door rood licht rijden: geldboete of rijbewijs intrekken?

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

door rood licht rijden: geldboete of rijbewijs intrekken?

#1 , 09 jun 2011 13:36

hallo, ik heb een betekening via aangetekend schrijven gekregen dat ik bij verstek ben veroordeeld wegens rijden door rood licht.

"Bij verstek:

Veroordeelt [ikzelf] voor de tenlastelegging:

Tot een geldboete van 40,00 EURO verhoogd met 45 opdeciemen en gebracht op 220,00 EURO of een vervangend verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van 8 dagen.

Verklaart [ikzelf] vervallen van het recht alle motorvoertuigen voorzien van KB van 23/03/1998 te besturen voor een termijn van 21 dagen.

Verplicht [ikzelf] tot een bijdrage van 1 maal de som van 25,00 EURO verhoogd met 45 opdeciemen en gebracht op 1 maal 137,50 EURO.

Verwijst [ikzelf] in de kosten van het geding, in zijn hoofde begroot op 66,60 EURO waarvan een vergoeding van 31,28 EURO ingevolge art. .."

Er staat wel duuidelijk vermeld dat deze betekening GEEN uitnodiging is tot betalen, en dat ik een bericht moet afwachten van de Ontvanger der Penale Boeten en gerechtskosten.

Mijn vraag: ik kies voor rijverbod. Hoe of wanneer moet ik dit aangeven? Bovendien staat er eerst dat de periode van rijverbod 8 dagen is, en daarna 21?? En kan ik kiezen wanneer dit rijverbod ingaat? Wat zal de kost zijn als ik ga voor maximaal rijverbod?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 09 jun 2011 13:52

Zoals ik het zie:

21 dagen rijverbod + 8 dagen als u die €220 niet betaalt
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Emark
Topic Starter
Berichten: 88

#3 , 10 jun 2011 11:25

waar of wanneer moet ik laten weten dat ik het rijverbod verkies?

Reclame

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#4 , 15 jun 2011 22:59

stuur een beleefde brief naar de Procureur des Konings bij het Politieparket te (*).

sheepie
Berichten: 164

#5 , 16 jun 2011 08:18

Tiens, ik wist niet dat je dat kon kiezen???

Ik denk eerder dat je niet kan kiezen en dat het vervangend rijverbod dient als je je boete niet betaald. Maar als je je boete niet betaald, denk ik... rappel van de boete, uiteindelijk een deurwaarder (boete die stijgt) en als je nog steeds niet betaald denk ik dat de deurwaarder wel bij machte is om je inboedel aan te slaan, loonbeslag enz... En als je echt niet over de middelen beschikt dan wel vervangend rijverbod. Kan zijn dat ik totaal verkeerd ben...

Ik heb dit ooit eens aan mijn advocaat gevraagd en ze viel uit de lucht. Volgens mij kan je niet kiezen zei ze, maar je kan wel je boete niet betalen...

Uiteindelijk is het en blijft het nog altijd een straf... moesten ze je voor alles laten kiezen, bvb mensen die hun rijverbod willen kiezen enz...

Ikzelf moet ook nog een boete krijgen van 1100 euro en er stond ook bij vervangend rijverbod van 21 dagen... dus ik denk dat voor de meeste mensen de keuze snel gemaakt is zeker... maar ik vrees dat ik niet te kiezen heb en de boete zal moeten betalen... Het zou wel heel gemakkelijk zijn om het rijverbod te kiezen he, want ikzelf heb mijn rijbewijs niet echt nodig (woon dicht bij het werk en mijn vriendin kan chauffeur spelen) maar die 1100 euro kan ik maar al te goed gebruiken!!!

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 16 jun 2011 19:31

U kan niet kiezen .....indien u niet betaald wordt u gesignaleerd ...politie controleert u en dan is het u mag NU de openstaande boete + kosten betalen...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”