Maximim 15 min parkeren

stefanmo
Topic Starter
Berichten: 3

Maximim 15 min parkeren

#1 , 09 jun 2011 16:43

Mijn excuses als het onderwerp al eens eerder voorgekomen is maar ik heb geen duidelijk antwoord gevonden via de zoek-functie.

Vandaag ben ik beboet in Oostende. Ik moest bij een winkel binnen en heb mijn auto geparkeerd op een parkeerplaats met daarbij een blauw bord met de witte letter P met eronder de tekst 15 min.

Toen ik de winkel buiten kwam stond er een wagentje met het logo van de stad Oostende bij mijn wagen. De man was aan het schrijven. Ik heb nog een poging ondernomen om met hem te communiceren maar dat bleek niet mogelijk. Na een korte discussie kreeg ik te horen dat ik er al 21 minuten stond en dat hij er een digitale foto van heeft. Hij heeft vervolgens terwijl ik bij de wagen stond een tweede foto genomen.

Ik heb hier enkele bedenkingen bij.

1° Is een ambtenaar van de stad of een werknemer van VINCI Park Oostende bevoegd om een vaststelling te doen ivm het overschrijden van de tijdsduur van 15 minuten?
2° Is een digitaal fototoestel een wettelijk middel om dat te doen?
3° Wat is het bedrag van de boete dat ik mag verwachten?
4° Heb ik enig wettelijk middel om mij te verdedigen?
5° Kan ik omstandigheden inroepen die in mijn voordeel zijn?

Wat is jullie idee? Gewoon betalen of verdedigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Carinecn
Berichten: 103

#2 , 09 jun 2011 18:05

Oostende staat bekend om zijn intensieve beboetingen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2011 14:35

De "timestamps" die in digitale foto's zitten (de zogenaamde EXIF data), kan in ieder geval aangepast worden. Daar bestaat genoeg software voor om dit te doen. Dus 100% sluitend is dit niet als bewijs. Maar langs de andere kant: waarom zou een parkeerwachter de moeite doen / het risico nemen, om zo'n foto te vervalsen?

Je vergeet in je post wel te vermelden of je er nu ook werkelijk langer dan 15 minuten stond? Indien ja, zou ik gewoon de boete betalen en er verder niet over wakker liggen. Erg hoog zijn die retributies van parkeerbedrijven overigens niet. Ik heb er ook ooit eentje gehad en dat was 21 €. En dit terwijl mijn wagen een kleine week op die plaats gestaan had (was in Heist toen plots héél Heist een betalende zone was geworden en ik de bordjes die dit aangaven niet opgemerkt had, aangezien deze onverlicht tussen de bomen stonden en we 's avonds in het donker gearriveerd waren). Ik was dus overtuigd dat ik aan het station niet moest betalen. Verkeerd gedacht blijkbaar. Maar aangezien een dagticket op de markt in Heist 3 € is, was die boete van 21 € voor een week wel rechtvaardig, vond ik ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 16 jun 2011 17:22

Maar langs de andere kant: waarom zou een parkeerwachter de moeite doen / het risico nemen, om zo'n foto te vervalsen?
.

geld



het is het woord van de parkeerwachter tegen dat van een "gewone" burger :|

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 16 jun 2011 19:02

Parkeerwachter is geen beëdigd persoon is privaat firma.
Een ambtenaar van de gemeente DAT kan wel een beëdigd persoon zijn en in die funktie na legitimatie ook bevoegd om uw identiteitskaart te vragen ...wat vermoed ik niet zal gebeurd zijn.

Hebt u een ticket genomen zodat blijkt dat u gebruik maakt van de 10 of 15 min vrij parkeren?

Het is geen boete maar een contributie of een gemeentebelasting gezien deze zaken gedepenaliseerd zijn. Het is dus een burgerlijk geschil wegens niet nakomen van een overeenkomst.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2011 09:17

Blijft de vraag hoe lang de topic starter er stond. Als dit langer dan 15 minuten was, is er voor de rest niet veel meer te bediscussiëren, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


stefanmo
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 17 jun 2011 20:53

Toen ik toekwam was de man zijn bonnetje aan het schrijven. Ik heb hem aangesproken maar er kwam niet veel uit buiten: "Mijnheer, u kunt gaan." Dat maakte mij niet vrolijk uiteraard maar ik ben vriendelijk gebleven. Na een paar minuten bleek dat hij zijn tweede foto nog niet genomen had. Toen hij zijn tweede foto wou nemen (21 minuten na de eerste foto) ben ik voor mijn nummerplaat gaan staan... :evil:
Tja, die "Mijnheer u kunt gaan" was toch een beetje in het verkeerde keelgat geschoten....
Ik heb wel geprobeerd om te lachten naar de camera.... zuur weliswaar. :?

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 18 jun 2011 10:00

Dus die foto is enkele minuten (een zevental, wellicht?) genomen nadat u wilde vertrekken, maar voor u "mijnheer, u kunt gaan" had gehoord? Dan was u toch op tijd bij uw auto? :-))
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 18 jun 2011 20:01

Gebruikte de parkeertoezichter een toestel om de bon af te printen???Daar staan de uren op.
En zoals reeds gezegd u had een GRATIS ticket moeten nemen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jun 2011 11:00

En het feit dat de TS niet rechtoe rechtaan antwoord op de simpele vraag: "Stond u daar langer dan 15 minuten?", mag je concluderen dat hij er dus weldegelijk langer dan 15 minuten stond, en bovendien ook geen ticketje voor gratis parkeren genomen had. Een terechte retributie dus. Case closed...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stefanmo
Topic Starter
Berichten: 3

#12 , 20 jun 2011 18:14

Er staan daar geen parkeermeters. Het is een zone met bewonerskaarten.
Ik heb er geen idee van of de 15 min verstreken waren of niet. Het was 21 minuten op het moment van de tweede foto...Het zal kantje boort geweest zijn zeker? Toch vreemd dat je eerst schrijft en dan een tweede foto neemt. En neen, geen ticket onder mijn ruit. Mijnheer is niet meer uit zijn auto geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 jun 2011 09:21

Er staan geen parkeermeters? Dus het gebied waar je geparkeerd stond, werd niet uitgebaat door een parkeerfirma? Dan kan enkel een politieagent je beboeten.

Ik vermoed dat je weldegelijk in een betalende zone stond, maar de automaten "over het hoofd hebt gezien"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 21 jun 2011 13:18

Vermoedelijk zoneborden voorbijgereden. In Antwerpen staan die vb aan het begin van de Turnhoutsebaan .... alles stadinwaarts is parkeerzone.

Carineerwin
Berichten: 2

#15 , 23 jun 2011 19:33

Ik heb ook een retributie ontvangen van het niet plaatsen blauwe schijf te Zaventem. Na telefonisch contact met de firma die de bonnetjes uitschrijft zegt men mij dat ze deze zouden laten vallen = Reden beginfase en sensibilisering van het systeem over heel Zaventem. Ja, de borden staan alleen maar bij het binnerijden van deze gemeenten. Nu, tot daar alles ok is het niet dat ik nu, meer dan 1 jaar nadien ik toch deze retributie krijg. Kan dit? Moet ik dit betalen? Weet ook dat dit in maart 2010 was en dit was voor de wet "privacy en de prive-maatschappijen" (zie in een ander forum) Wie heeft hier ervaring in? Wie kan raad geven?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”