Deze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
Een rond punt is geen rechte baan, en zoals in een eerdere discussie aangehaald, je moet om rechts af te slaan (en dus een rond punt te verlaten), zo goed mogelijk de rechtse rand volgen. Het voertuig op het linkse vak moet dus eerst naar het rechtse vak gaan alvorens het rond punt te verlaten, ook als die van zinnens was om meteen naar het linkse vak te gaan van de weg waar hij op afslaat.Deze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
het is na het verlaten van de rotonde dat er maar één vak isDeze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
euhm rond punt als rechte baan??? waarom moet je dan voorrang verlenen als je het rond punt wilt oprijden??Deze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
Ook bij het verlaten mag je een rond punt niet als een rechte baan beschouwen: voorrang aan doorlopende fietspaden, of bij gebrek aan markering voor fietsers, voorrang aan fietsers die het rond punt niet verlaten; bij rijden op het linkse vak voorrang aan de voertuigen op het rechtse vak.(@sheepie, als je al op het rond punt rijdt, zou je het kunnen beschouwen als een rechte baan; niet net voordat je er op wil rijden, dan moet je inderdaad voorrang geven.).
Een rond punt is een doorlopende straat. Wie links rijdt op het rond punt kan dit niet verlaten zonder eerst naar het rechtse vak te gaan (ook al wil hij dit enkel kruisen), en dus een manouevre uit te voeren. Hierbij moet hij voorrang verlenen. Hij volgt dus niet zijn eigen rijstrook, als hij dat zou doen zou hij tot in het oneindige rondjes blijven rijden (ook het voertuig op het rechtse vak voert een manouevre uit, en blijft niet zijn eigen rijstrook volgen).In dit geval zijn er geen fietsers in het spel. Stel dat beide rijstroken vrij zijn bij het verlaten van het rond punt, dan moeten beide wagens netjes hun "eigen rijstrook" blijven volgen als ze beiden het rond punt verlaten. De linkse wagen MOET links blijven rijden, de rechtse MOET rechts blijven rijden. De wagen die op het ronde punt rechts rijdt, mag bij het verlaten niet zomaar kiezen om plots de linker rijstrook te nemen, en op die manier de linkse wagen de pas af te snijden.
Maar in mijn geval is de rechter rijstrook dus versperd. Als ik het zo hoor, mag de wagen die rechts rijdt op het ronde punt, in dat geval WEL de linker rijstrook kiezen (hij heeft niet echt een keuze) en daarbij de wagen die links rijdt de pas afsnijden?
En nogmaals, het verlaten van een rond punt is hetzelfde als rechts afslaan, en daarvoor geldt:9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
Bij het verlaten van een rond punt moet je dus eerst van het linkse vak naar het rechtse vak gaan, en dan pas afslaan.19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet:
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Yep, zelfde situatie, geregeld in 9.5 (verkeersdichtheid), wagen die links rijdt voert in alle gelijkaardige situaties een manouevre uit, waarbij de chauffeur op het rechtse vak voorrang heeft.Bedankt voor de info. Wat als ik de situatie een beetje verander: de wegversperring is nu een traag rijdende tractor. Blijft de situatie dan gelijk? De wagen die rechts rijdt mag dan bij het verlaten van het ronde punt, toch de linker rijstrook kiezen, en de wagen die links rijdt, moet dan de rechts rijdende wagen voorrang geven?