Parkeerbeheer

wardling
Topic Starter
Berichten: 5

Parkeerbeheer

#1 , 06 jul 2011 16:18

Als deze een boete uitschrijft moet je het dan effectief betalen? Aangezien het een privéinstelling is en zij niet zomaar foto's van uw wagen mogen nemen vroeg ik mij af of dit wel effectief als geldig bewijs van de "overtreding" kan gelden? En kunnen ze andere maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat men moet betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 06 jul 2011 16:49

Als deze een boete uitschrijft moet je het dan effectief betalen?
Ja. Het is trouwens geen boete maar een retributie.
Aangezien het een privéinstelling is en zij niet zomaar foto's van uw wagen mogen nemen vroeg ik mij af of dit wel effectief als geldig bewijs van de "overtreding" kan gelden?
Dat mogen ze wel. Ik mag trouwens ook foto's van uw wagen nemen :) Een parkeerovertreding is gedepenaliseerd : de gemeente eist een retributie. Dat is een soort belasting.
En kunnen ze andere maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat men moet betalen?
Vredegerecht, gerechtsdeurwaarders, beslag leggen op uw goederen,.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wardling
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 06 jul 2011 17:35

Ik heb het al betaald, maar iemand heeft mij verteld dat ze eigenlijk niet veel kunnen doen aangezien ze foto's gebruiken als bewijsmateriaal en privéinstellingen volgens de wet van privacy dat eigenlijk niet mogen ofzo.
Kan hier iets van kloppen eigenlijk? Hetgeen ze moesten bewijzen was dat ik mijn parkeerschijf niet had gelegd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 06 jul 2011 20:36

Geloof je in St-Niklaas ????

jojan
Berichten: 739

#5 , 07 jul 2011 08:16

Vredegerecht, gerechtsdeurwaarders, beslag leggen op uw goederen,.....
Gemeenten moeten niet langs de rechtbank. De procedure voor het niet betalen van retributie is volgens het nieuwste gemeentedecreet als volgt:
Na niet betalen wordt er aangemaand (dit verhoogt al de kosten)
Na niet betalen van de aanmaning gaat het dossier naar de gerechtsdeurwaarder:

Met ingang van 1 januari 2007 is de procedure van gedwongen invordering fundamenteel veranderd. Thans wordt toepassing gemaakt van artikel 94 , 2°, lid 2, Gemeentedecreet, naar luid waarvan de financieel beheerder ( lees gemeenteontvanger ) met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet – fiscale schuldvorderingen een dwangbevel kan uitvaardigen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”