Buurtbewoner maakt zelf zijn borden/wegmarkeringen

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Buurtbewoner maakt zelf zijn borden/wegmarkeringen

#1 , 23 jun 2011 14:19

Met een paar buren willen wij klacht neerleggen tegen een bepaalde buurtbewoner voor onderstaande situatie.
De wijkagent reageert niet (wsl om privé-redenen :roll: )

situatieschets:

Straat gelegen aan de rand van het centrum met weinig parkeermogelijkheden.

Ikzelf beschik over een garage+oprit. 3 auto's dus 1 plaatsje te kort.
Mijn persoonlijke en mijn vrouw haar wagen staan in garage en op oprit.
De firmawagen (combo lichte vracht) moet dus steeds een parkeerplek in de buurt vinden.

Recht over ons is er een graspleintje met daarrond parkeergelegenheid en daarachter weer huizen.

Een 15-tal plaatsen voor ongeveer meer dan het dubbele aan auto's van de bewoners.

Dus altijd hopen op een vrije plaats en anders een paar straten verder gaan staan.

Tot enkele weken geen probleem. (als het vol is, heb je pech en zoek je verder)

Totdat de bewoner van het huis waarvoor ik mijn Combo parkeerde (legale parkeerplaats), me kwam vragen om de auto te verzetten.
Hij heeft wel een garage voor zijn auto (waar hij perfect in kan en ook in staat), maar hij vindt het geen zicht om zo een "cammionette" voor zijn raam te hebben :?
Waarop ik antwoordde dat ik me met plezier zal verzetten als er een ander plaatsje vrij is, maar indien dat niet het geval is ik gewoon blijf staan. (waar trouwens niets verkeerd mee is).

Bij andere buren kwam hij met andere smoesjes af.

Natuurlijk kreeg hij overal de wind van voren :lol:

Nu was zijn oplossing om zelfgemaakt verbodsborden te plaatsen.
Verboden parkeren en stilstaan (E2 als ik me niet vergis).
Dunne paaltjes van ongeveer Ø2cm en een bordje van ongeveer Ø20cm, blauw geschilderd met rode tape :lol: :lol: :lol:

Verschillenden hebben hierover al de wijkagent aangesproken, maar die heeft precies geen zin om die man erover aan te spreken.
Hij zegt: ga er toch gewoon staan, we zullen je niet wegtrekken of beboeten.

Sinds deze maandag heeft die brave buur op die plaats met fluo-groene verf een gehandicapten-logo geverfd/gespoten!!!

Ik denk toch dat hij schuldig is aan een paar overtredingen:
-plaatsen van valse borden
-beschadiging van het wegdek (verf)
-.........

De buurt wil hier iets aan doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 23 jun 2011 14:27

Parkeerplaats is op de openbare weg? Wegbeheerder en gemeentebestuur (indien niet dezelfde) aanspreken, enkel de wegbeheerder mag borden plaatsen (op eigen initiatief), enkel de gemeente kan toelating geven tot het plaatsen van borden door anderen (bv bij werken).
Eventueel ook eens wijkagent overslaan en commisaris aanspreken, of zelf 101 bellen (is dan geregistreerd).
Gehandicaptenlogo op de grond heeft trouwens geen enkele waarde, dit is enkel een visueel hulpmiddel bij een correct aangeduide gehandicaptenparkeerplaats (E9a met rolstoeltje op bord of onderbord).

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 23 jun 2011 15:27

Aangetekend schrijven met foto's richten aan burgemeester en politie commissaris.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 23 jun 2011 16:39

Ik denk toch dat hij schuldig is aan een paar overtredingen:
-plaatsen van valse borden
-beschadiging van het wegdek (verf)
En sluikstorten, inbeslagname openbaar domein.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 27 jun 2011 20:57

als je als burger zo denkt en je zo gedraagt dan mag je toch met zo'n eigen gemaakt logootje je eigen plek vrijwaren niet ? :twisted: :lol: gun die mens toch zijn plezier hij heeft het al moeilijk genoeg


ps voor alle duidelijkheid. t'is niet de bedoeling minder validen afvallig te zijn ik bedoel maar dat je goed zot moet zijn om zo te doen dus laten we dat soort mensen uit medelijden ook een plaatsje geven dan voelen ze zich in ieder geval gelukkig. Dat hij zij gebruik maakt van een officieel teken maakt het tov de echte mindervaliden natuurlijk wel erg. Hoe
laag kan je dan zakken.

Maar ik denk dat men officieel weinig of niks kan doen. Hij/zij schaadt alleen het algemeen belang en treft niet iemand persoonlijk. Dus hoe ga je een klacht indienen als die geen betrekking heeft op jezelf. Als de gemeente zelf niet optreed want mi is zij de enige die de hinder ondervindt lijkt mij de
enige mogelijke protest een plaatselijke politicus aan te spreken die daar een punt van maakt op een vergadering van de gemeente raad
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 27 jun 2011 21:08

@ganapathi tantra: soms kan ik jou niet meer volgen.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 27 jun 2011 21:33

Maar ik denk dat men officieel weinig of niks kan doen. Hij/zij schaadt alleen het algemeen belang en treft niet iemand persoonlijk. Dus hoe ga je een klacht indienen als die geen betrekking heeft op jezelf. Als de gemeente zelf niet optreed want mi is zij de enige die de hinder ondervindt lijkt mij de
enige mogelijke protest een plaatselijke politicus aan te spreken die daar een punt van maakt op een vergadering van de gemeente raad
Artikel 80. Het aanbrengen van de verkeerstekens
80.1. Buiten de bij dit reglement uitdrukkelijk bedoelde gevallen mogen de bij dit laatste voorgeschreven verkeerstekens op de openbare weg slechts worden aangebracht door de wettelijk daartoe bevoegde overheden.
Wanneer het verkeer belemmerd wordt, mogen de politie- en rijkswachtdiensten, in dringende gevallen, verkeersborden aanbrengen om het verkeer tijdelijk om te leiden of te kanaliseren.
In dit laatste geval moeten de verkeersborden verwijderd worden zodra het verkeer weer normaal geworden is.
80.2. Het is verboden op de openbare weg reclameborden, uithangborden of andere inrichtingen aan te brengen die de bestuurders verblinden, die hen in dwaling brengen, die, zij het ook maar gedeeltelijk, verkeersborden voorstellen of nabootsen, die van verre met deze verkeersborden worden verward, of die op enige andere wijze de doelmatigheid van de reglementaire verkeersborden verminderen.
Overtreding van de wegcode artikel 80 maakt de politie bevoegd.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 29 jun 2011 19:59

ja idd dan is de politie bevoegd maar dat kan je als burger dan ook alleen melden en kan je geen klachten formuleren die betrekking hebben op jezelf
zoals bvb ik mag van jou daar niet parkeren dus dien ik een klacht tegen jou in. Wat je wel kan doen is melden aan de politie dat er iemand de regels overtreed en zij zullen dan optreden. Niet in jouw persoonlijk belang maar wel voor het algemeen belang en wetgeving.
Volgens mij valt de lokale politie onderbevoegdheid van de gemeente en is ze dus de gemeente.

Wat je bedoelt met niet volgen Bartvdv mag je mij altijd pv melden. Onnodig om dat hier te bespreken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 29 jun 2011 20:33

Politiezone is bevoegd.
Politie is sedert 2001 niet meer van gemeente maar ofwel lokale ofwel federale...
Lokaal is het de politieraad en politievoorzitter en de korpschef die de touwtjes in handen hebben.
(Men heeft wel een-gemeente politiezone's)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”