dit slaat alles

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

Re: dit slaat alles

#16 , 11 jul 2011 20:10

Deze morgen weer van dattum. Weliswaar geen politie of pv maar jongens jongens toch wat voor sukkelaars zijn die linkervak rijders toch.
Hun snelheid lag gedurende honderden meters rond de 90 en maar op elkaars kont plakken terwijl de iets slimmere mens gezapig z'n honderd reed
met veilige afstand tov de voorligger. Natuurlijk waren er wel weer één of twee van die linkse gekken die al hard remmend moesten uitwijken naar
het middenvak.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 11 jul 2011 20:13

Tegenwoordig kom je soms sneller vooruit op een autostrade op het rechter rijvak. :lol:

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#18 , 11 jul 2011 23:20

Ik denk dat ik vanaf morgen eens de pechstrook ga proberen. Veel pakkans zal er waarschijnlijk niet zijn
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 jul 2011 09:21

Probeer eens achter een vrachtwagen (op veilige afstand weliswaar, en uitkijken of er geen andere vrachtwagen te dicht in je gat plakt) te rijden: je verbruik daalt drastisch door: 1. het zelf iets trager rijden, en 2. het uit de wind gezet zijn door de vrachtwagen. Als je de afstanden respecteert is het ook veiliger, aangezien een vrachtwagen als die alles dicht slaat, een langere remafstand heeft, zodat je zelf ook meer tijd hebt om te remmen in een noodsituatie. Ik schuif echter wel naar links als ik merk dat een andere vrachtwagen te dicht achter mij zit. Gesandwiched worden tussen twee vrachtwagens is ook niet dat, natuurlijk.

Als ik niet gehaast ben (ik ben meestal niet gehaast: ik heb werk met glijdende uren), durf ik zo al eens een tijdje rijden. Het is ontspannend (er zijn bijna geen gekken die het in hun hoofd halen om plots naar de rechter rijstrook te schieten, dit in tegenstelling tot andere rijstroken), meer milieuvriendelijk en kostenbesparend. Je verliest hooguit een paar minuten tijd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DanSch
Berichten: 45

#20 , 12 jul 2011 11:19

Ik denk dat ik hier wel heel duidelijk en juist op kan antwoorden:
Deze heren agenten kunnen jullie totaal geen boete of dergelijks opleggen indien dit gebeurde op een snelweg. Hier wordt verondersteld dat de snelheid op de verschillende baanvakken geheel verschillend kunnen zijn en dat de snelheid op bv het middenvak hoger kan liggen dan zelfs op het linkervak. Hierdoor steken de auto's op middenvak de linkse voorbij en dit wordt in de wegcode als een normaal fenomeen gezien.
Maar wel alleen op snelwegen.
Vraag dit maar eens na bij de politie, zij moeten dit weten.

Zelfs meer nog: Deze agenten waren misschien in fout. Indien er plaats is op het middenvak moeten de linkse rijders het middenvak kiezen. Zij kunnen beboet worden indien zij steeds links rijden terwijl op bv het middenvak nog plaats is. Hiervoor zijn al effectieve boetes uitgedeeld.

Lightning

#21 , 12 jul 2011 11:57

Ik denk dat ik hier wel heel duidelijk en juist op kan antwoorden:
Deze heren agenten kunnen jullie totaal geen boete of dergelijks opleggen indien dit gebeurde op een snelweg. Hier wordt verondersteld dat de snelheid op de verschillende baanvakken geheel verschillend kunnen zijn en dat de snelheid op bv het middenvak hoger kan liggen dan zelfs op het linkervak. Hierdoor steken de auto's op middenvak de linkse voorbij en dit wordt in de wegcode als een normaal fenomeen gezien.
Maar wel alleen op snelwegen.
En uit welke passage van de wegcode lijdt u af dat rechts inhalen op snelwegen is toegelaten?

DanSch
Berichten: 45

#22 , 12 jul 2011 17:53

Heel simpel Lightning, kijk de wegcode zelf eens na. Ik kan niet juist meer zeggen waar het staat maar het is een gekend iets in de wegcode. Ik zou zeggen google eens. Ik heb dit vroeger in het rijexamen tegengekomen als vraag, en ben dit jaren later weer tegengekomen bij het leren rijden van mijn zoon. Ik heb hem leren rijden. Ik heb vroeger ook twee maanden wegcode kunnenn instuderen en leren rijden in het leger ( legerdienst).
Moest men dit niet mogen: goh dit zou nogal een manier van belasting innen zijn. Ons begrotingstekort zou op 1 jaar verdwenen zijn.

Lightning

#23 , 12 jul 2011 19:58

@Noodles_: In een eerder antwoord in dit topic heb ik reeds de artikels uit de wegcode geciteerd en opgesomd (regel + uitzondering) die maken dat het in het concreet geval van de TS om "rechts inhalen" gaat. Van de uitzondering op de regel "rechts inhalen is toegestaan op een snelweg" zoals u het zo overtuigd komt te schrijven heb ik geen weet en kan ik ook niets terugvinden in de wegcode. Zelfs Google maakt mij niet wijzer wat betreft uw stelling.

@Ganadinges: U had inderdaad niet de intentie om rechts in te halen. Tot die conclusie was ik al gekomen na uw openingspost. Volgens de "letter" van de wegcode hebt u echter wel de bewuste overtreding begaan. Don't shoot me...ik heb de wegcode niet geschreven.

DanSch
Berichten: 45

#24 , 13 jul 2011 10:55

Lightning, zeer snel gegoogeld. Ik ga er wel niet meer tijd aan besteden. Wil je het exact in de wegcode, dan is dit misschien al een goed stap verder:

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... utosnelweg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... -rijvakken" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat je er iets aan hebt in je verdere zoektocht.

Lightning

#25 , 13 jul 2011 11:55

Lightning, zeer snel gegoogeld. Ik ga er wel niet meer tijd aan besteden. Wil je het exact in de wegcode, dan is dit misschien al een goed stap verder:

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... utosnelweg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... -rijvakken" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat je er iets aan hebt in je verdere zoektocht.
Exact. Dit ontkracht uw stelling dat een snelweg de uitzondering op de regel zou vormen. Het mag dus niet.
In de specifieke situatie van de TS hebben we het m.i. niet over in file rijden.

DanSch
Berichten: 45

#26 , 13 jul 2011 23:06

Kijk Lightning, lees eerst even het eerste verslag van deze topic. Hier staat heel duidelijk dat er werd geremd op uiterst links waardoor snelheid daalt tav midden en midden moet helemaal niet snelheid minderen om hen niet rechts in te halen. In deze context wordt dan geoordeeld dat er een verschillende snelheid is tussen de verschillende rijststroken en er is dan geen sprake van rechts inhalen. Dit is de essentie. In de wegcode staat dit niet beschreven als verkeerdelijk rechts inhalen. Spreek er ook eens over met een politierechter, deze zal mij gelijkgeven.
Je moet een verschil kunnen maken tussen vitten over en gezond verstand gebruiken. Niet alles staat tot en met in de wegcode. Daarom zal een politierechter hier uitspraak over doen, anderzijds kan je heel wat in de geest van uit de wegcode halen.
Nog eens: Rechts inhalen mag niet, juist, maar in bepaalde gevallen wordt dit niet als rechts inhalen beschouwd maaar als verschillende snelheden op verschillen rijstroken. Probeer dit te begrijpen.

Ander voorbeeld, gaat nu niet meer op omdat de opritstroken verlengd zijn: Vroeger dacht men dat men vanuit de opritstrook direct op de snelweg mocht rijden. Dit is niet waar, om dat dit tegenstrijdig is met een essentiële beginwet, nl je moet op een veilige manier rijden en het verkeer niet hinderen. Ook dan mocht je pas de snelweg oprijden als je snelheid veilg was aan de snelheid van de auto's op de snelweg. Velen dachten dat dit niet waar was en vlogen dan maar de snelweg op met alle gevolgen vandien. Uit dit gegeven heeft men dan later de opritstroken verlengd. In princiepe mocht je dan ook een stuk over de pechstrook om je veilige sneheid te behalen. Alle idioten die hier een boete hebben gegeven zijn nadien in hun ongelijk gesteld door de rechtbank.
Dezelfde verkeerdelijke interpretatie geldt ook voor het ritsen. Eindelijk geeft men hier meer aandacht aan.

Lightning

#27 , 14 jul 2011 00:23

@Noodles_: Ik volg dit topic reeds van bij de start en ik meen het openingsbericht correct gelezen en geïnterpreteerd te hebben.
Niet alles staat tot en met in de wegcode. Daarom zal een politierechter hier uitspraak over doen................Nog eens: Rechts inhalen mag niet, juist, maar in bepaalde gevallen wordt dit niet als rechts inhalen beschouwd maaar als verschillende snelheden op verschillen rijstroken. Probeer dit te begrijpen.
Deze uitzondering staat beschreven in de wegcode artikel 16.2 in combinatie met 9.5. De voorwaarde die gesteld wordt in 9.5 is niet vervuld, dus wat begrijp ik volgens u niet goed? Dat U meer belang hecht aan de geest van de wegcode heb ik begrepen, maar of de politierechter uw geest boven de letter zal laten primeren zal sterk afhankelijk zijn van wie u treft en met welk been die mens uit bed gestapt is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”