Retributie in blauwe parkeerzone

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

Retributie in blauwe parkeerzone

#1 , 10 jul 2011 14:49

Beste allen,

Ik ben nieuw hier en vooreerst proficiat met jullie forum. Via google ben ik op jullie forum gekomen omdat ik toch wel met een pregnante vraag zit:

Ik ben een paar dagen naar Knokke geweest. Ik had mijn wagen geparkeerd aan het station. Hier dacht ik dat ik vrij kon parkeren, de hoofdbaan naar Duinbergen en Heist. Er stonden ook andere auto's, er was geen parkeerautomaat te bekennen. De volgende dag kwam ik er terug en zag een papiertje op de voorruit. Dit bleek een retributiebonnetje te zijn. Ik zou 20 euro moeten betalen omdat ik mijn parkeerschijf niet had gelegd. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik in de verste verte niet een bord zag staan met verplichting parkeerschijf. Daarom was ik er ook heel verwonderd en kwaad over.
Info gaan vragen aan balie parkeerbeleid op Verweeplein in Knokke. Daar folder meegekregen met info over parkeren in Knokke. Er zou dus een bord bij ingang Knokke moeten staan waarop verplichting parkeerschijf staat aangeduid met de blauwe zone.
Ik ben dan gaan kijken waar het stond en na lang zoeken gevonden, een klein bord aan de rechterkant weg. Je moet er echt op letten of je hebt het niet gezien zoals bij ons gebeurde.

Nu: Ik vind het helemaal niet duidelijk dat ik daar die parkeerschijf moest leggen. en voel mij werkelijk crimineel beetgenomen.

Op de parkeerautomaten lees ik dat je die retributie moet betalen als je je parkeertijd niet betaald hebt.
Maar: met een parkeerschijf moet je niet betalen, dus is er geen sprake van dat ik iets niet betaald hebt. Dus moet ik die retributie niet betalen, of ben ik hier fout in????

Wat denken jullie hierover? Wat kan ik hier omtrent doen? Ik vind dit echt schandalig crimineel.

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 10 jul 2011 19:06

Parkeren met parkeerkaart heeft als bedoeling het langparkeren tegen te gaan. Voor langparkeren moet u nog steeds een retributie betalen, en zonder geplaatste parkeerschijf kan de parkeerwachter (of wie de vaststelling doet) niet weten hoe lang u er staat, en mag deze er dan vanuit gaan dat u aan langparkeren doet.

Uit het MB van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en zijn bijlagen:
Artikel 6.7.3. De verkeersborden met zonale geldigheid hebben als minimumafmetingen 0,60 m x 0,90 m. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m x 0,60 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.

Uit de wegcode:
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


U kan trachten beroep aan te tekenen op deze basis (meet wel eerst het bord eens op).

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 jul 2011 19:53

Steeds meer steden zijn HELEMAAL blauwe zone. Deze borden staan dan ook meestal aan de rand van de bewoonde zone. Iedere verkeersdeelnemer moet ALLE verkeersborden zien, en er ook rekening mee houden.
Je bent dus wel degelijk in overtreding. In den beginne werden hier in leuven blauwe stroken rond de palen van alle verkeerstekens geverft, maar nu is er daar nog weinig van overgebleven. Het zou wel een degelijk en afdoend hulpmiddel zijn om aan te tonen dat je in een blauwe zone staat. Maar ja, dat kost dan weer geld, en dat steken ze liever in andere nutteloze zaken, zoals flitscamera's. :lol:

Reclame

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

#4 , 12 jul 2011 11:11

Heb de antwoorden hier en van vorig topic gelezen en ja, dan toch maar vandaag betaald.
Ik blijf er wel bij dat ik helemaal niet op de hoogte was dat ik daar een schijf moest leggen, wat ik anders wel had gedaan of een andere parkeeroplossing had gezocht.

Al bij al een schandalige en laag bij de grondse manier om zo met anderen om te gaan. De blauwe zones daar zijn helemaal niet duidelijk.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”