voorrang van rechts

janssen
Topic Starter
Berichten: 7

voorrang van rechts

#1 , 04 jun 2011 14:06

Ik werd gestopt door een agent omdat ik bij een voorrang van rechts niet vertraagde.
De agent gaf me een waarschuwing. Hij zei dat dit gevaarlijk was om doen en dat ik op deze manier aan mijn einde zou komen binnen de kortste keren.
Echter vraag ik mij of ik hiervoor nu al dan niet een boete kan krijgen?
De agent vroeg niet achter een identiteitskaart, rijbewijs of papieren van de auto en schreef bij mijn weten mijn nummerplaat niet op.
Hij was echter alleen en op de moto ( het zou levensgevaarlijk zijn mocht hij toen mijn nummerplaat opgeschreven hebben).
Ook reed hij na waarschuwing onmiddellijk weg. Zodat hij zeker geen nummerplaat kon noteren.
Kan er iemand me op mijn vraag antwoorden??
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 04 jun 2011 14:59

Ik zou mij daar geen zorgen om maken, je hebt een vermaning gekregen. De agent heeft wel gelijk; het is zo dat je op elk kruispunt de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen, ook al heb je voorrang. Dus zomaar een kruispunt oprijden kan niet.

janssen
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 04 jun 2011 15:05

Inderdaad had de agent gelijk!! Dat besef ik maar al te goed. Ik ben nog en naïef, Maar ben niet in staat op boetes te betalen. En nog erger!! Het vertrouwen van mijn ouders te beschamen wil ik zeker niet doen. Maar 1 ding staat vast: LESJE GELEERD!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 04 jun 2011 21:44

Overtreding van artikel 12.2 van de wegcode:
De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

Dit is een overtreding van de 2e graad, bij onmiddellijke inning is dit 100€, minnelijke schikking 110€, bij rechtbank 110 tot 1375€. Hierbovenop kan ook nog beslist worden het rijbewijs in te trekken.

Dit om een idee te geven hoeveel dit kan kosten, mochten oompje agent beslissen om hiervan een PV op te maken.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 05 jun 2011 01:35

De agent heeft wel gelijk;
niet helemaal zeker van

kwam er een voertuig uit die straat
er staat nl nergens beschreven dat je aan een lege straat voorrang moet verlenen
wel aan voertuigen die van rechts komen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 05 jun 2011 10:53

De agent heeft wel gelijk;
niet helemaal zeker van

kwam er een voertuig uit die straat
er staat nl nergens beschreven dat je aan een lege straat voorrang moet verlenen
wel aan voertuigen die van rechts komen
Dat is natuurlijk totale onzin. Als er een voertuig van rechts komt, moet je het kunnen zien en moet je kunnen stoppen. Daartoe dien je een aangepaste snelheid te hebben. Bovendien moet je een kruispunt oprijden "met dubbele voorzichtigheid". De betrokken agent kan zeer goed inschatten of dit al dan niet het geval was; zijn opmerking zal dan ook wel terecht zijn geweest.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fore
Berichten: 1298

#7 , 05 jun 2011 11:02

Dit is een overtreding van de 2e graad, bij onmiddellijke inning is dit 100€, minnelijke schikking 110€, bij rechtbank 110 tot 1375€. Hierbovenop kan ook nog beslist worden het rijbewijs in te trekken.
Gek, ik heb in juni 2010 nog een overtreding 2de graad begaan, toen was mijn minnelijke schikking 100euro
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

janssen
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 05 jun 2011 14:33

Hallo, het was op een rondpunt. Toen ik erop reed begaf er zich niemand op het rondpunt. Er was wel een motorijder die het rondpunt naderde bij een andere oprit ervan (deze bleek een agent te zijn).
De agent stopte mij en zei dat het gevaarlijk was en dat er voorrang van rechts verleend moest worden.
Naar mijn mening is de enige fout die ik begin: het niet vertragen.
Moet er niet op het moment van aanhouding een pv opgesteld worden??
Want dit gebeurd bij een snelheidsovertreding waar ze u tegenhouden en deze moet getekend worden door de persoon die met het voertuig reed.
Ook hoorde ik dat agenten per twee moesten zijn en niet alleen. Als je bvb combi's zijn zie je ze altijd per twee zitten of per 2 te paard, per 2 twee met fiets.
Ik hoorde van een vriend die voor agent stuurt dat dit verplicht was, zodat de ene agent de ander zijn verhaal kan bevestigen.

Kan ik nu nog een boete opgestuurd krijgen?? De agent zei hier echter wel niets over.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 05 jun 2011 14:48

Wel dan is die vriend die voor agent 'studeert' ineens gebuisd.
Elke politiefunctionaris die de eed heeft afgelegd is bevoegd voor de meeste zaken die in de (straf)wetgeving is voorzien.
In de meeste wetgevingen staat zo.... behoudend de bevoegdheid van officieren en agenten van gerechtelijke politie zijn eveneens devoegd de ambtenaren van vb diebnst wegen, economische zaken enz enz.
Hier staat gerechtelijke politie als soort bevoegdheid.
Politie is namelijk en gerechtelijk en bestuurlijk bevoegd.
Naargelang de graad is men agent van gerechtelijke politie (agenten en inspecteurs van politie) en officier van gerechtelijke politie ( hoofdinspecteurs, commissarissen en hoofdcommissarissen).
De bestuurlijke bevoegdheid is zelfde verdeling. Sommige bevoegdheden zijn voorbehouden aan officieren ( arrestatie, aanhouding huiszoeking....)
Maar het opstellen van een PV inzake verkeer is elke ambtenaar ( politie) autonoom bevoegd. Dit PV is trouwens enkel te bestrijden om het zo maar te zeggen met een procedure valsheid in geschriften en gebruik ervan. Als het voldoet aan de vormvoorwaarden.
Dus het is niet uw verklaring tgo de verklaring van een politieagent/inspecteur....

Of de agent (woord agent is de vroegere hulpagent ( niet gewapend en insigne 2 verticale staafjes) gezien een moto-rijder zal het een polite-inspecteur zijn ( is gewapend en insigne twee sterren) een PV opstelt is zijn of haar zaak. Meestal zal deze wel zeggen dat er tgo u PV wordt opgesteld en normaal wordt bij een 'onderschepping' ook overgegaan tot identificatie maar dat is niet verplicht ... kan een andere opdracht hebben.

PS politie moet ook geen witte handschoenen dragen hoor.

janssen
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 05 jun 2011 14:56

De agent was bij mijn weten niet gewapend.
Maar aangezien een motorijder geen nummerplaat kan noteren tijdens het rijden, niets genoteerd heeft tijdens het korte gesprek en er dan direct vandoor reed voor mij.
Kan hij bij mijn weten, mijn nummerplaat niet kennen. Hij vroeg niet achter een identiteit, nog papieren. Hij weet dus naar mijn mening niets over mij.
Maar kan ik nu nog een boete toegestuurd krijgen??

Fore
Berichten: 1298

#11 , 05 jun 2011 15:01

zoals u zelf aangeeft: hij weet niks van u, aan wie moet hij dan de boete sturen?

de kans lijkt mij klein.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

janssen
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 05 jun 2011 15:11

Inderdaad, mij lijkt de kans ook klein. Want als hij het zou opschrijven tijdens het rijden zou hij zelf een zware overtreding begaan.
Tijdens het gesprek niets gevraagd, niet of ik in de buurt woonde, gewoon niets. Alleen zei hij dat wat ik deed niet veilig was.
En daarna ging hij er als een pijl van door. Dus dan zal hij het zeker niet kunnen opgeschreven hebben.

Maar ik wou het gewoon zeker zijn.
Laatst gewijzigd door janssen op 05 jun 2011 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 05 jun 2011 15:17

Hij heeft wel een radio hij kan uw nummerplaat hebben doorgegeven via zijn in de helm ingebouwde speaker :D
En een motoragent is altijd gewapend.

janssen
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 05 jun 2011 15:33

Ik hoorde net van een vriend die voor dezelfde reden eens gestopt werd door de politie. Hij moest ter plekke papieren, rijbewijs en identiteit tonen.(ik moest dat niet doen)
En kreeg gn boete. Dus volgens mij een reden dat ik er geen zal krijgen

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 05 jun 2011 15:40

We kunnen hier nog eeuwig doorgaan .... als de inspecteur een PV wil maken moet dat 14 dagen na hij kennis heeft van uw identiteit verstuurd worden ( dus niet bij u aankomen) om zijn bijzondere bewijskracht te behouden. Wordt het later verzonden of opgesteld dan heeft het die bewijskracht niet.
Een overtreding zal verjaren na één jaar mits er geen daden van stuiting op opschorting zijn gedaan.
Een inspecteur heeft een 'soort' van beslissingsbevoegdheid ofwel PV ofwel een waarschuwing mondeling (straatsepo) ofwel niets gezien....
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 jun 2011 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”