het werd geweigerd, waarna ik een parkeerbonnetje kocht voor 2 euro.

Toen ik deze achter mijn raam wilde plaatsen, merkte ik een retributiebon voor 23 euro (geschreven op 11u52). Ik was de hele voormiddag in de veronderstelling betaald te hebben totdat ik het bericht van het Parkeerbedrijf Antwerpen las waarna ik onmiddellijk een parkeerbon aankocht (12u20).

Een telefoon naar het bedrijf leverde me weinig nieuws op. De mevrouw aldaar hield haar schild voor en kon mijn argumenten maar amper begrijpen, laat staan geloven.

Mijn vraag:
Betaal ik best? Of niet? Hoeveel betaal ik? 23 euro of 21 euro (wegens parkeerticket van 2 euro)?
Kan er van klanten zo maar verwacht worden om hun gsm-toestel constant bij de hand te houden of hun ontvangen berichten onmiddellijk te lezen? Ik voel het zo aan dat ik nu beboet wordt omdat ik het ontvangen bericht (wat ik toen ook niet opmerkte) niet meteen gelezen heb.

Alvast bedankt voor uw antwoord!
mvg,
I.H.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

theresidents
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 jul 2011 15:57

Dank je, Turaki. Zo ver heb ik dus niet terug gekeken. Ik snuister door alle reacties!
mvg,
I.H.

Reclame

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 19 jul 2011 13:19

Als ik het mij goed herinneren staat er in de eerste sms die je krijgt dat de eerste parkeerbeurt gratis is maar dat je je daarna wel dient te registreren op hun site.

Ik weet dat omdat ik de tweede keer daar ook ging parkeren, wél op de bevestings-sms wachte, en las dat het niet geldig was omdat ik me niet geregistreerd had.
En toen dacht ik van : dzju, ja, dat ben ik vergeten.

Dus als ze wel zeggen dat je je dient te registeren om er in de toekomst nog gebruik van de maken dan is het een ander verhaal denk ik.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 19 jul 2011 14:25

het al dan niet registreren via een website om gebruik te kunnen maken van de parkeerplaatsen dient DUIDELIJK op de parkeerautomaat te worden vermeld, hiertegen word genoeg gezondigd.

al de rest dat via sms komt kan louter als informatief worden gezien en in het geval van de topic starter kan het zelfs aanzien worden dat hij gedaan heeft wat van hem word gevraagd ( sms sturen )

dat de informatie sms 2u "te laat" werd gelezen kan niet als fout worden aanzien

dan nog blijft de vraag of het afdwingbaar is dat mensen zich eerst dienen te registreren om gebruik te kunnen maken van de parkeerdiensten op de openbare weg . . .

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 25 jul 2011 15:07

contactuele overeenkomst.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”