door rood maar toch niet

boemer
Topic Starter
Berichten: 2

door rood maar toch niet

#1 , 06 jun 2011 19:59

hallo,
Een vraagje :mrgreen:
Ik rijd met een motor naar een rood licht met daarvoor een reeks auto's en vrachtwagens verdeeld op 2 vakken. Ik kan er niet tussen dus beslis ik om via het voorsorteervak links de auto's in te halen om zo te wachten en als eerste te kunnen wegrijden, maar op dat moment springt het licht van linksaf rood en de pijl van rechtdoor groen waar ik men weg rijdend verder zet en me voor bij de lichten terug rechts voor de auto's zet en wegrijd.
Dit alles gebeurt onder de aangewezen snelheid van 90km/h, ik reed 74Km, maar ben geflitst door een vaste fliscamera voor door het rood te rijden.
Het voorsorteervak had rood om linksaf te slaan, groen was het om rechtdoor te rijden.

Ik moet voorkomen om door rood te rijden.
Moet ik dit nu aanvechten?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jun 2011 20:04

Kan je altijd proberen, maar ik denk dat het niet veel zal uithalen. Daarbij heb je zeker een volle witte lijn overschreden op een plaats waar dit niet mag. Kan een dure rekening worden. :(

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 06 jun 2011 20:42

Bij het volgen van een voorsorteervak, moet je de richting van de pijl volgen. Daar is uw eerste overtreding. Ten tweede moest u, in geval u had moeten wachten op groen, terug naar het voorsorteervak voor rechtdoor moeten keren, waarbij u dan een volle witte lijn zou moeten overschrijden.

Samengevat, u reed op een voorsorteervak om af te slaan, en bent door het rood voor dit vak gereden. U bent in zowiezo in fout.

Moto's mogen trouwens volgens de wegcode eigenlijk niet tussen files doorrijden, dit wordt enkel gedoogd (wederom iets dat in de nieuwe wegcode ging opgenomen worden, die dus samen met de regering gevallen is).

Reclame

Lightning

#4 , 06 jun 2011 22:00

Dat u door rood gereden bent heeft men kunnen vaststellen (geflitst). Dat u onreglementair voorsorteerde (rechtdoor gereden i.p.v. links af te slaan) waarschijnlijk niet. Aan u de keuze of u enkel voor door het rood rijden of voor beide overtredingen wenst veroordeeld te worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 jun 2011 23:46

Ik ben nog altijd verbijsterd hoeveel mensen er al door dat rode licht zijn gereden ... dat heeft een doormeter van pakweg 15 cm.
Op de foto zal de rest ook wel staan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jun 2011 09:30

15 cm? Kleine lichten waar jij woont, hoor. Ik denk dat je hier toch makkelijk aan 20 a 25 cm diameter komt. Meer plaat dus voor auto's / moto's om erdoor te rijden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 jun 2011 11:39

Volgens het verkeersreglement dienen de verkeerslichten een doormeter te hebben tussen de 18 en 21 cm.
Laatst gewijzigd door mava105 op 07 jun 2011 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 07 jun 2011 14:06

Ben ze niet gaan meten he!!! :lol:

boemer
Topic Starter
Berichten: 2

#9 , 07 jun 2011 16:00

ja, zal maar van ja gaan knikken zeker.
Hopelijk behoud ik men rijbewijs. Iemand een idee hoelang dit duurt voor je mag voorkomen?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 07 jun 2011 18:45

in belgie zoude nog vrijgesproken kunnen worden omdat de grote van het verkeerslicht niet voldoet aan de afmetingen in de wegcode :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 07 jun 2011 19:37

Vermoedelijk zal je een minnelijke schikking krijgen .... dus gewoon overschrijving betalen.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#12 , 07 jun 2011 20:28

Vermoedelijk zal je een minnelijke schikking krijgen .... dus gewoon overschrijving betalen.
door rood rijden is altijd politierechtbank
en als ik niet mis zelfs verplicht inhouden rijbewijs
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 07 jun 2011 20:33

Nu dat je het zegt ... het kan idd ondertussen een omzendbrief zijn 'college PG's ' met verplichting te vervolgen voor rechtbank.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jun 2011 20:34

Ik ben nog altijd verbijsterd hoeveel mensen er al door dat rode licht zijn gereden ... dat heeft een doormeter van pakweg 15 cm.
Ga 's nachts eens in witte kledij voor een rood verkeerslicht staan. U zal merken dat Uw kledij plots een beetje roder lijkt omdat U wel degelijk IN het rode licht staat, ondanks dat het door een schijfje van slechts 15cm doorsnede moet komen. :idea:

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#15 , 16 jun 2011 17:09

Ben ze niet gaan meten he!!! :lol:
Ja als het alles op die manier doet wa gedde uw vrouw dan allemaal al nie wijsgemaakt :wink: :P :P

Maar voor de motorijder. Ik ben er ook een en ben bijna dagelijks verbijsterd over de vrijheden die collega motor
rijders zich toe-eigenen onder het mom van ik ben rapper weg of ik ben smaller (rijden op fietspad bvb). Maar dat is een andere discussie hoewel ..... in deze hebt u door het nemen van die vrijheid fouten begaan. Want in uw situatie bent u wel degelijk 3 x in de fout gegaan. 1 x dat u volle witte lijnen overschreed 2 de x dat u de door de
lijnen verplicht te volgen richting niet volgde en 3x dat u door het rood reed.
Voor mij is dat zo klaar als een klontje
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”