dit slaat alles

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

dit slaat alles

#1 , 30 jun 2011 22:18

Vandaag op pad met collega, alle beide met een lichte vracht.
Zoals het vandaag de mode is rijden er een volledige sliert wagens op 3de volledig links zonder dat daarbij middenvak en rechts echt vol zitten. Mijn inziens slaat de luiheid hier gewoon toe of misschien zelfs de ijdelheid. Ik heb de grootste de nieuwste ik ben de meest gehaaste enfin ge kent dat.

volgende situatie doet zich voor: door de erg lange links rijdende sliert vermindert hun snelheid door de grootte van de sliert, ze zitten ook te dicht op elkaar en plots gaan ze allemaal aan het remmen waardoor hun snelheid plots gaat zakken van 120/130/140 weet ik veel. Op dat zelfde moment gaan wij van rechts naar midden vak wegens vrachtwagen
90/u denk ik. Onze snelheid bedraagt zo'n 100. In die sliert zit ook onze Broeders van Liefde met hun ottokke
Door dit verschil in snelheid en het rem gedrag wegens overbevolking van de linkse derde strook worden wij de snelste in het midden en schieten dus de linkse auto's voorbij. Want de eerste wagens voor ons waren zeker op 3 tot 400 mtr afstand. Wij hielden onze snelheid gewoon aan en hoefden niet te remmen voor voorop rijdend verkeer

enkele momenten later mogen we met z'n twee aan de kant wegens voorbij steken aan de verkeerde kant.
Snapt da nu iemand ?
Alle andere bestuurders die dus links rijden zonder daarbij het recht te hebben (men moet zich steeds zo rechts mogelijk houden tenzij het verkeer anders vereist dacht ik zo) worden/werden blijkbaar niet geviseerd
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 01 jul 2011 09:34

U kan u bazeren op:
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Ook heb ik al rechtspraak gelezen (vindt het niet meteen terug) waar het links rijden wordt beschouwt als verkeersagressie, en daarbij het rechts inhalen uitlokkend.

Misschien ook eens navragen of de bestuurders die links bleven ook opgeschreven zijn?

Al vaak gezien, soms zelfs heel traag de snelweg op, alle vakken vrij, en tegen net geen 70 meteen naar het middelste vak. Levensgevaarlijk, en vooral bij wegenwerken een gevaar voor andere weggebruikers.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2011 14:00

Wegens "voorbijsteken"? Is de definitie van voorbijsteken niet dat je de rijstrook waar je op rijdt verlaat (liefst langs de linkerkant ;) ), even sneller rijdt om voorbij te steken, en dan terug de oorspronkelijk rijstrook opzoekt? Als je dus nooit op de linkerrijstrook gereden hebt, hoe kan je die dan voorbijsteken? Eigen interpretatie van het begrip "voorbijsteken" door de Broeders van Liefde?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 01 jul 2011 15:13

Wegens "voorbijsteken"? Is de definitie van voorbijsteken niet dat je de rijstrook waar je op rijdt verlaat (liefst langs de linkerkant ;) ), even sneller rijdt om voorbij te steken, en dan terug de oorspronkelijk rijstrook opzoekt? Als je dus nooit op de linkerrijstrook gereden hebt, hoe kan je die dan voorbijsteken? Eigen interpretatie van het begrip "voorbijsteken" door de Broeders van Liefde?
In de wegcode staat dit niet beschreven, enkel
16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
...
16.3. Het inhalen geschiedt links.
Voorbijsteken is hetzelfde als inhalen.
http://vrttaal.net/taaldatabanken_maste ... 0104.shtml

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jul 2011 15:51

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
Als dit het enige is dat beschreven is in de wegcode, dan is je snelheid verminderen om een vracthwagen aan je rechterkant te laten passeren en vervolgens naar rechts uit te wijken om de afrit te nemen, ook "inhalen"? Je beweegt je immers langs een andere bestuurder die in beweging is. In dat geval heb je de vrachtwagen "ingehaald" (terwijl hij nochtans sneller reed dan jij).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 01 jul 2011 15:59

Voor de betekenis van wetten moeten we ons baseren op de Nederlandse taal, en hoewel in de wegcode niet beschreven staat wat inhalen is, kan een eenvoudige opzoeking in een woordenboek bijbrengen dat inhalen inhoudt dat je sneller gaat dan degene die je inhaalt. (In uw voorbeeld wordt u trouwens langs rechts ingehaald door de vrachtwagen. Als u op het 2e vak moet vertragen om een vrachtwagen voorbij te laten, om anders uw afrit niet te missen, bent u veel te laat naar rechts gegaan, maar dit terzijde.)
Inhalen betekent echter niet automatisch dat u moet "opschuiven", denk maar aan atletiek of zwemmen, waar men zich in vast banen beweegt. Dit staat ook niet in de wegcode, dus is geen noodzakelijk deel van het inhalen.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 01 jul 2011 19:46

rechts voorbijsteken maar
men mag de pijlen volgen op de portieken
snelheid is normaal 120
Wat staat er in het PV????

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 01 jul 2011 20:18

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
als er een file op het rechter vak en op het linker vak rijd, dan veronderstel ik dat de verkeersdichtheid voldoende was om in files te rijden
dus was je niet aan het inhalen, maar reed de file op het middenvak gewoon sneller dan de file op het linker vak
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#9 , 01 jul 2011 20:55

c orrectie ik/wij waren helemaal niet aan het inhalen tov linkerstrook. Wel de vrachtwagen op de rechterstrook. Alle wagens op linkerstrook zoefden ons voorbij maar in luttele seconden daalde hun snelheid door weet ik veel wat en door feit dat ze zo dicht bevolkt was en de midden (onze) rijstrook en de rechtse bijna volledig vrijwaren waren wij en de vrachtwagen pplots de snelsten. Wij haalden dus niet in tov links rijvak maar zij moesten noodgedwongen hun snelheid verlagen. Probleem is dus dat men de laatste tijd heel wat onnodig continu links rijgedrag ziet met het kwalijke gevolg dat je zaken over je heen krijgt zoals wij meemaakten zonder dat je daar de hand in hebt.

Nu we hadden het er vnaddag nog eens over en mijn gezel liet eigenlijk uitschijnen dat hij dacht dat zij dachten dat hij met hen aan het lachen was en vandaar ......
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

vtec
Berichten: 170

#10 , 02 jul 2011 00:01

Alle wagens op linkerstrook zoefden ons voorbij maar in luttele seconden daalde hun snelheid door weet ik veel wat en door feit dat ze zo dicht bevolkt was en de midden (onze) rijstrook en de rechtse bijna volledig vrijwaren waren wij en de vrachtwagen pplots de snelsten. Wij haalden dus niet in tov links rijvak maar zij moesten noodgedwongen hun snelheid verlagen.
Dagelijkse kost op de E17 tussen Gent en Antwerpen - helaas... en het wordt er met de maand slechter op :(
linkerrijstrook bumperkleeft en als er één iemand een beetje moet remmen, moet de tweede al wat harder remmen enz. tot de vijfde die alles moet dichtgooien en alles wat daarachter komt ook
Ik denk dat je pech hebt als dit geverbaliseerd wordt tenzij er andere elementen zijn als zonder pinker van rijstrook veranderen en dgl.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 02 jul 2011 22:50

Er is nog steeds niet gezegd of er PV is opgesteld........ en waarvoor

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#12 , 03 jul 2011 23:56

Ze hebben idd geen verhoor afgenomen alleen gegevens genoteerd en mij de les gespelt.
Ik en collega zouden volgens hen rechts voorbij hebben gestoken.
Ik zou er nog van horen ......

Maar zoals ik eerder zei en nu er een weekend met overpeinzingen is gepasseerd: met dunkt dat ze ons eerder wat
wilden pesten want op dat eigenste ogenblik was ik met collega aan het telefoneren (handsfree) en collega maakte
op dat moment een smalende opmerking. collega zei beetje late rook dat hij denkt dat zij hebben gedacht dat hij hen
zat uit te lachen omdat ze meededen met de kuddegeest van het onnodig linkervak rijden en dus ferm in de remmen moesten.

Waarschijnlijk zal daar niks van in huis komen want ik weet echt niet welke regels we hebben overtreden. De patrouille daar en
tegen leek mijzelf met alle anderen eerder wel in fout vanwege het rijgedrag.links
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Lightning

#13 , 04 jul 2011 11:15

Waarschijnlijk zal daar niks van in huis komen want ik weet echt niet welke regels we hebben overtreden. De patrouille daar en
tegen leek mijzelf met alle anderen eerder wel in fout vanwege het rijgedrag.links
Artikel 16.2 van de wegcode lijkt mij niet van toepassing op uw situatie waardoor het strikt gezien gaat over rechts inhalen. De volgende zeer eenvoudige verkeersregel hebt u dus overtreden:
16.3. Het inhalen geschiedt links.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#14 , 05 jul 2011 23:17

ja maat, pffffff ik zal het nog eens proberen uitleggen:

Wij waren niet aan het inhalen. Het verkeer links schoot ons voorbij en door hun remmanouvres verminderde plots hun snelheid.
en als ik dan ook zomaar begin te remmen want er was niks in mij rijvak voor mij dan mag ik dat ook niet
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 06 jul 2011 15:08

Standaard termijn opsturen PV nog niet verstreken

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”