Snelheidsovertreding in Duitsland

ludodd
Topic Starter
Berichten: 20

Snelheidsovertreding in Duitsland

#1 , 27 jun 2011 16:16

Ik krijg heden een schrijven van een Nederlands Incassobureau dat ik een openstaande boete heb staan in Duitsland. Na contactname met dit bureau blijkt dat ik in augustus 2010 zou geflitst zijn in de omgeving van Aken. Dat was een oorspronkelijke boete van 30 euro. Zij beweren dat er 3x een schrijven vanuit Duitsland is geweest ivm deze boete. Ik heb hier echter nooit iets van ontvangen. Bizar. Zij beweren dat dit nu niet meer terzake doet en dat ik thans het bedrag van 95,75 euro dien te storten binnen de 5 dagen op een rekeningnummer in Nederland. Zoniet komen er "fieldcollectors" aan huis en per bezoek aan huis wordt er 71,40 euro gevorderd. Heb ik daar nu enig verzet tegen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 27 jun 2011 16:29

Ja, incasso bureaus hebben geen macht in België. Ze kunnen enkel dreigen.

U belt naar de politie vanwie de pv zou komen, en vraag of de boete nog steeds openstaat. en betaald onmiddelijk.
U neemt via AS schrijven contract op met het incasso-bureau:
U vraagt een bewijs van dit schrijven dat ze beweerd gestuurd te hebben
U zegt, dat u een boete heeft bij de politie van X, niet bij hun en vraagt hun vriendelijk om u niet meer lastig te vallen, omdat u anders genoodzaakt ziet een klacht neer te leggen vanwege stalking
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 27 jun 2011 16:33

meer info omtrent incasso's in belgie:

http://plusmagazine.rnews.be/nl/rechten ... urwaarders" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 27 jun 2011 17:06

Blijkbaar kunnen buitenlandse politiediensten via Nederland (Centraal Justitieel Incassobureau) hun verkeersboetes innen. Incasso heeft in Nederland een sterke juridische basis. Kans bestaat dat je bij niet betalen uiteindelijk een gerechtsdeurwaarder aan de deur krijgt. Ze zijn er in ieder geval toch al in geslaagd jouw gegevens te weten te komen. Of je het wijselijk vindt om te betalen, laat ik aan jouw gezond verstand over... Je blijft natuurlijk 'geseind' staan zolang die boete niet is betaald. Dus om welk incassobureau gaat het?

ludodd
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 27 jun 2011 17:12

Blijkbaar kunnen buitenlandse politiediensten via Nederland (Centraal Justitieel Incassobureau) hun verkeersboetes innen. Incasso heeft in Nederland een sterke juridische basis. Kans bestaat dat je bij niet betalen uiteindelijk een gerechtsdeurwaarder aan de deur krijgt. Ze zijn er in ieder geval toch al in geslaagd jouw gegevens te weten te komen. Of je het wijselijk vindt om te betalen, laat ik aan jouw gezond verstand over... Je blijft natuurlijk 'geseind' staan zolang die boete niet is betaald. Dus om welk incassobureau gaat het?
Jura-incasso Nederland
6060 AB Posterholt

Maar ik heb nooit enig bericht gekregen vanuit Duitsland en nu moet ik voor een oorspronkelijke boete van 30 euro ineens zomaar eventjes 95,75 euro betalen! Als ik die boete vanuit Duitsland had gekregen dan had ik die 30 euro wel direkt betaald.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 jun 2011 19:59

Heb ooit ook eens een boete gehad voor overdreven snelheid in Aachen. Ook 30 €. Kreeg hiervoor een brief thuis in de bus, na amper 1 week al. (bijna sneller dan de Belgische boetes) Ik kon betalen op een Belgische rekening van een bank in Welkenraet.
Misschien eens bellen naar de politie in Aachen, en vragen of ze de brieven wel naar het juiste adres gezonden hebben, en dan zeker onmiddellijk betalen.

Fore
Berichten: 1298

#7 , 27 jun 2011 20:05

dat betalingsbewijs stuurt u dan mss ook naar het incasso, dan is het direct gedaan.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

ludodd
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 30 jun 2011 18:35

Ik ben gisteren bij de Federale Overheid Justitie, Justitiehuis, Kipdorp te Antwerpen geweest. Daar krijg je gratis eerstelijns juridisch advies :

Daar werd mij uitdrukkelijk medegedeeld dat :

- mijn rechten blijkbaar werden geschonden vermits ik recht heb op een afschrift van het proces-verbaal in mijn eigen taal binnen een
wettelijke termijn en dit in principe, op grond van bewijslast, tegen ontvangstbewijs diende te geschieden
- dat een Nederlands Incassobureau in België geen enkele juridische grond heeft om gelden te innen
- dat er ernstige twijfel bestaat omtrent de beweegredenen waarom een Duitse Overheid beroep doet op een Nederlands Incassobureau om
gelden te vorderen van een Belgisch onderdaan

Mij werd geadviseerd om trachten te weten te komen welke verbaliserende overheid de overtreding heeft vastgesteld en daar dan de zaak verder meer uit klaren.
In geen geval dien ik te betalen aan het incassobureau.
Er werd mij wel gezegd dat ik in Duitsland nu geseind zal staan en dat ik, indien ze mij aantreffen in Duitsland, kan worden opgepakt en onmiddellijk de boete zal moeten betalen.

Ik heb dat Incassobureau al terug een email verstuurd met de vraag om mij de verbaliserende overheid te laten kennen en hen ook op het bovenstaande gewezen.
Ik krijg ineens geen antwoord meer.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”