Van rond punt met twee stroken naar een baan met één strook.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Van rond punt met twee stroken naar een baan met één strook.

#1 , 22 jun 2011 10:28

Volgende situatie doet zich voor: een weg met twee rijstroken in iedere richting wordt onderbroken door een rond punt, eveneens met twee rijstroken.

Twee wagens rijden naast elkaar op het stuk voor het ronde punt, en blijven ook op het ronde punt naast elkaar rijden. Op de weg na het ronde punt, is echter de rechter rijstrook afgesloten (vlak aan het ronde punt) wegens werken. Er is dus maar één rijstrook beschikbaar. Beide wagens moeten die éne rijstrook op. Welke wagen heeft nu voorrang? Diegene die rechts rijdt, of diegene die links rijdt?

Als je redeneert dat het ronde punt als een recht stuk baan moet bekeken worden, zou de rechtse wagen de linkse voorrang moeten geven, want het obstakel (de wegversperring) bevind zich op de rechter rijstrook.

Langs de andere kant kan je zeggen dat je van een rond punt met twee rijstroken op een baan met maar één rijstrook komt. In dat geval snijdt de linkse wagen wel de pas af van de rechtse op het moment dat het ronde punt verlaten wordt.

Welke van beide is de correcte redenering?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 22 jun 2011 10:36

de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2011 13:57

de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
Deze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 22 jun 2011 14:51

de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
Deze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.
Een rond punt is geen rechte baan, en zoals in een eerdere discussie aangehaald, je moet om rechts af te slaan (en dus een rond punt te verlaten), zo goed mogelijk de rechtse rand volgen. Het voertuig op het linkse vak moet dus eerst naar het rechtse vak gaan alvorens het rond punt te verlaten, ook als die van zinnens was om meteen naar het linkse vak te gaan van de weg waar hij op afslaat.


sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 22 jun 2011 15:11

de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
Deze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.
het is na het verlaten van de rotonde dat er maar één vak is
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2011 15:38

De meest rechts rijdende bestuurder, die ingevolge de aangebrachte signalisatie verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen rijstrook te bewegen, geniet voorrang door doorgang; in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van rijstrook of maneuver uit (Cass., 24/11/2000, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;)

sheepie
Berichten: 164

#8 , 23 jun 2011 08:10

de linkse moet voorrang verlenen aan ieder voertuig dat de rechtse rijstrook gebruikt, omdat hij alvorens de rotonde af te rijden eerst nog een maneuver moet uitvoeren (en dus voorrang moet verlenen aan de andere weggebruikers)
Deze redenering klopt niet indien je het ronde punt als rechte baan bekijkt. In dat geval blijft de linker wagen perfect op zijn rijstrook, maar is het de rechter wagen die een maneouver uitvoert door naar links uit te wijken voor de wegversperring.
euhm rond punt als rechte baan??? waarom moet je dan voorrang verlenen als je het rond punt wilt oprijden??

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 23 jun 2011 08:19

(@sheepie, als je al op het rond punt rijdt, zou je het kunnen beschouwen als een rechte baan; niet net voordat je er op wil rijden, dan moet je inderdaad voorrang geven.).

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 23 jun 2011 08:26

(@sheepie, als je al op het rond punt rijdt, zou je het kunnen beschouwen als een rechte baan; niet net voordat je er op wil rijden, dan moet je inderdaad voorrang geven.).
Ook bij het verlaten mag je een rond punt niet als een rechte baan beschouwen: voorrang aan doorlopende fietspaden, of bij gebrek aan markering voor fietsers, voorrang aan fietsers die het rond punt niet verlaten; bij rijden op het linkse vak voorrang aan de voertuigen op het rechtse vak.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jun 2011 09:17

In dit geval zijn er geen fietsers in het spel. Stel dat beide rijstroken vrij zijn bij het verlaten van het rond punt, dan moeten beide wagens netjes hun "eigen rijstrook" blijven volgen als ze beiden het rond punt verlaten. De linkse wagen MOET links blijven rijden, de rechtse MOET rechts blijven rijden. De wagen die op het ronde punt rechts rijdt, mag bij het verlaten niet zomaar kiezen om plots de linker rijstrook te nemen, en op die manier de linkse wagen de pas af te snijden.

Maar in mijn geval is de rechter rijstrook dus versperd. Als ik het zo hoor, mag de wagen die rechts rijdt op het ronde punt, in dat geval WEL de linker rijstrook kiezen (hij heeft niet echt een keuze) en daarbij de wagen die links rijdt de pas afsnijden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 23 jun 2011 09:30

In dit geval zijn er geen fietsers in het spel. Stel dat beide rijstroken vrij zijn bij het verlaten van het rond punt, dan moeten beide wagens netjes hun "eigen rijstrook" blijven volgen als ze beiden het rond punt verlaten. De linkse wagen MOET links blijven rijden, de rechtse MOET rechts blijven rijden. De wagen die op het ronde punt rechts rijdt, mag bij het verlaten niet zomaar kiezen om plots de linker rijstrook te nemen, en op die manier de linkse wagen de pas af te snijden.

Maar in mijn geval is de rechter rijstrook dus versperd. Als ik het zo hoor, mag de wagen die rechts rijdt op het ronde punt, in dat geval WEL de linker rijstrook kiezen (hij heeft niet echt een keuze) en daarbij de wagen die links rijdt de pas afsnijden?
Een rond punt is een doorlopende straat. Wie links rijdt op het rond punt kan dit niet verlaten zonder eerst naar het rechtse vak te gaan (ook al wil hij dit enkel kruisen), en dus een manouevre uit te voeren. Hierbij moet hij voorrang verlenen. Hij volgt dus niet zijn eigen rijstrook, als hij dat zou doen zou hij tot in het oneindige rondjes blijven rijden (ook het voertuig op het rechtse vak voert een manouevre uit, en blijft niet zijn eigen rijstrook volgen).
Wat indien het voertuig op het rechtse vak het rond punt nog niet zou verlaten? Bij een ongeval zou wederom de chauffeur op het linkse vak in fout zijn.

Bovendien mag de wagen op het rechtse vak bij het verlaten van het rond punt het linkse vak kiezen, indien aan de voorwaarden van artikels 9.4 of 9.5 van de wegcode wordt voldaan.
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;
3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.
En nogmaals, het verlaten van een rond punt is hetzelfde als rechts afslaan, en daarvoor geldt:
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet:
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Bij het verlaten van een rond punt moet je dus eerst van het linkse vak naar het rechtse vak gaan, en dan pas afslaan.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jun 2011 11:41

Bedankt voor de info. Wat als ik de situatie een beetje verander: de wegversperring is nu een traag rijdende tractor (de tractor rijdt vlak voor de rechts rijdende wagen op het moment dat bijde auto's het ronde punt verlaten. De tractor verlaat eveneens het ronde punt). Blijft de situatie dan gelijk? De wagen die rechts rijdt mag dan bij het verlaten van het ronde punt, toch de linker rijstrook kiezen om de tractor voorbij te steken, en de wagen die links rijdt, moet dan de rechts rijdende wagen voorrang geven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 23 jun 2011 11:51

Bedankt voor de info. Wat als ik de situatie een beetje verander: de wegversperring is nu een traag rijdende tractor. Blijft de situatie dan gelijk? De wagen die rechts rijdt mag dan bij het verlaten van het ronde punt, toch de linker rijstrook kiezen, en de wagen die links rijdt, moet dan de rechts rijdende wagen voorrang geven?
Yep, zelfde situatie, geregeld in 9.5 (verkeersdichtheid), wagen die links rijdt voert in alle gelijkaardige situaties een manouevre uit, waarbij de chauffeur op het rechtse vak voorrang heeft.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat de chauffeur links eigenlijk altijd eerst (voor het verlaten van het rond punt) naar het rechtse vak moet, en dan pas het rond punt mag verlaten (artikel 19.2, 2e lid). Dit kan hij niet zonder de chauffeur rechts voorrang te geven.

Als we toch bezig zijn met moeilijke verkeerssituaties:
Kruispunt waarbij voertuig naar rechts afslaat op een straat met 2 rijvakken in dezelfde rijrichting, en voertuig uit de tegenovergestelde richting dat dan naar links afslaat, dezelfde straat in. Indien voldaan aan 9.4 en 9.5, mag het voertuig dat rechts afslaat meteen het linkse vak nemen, waarbij het voertuig uit de tegenovergestelde richting voorrang moet geven, en niet automatisch "recht" heeft op dat linkse vak.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”