Foutparkeerders voor privé parking van apartementsgebouw

Phil_Hush
Topic Starter
Berichten: 5

Foutparkeerders voor privé parking van apartementsgebouw

#1 , 31 mei 2011 13:06

Ik woon in een apartementsgebouw die rechtover een school ligt. Vooraan (dus langs de straatkant) is er een privéparking die enkel bestemd is voor bewoners en bezoekers (logisch aangezien wij toch de huur en kosten betalen van dit gebouw). Er staan ook borden met "privé parking".

En ja, jullie horen me al komen zeker. Elke dag rond schooltijd (en rond de uren van andere activiteiten) staat onze parking vol met mensen die daar op hun gemak komen parkeren en hun kids naar school brengen. Ofwel staan hun auto's op onze parking, ofwel staan ze zelfs op straat geparkeerd zodat we we zelf niet kunnen oprijden of wegrijden. Mijn eigen kind zit op een andere school en ik moet mij verdorie ook soms straten ver parkeren om "legaal" te staan. En dan komt een mens thuis en dan staat zijn eigen parking ook nog eens vol met "wildparkeerders". Zowel m'n buurman als ikzelf zijn deze situatie echt kotsbeu.

Ik heb al geprobeerd met mensen er vriendelijk op te wijzen dat het een privé parking is en of ze in het vervolg ergens anders zouden kunnen parkeren, maar het merendeel is gewoon bot of doet alsof ze mij niet horen.

Ik heb al zitten denken om misschien eens naar het secretariaat van de school te gaan om hen te vragen of ze geen briefje aan de ouders mee willen geven, maar vraag me af of dat geen averechts effect gaat geven.

Ik ben soms zo kwaad dat ik zin heb om mijn auto eens dwars achter twee geparkeerde wagens te zetten zodat ze niet meer weg kunnen en ze daar eens een half uur te laten wachten. Maar ja? Wat mag ik doen en tot waar ben ik in mijn recht? Kan de politie er iets aan doen of daar eens een ochten/avond komen staan om de "foutparkeerders" op hun fouten te wijzen?

Ik hoop echt dat er iets aan te doen valt. Begrijpen mensen dan niet dat op die plaats parkeren net hetzelfde is alsof ik me op de oprit van hun woning zou komen plaatsen. Zouden zij dat pikken?

Sorry als ik wat doordram, maar dit is echt verschrikkelijk frustrerend. :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes
Berichten: 95

#2 , 31 mei 2011 13:29

Gaan praten met de directie van de school zou ik zeker doen ... Zij mogen toch aan de ouders vragen zich als een voorbeeld te gedragen voor alle kinderen ?

Fore
Berichten: 1298

#3 , 31 mei 2011 13:51

Is het bv niet zo een rood-wit plastieken ketting en een magneetje de doorgang af te sluiten?, kost zo goed als niks en is snel verwijderd/teruggehangen als er in/uit moet

je moet eens op dit forum rondkijken, er zijn veel topics aan dit probleem gewijd
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Phil_Hush
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 31 mei 2011 14:46

Is het bv niet zo een rood-wit plastieken ketting en een magneetje de doorgang af te sluiten?, kost zo goed als niks en is snel verwijderd/teruggehangen als er in/uit moet

je moet eens op dit forum rondkijken, er zijn veel topics aan dit probleem gewijd
Zo een ketting is niet echt een optie aangezien het om een parking gaat met een achttal plaatsen en er nergens geen "paaltjes" staan om de ketting aan op te hangen. Plus dan kunnen de bezoekers ook niet makkelijk "op en af" rijden. :(

Phil_Hush
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 31 mei 2011 14:54

Gaan praten met de directie van de school zou ik zeker doen ... Zij mogen toch aan de ouders vragen zich als een voorbeeld te gedragen voor alle kinderen ?
Ben bang dat de mensen het dan eerder nog meer gaan doen,... al is het maar om stoer te bewijzen dat niemand hen de les te spellen heeft. Plus mensen zijn vaak lui/gemakzuchtig.

Ik zie dat genoeg in de zaak waar ik werk. Als onze parking vol staat, parkeren ze zich nog liever op de inrit van het flatgebouw naast ons dan dat ze zich slechts tien meter verder "reglementair" kunnen parkeren. Maar als ze dan door de flatbewoners aangesproken worden omdat die niet meer door kunnen met de wagen, dan zijn ze verontwaardigd! "Want het is toch maar voor vijf minuten". Ze zijn waarschijnlijk te dom om te beseffen dat er daar dagelijks tientallen mensen "vijf minuten" parkeren. :roll:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mei 2011 15:14

Als je op je parking staat, en een vreemde wagen blokkeert je weg waardoor je niet kan wegrijden, kan je de politie bellen die de wagen dan zal laten wegslepen. Heb ik zelf reeds moeten doen toen een wagen doodleuk voor onze oprit stond, en ik naar het werk moest vertrekken. 10 minuutjes gewacht, maar toen de eigenaar van de wagen er toen nog niet was, heb ik de politie gebeld. Deze kwamen zelfs niet kijken, maar hebben meteen een takelwagen ter plaatste gestuurd. Een kwartiertje daarna was de wagen getakeld. Geen idee wat er verder mee gebeurd is. Nooit meer iets van gehoord.

De politie meldde me wel dat ze GEEN takelwagen zouden sturen indien het OPRIJDEN verhinderd zou zijn. Dus als een wagen voor onze oprit staat (we hebben geen garage, enkel een oprit waar twee wagens kunnen staan), mag deze enkel weggesleept worden als we de oprit niet AF kunnen, niet als we de oprit niet OP kunnen.

Dus geen idee wat je moet doen als er iemand onterecht op de privéparking staat. Ik zou de politie bellen in uw plaats.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fiekes
Berichten: 95

#7 , 31 mei 2011 15:35

Op prive-eigendom een wagen laten afslepen zal op kosten van de aanvrager zijn ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 31 mei 2011 15:38

Kan je het niet oplossen door op de AV voor te stellen aan iedere parkeerplaats een neerklapbaar paaltje te zetten, en iedere eigenaar heeft er een sleuteltje van. (Allemaal hetzelfde slot) Dergelijke paaltjes kosten niet zoveel, en uw probleen is opgelost.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 31 mei 2011 15:49

Ook zeker ergens duidelijk een bord plaatsen met verboden te parkeren voor niet-mede-eigenaars, evt. voorzien van een reeks nummerplaatjes, met referentie naar het veldwetboek:
Strafklacht zal geformuleerd worden tegen de overtreders (veldwetboek art. 87.8°). De politie zal steeds verwittigd worden. Onverminderd de geldboete en de bevoegdheid van de politierechter, zal vaststelling van de inbreuk gebeuren door een PV van een gerechtsdeurwaarder, gevolgd door het wegtakelen van het voertuig, op kosten van de overtreder. Bij gebreke aan betaling zal gedagvaard worden voor de rechtbank tot recuperatie, zo nodig samen met bewarend beslag. Veroordelende vonnissen zullen bij gebreke aan vrijwillige betalingen met alle middelen van recht worden uitgevoerd met inbegrip van uitvoerend beslag. De kosten kunnen oplopen tot 1250 euro en meer.
Succes, ik ken maar al te goed deze frustratie. De suggestie met de paaltjes lijkt me ook wat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2011 15:55

Op prive-eigendom een wagen laten afslepen zal op kosten van de aanvrager zijn ...
Mmm, dan valt het te bezien waar de wagens staan die de parkeerplaatsen blokkeren, natuurlijk. In mijn geval stond de wagen die me blokkerde en weggetakeld was, op de openbare weg...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fiekes
Berichten: 95

#11 , 31 mei 2011 16:14

Daarmee dat ik schrijf op prive-eigendom he ...
Als de wagen op straat staat, voor jouw prive-eigendom en je daardoor niet weg kan, zal de overtreder moeten betalen.

Als de wagen op straat staat, voor jouw prive-eigendom en je daardoor jouw prive-parkeerplaats niet kan gebruiken, zal de politie niet ingrijpen en dus als de takelwagen wegsleept zal de aanvrager de rekening krijgen (waarschijnlijk de eigenaar van de parkeerplaats).

Als de wagen op jouw eigendom staat, en jij je daardoor niet meer kan parkeren om jouw eigendom, zal jij als aanvrager betalen ...

Phil_Hush
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 31 mei 2011 16:22

Kan je het niet oplossen door op de AV voor te stellen aan iedere parkeerplaats een neerklapbaar paaltje te zetten, en iedere eigenaar heeft er een sleuteltje van. (Allemaal hetzelfde slot) Dergelijke paaltjes kosten niet zoveel, en uw probleen is opgelost.
Paaltjes zijn niet echt een optie. Ten eerste denk ik niet dat de eigenaar van het gebouw daar voor zal willen opdraaien, en ten tweede kunnen de bezoekers dan ook niet oprijden. En er wonen veel oudere mensen in het gebouw, dus ik zie hen niet telkens naar beneden crossen om voor hun bezoeker zo een paaltje naar beneden te laten.

Is toch eigenlijk schandalig dat je wettelijk zo machteloos staat hé! Dat maakt dus dat iedereen zomaar straffeloos op een privéparking mag gaan staan. Geen wonder dat niemand zich iets aantrekt en zomaar zijn zijn/haar zin doet. Want als je in deze tijden op de eerlijkheid/etikette van je medemens moet rekenen... . Soms lijkt het alsof de wet het de eerlijke mensen moeilijker maakt dan de mensen die overal hun voeten aan vegen.

:?

Phil_Hush
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 31 mei 2011 16:24

Als je op je parking staat, en een vreemde wagen blokkeert je weg waardoor je niet kan wegrijden, kan je de politie bellen die de wagen dan zal laten wegslepen.
Allemaal goed en wel, maar bij mij parkeren de meeste mensen telkens maar een vijf à tiental minuten. Tegen dat de takeldienst er is, is de vogel al gaan vliegen en mag ik het gaan uitleggen. Moet je dan trouwens niets betalen? Als ze daar voor niets staan?

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 31 mei 2011 16:26

Blokkeert een auto op de openbare weg een oprit en je kan er niet op, dan zal de politie hooguit een boete uitschrijven.

Als de auto's geparkeerd staan op privé-eigendom dan kan je de politie bellen en een klacht formuleren op grond van artikel 87.8° van het Veldwetboek. Politie stelt PV op en met hulp van een gerechtsdeurwaarder en een takelwagen kan je de wagen(s) laten wegslepen. Dat gebeurt op eigen kosten maar later kan je de kosten via de rechtbank terugvorderen. Je moet er echter voor zorgen dat er duidelijk vermeldt staat dat het gaat om een privéparking en liefst nog met verwijzing naar dit artikel om discussie achteraf te vermijden.

Fiekes
Berichten: 95

#15 , 31 mei 2011 16:29

Als je op je parking staat, en een vreemde wagen blokkeert je weg waardoor je niet kan wegrijden, kan je de politie bellen die de wagen dan zal laten wegslepen.
Allemaal goed en wel, maar bij mij parkeren de meeste mensen telkens maar een vijf à tiental minuten. Tegen dat de takeldienst er is, is de vogel al gaan vliegen en mag ik het gaan uitleggen. Moet je dan trouwens niets betalen? Als ze daar voor niets staan?
jij belt de takeldienst niet, dat moet de politie doen ... dus zie ik geen reden waarom jij ervoor zou betalen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”