Foutparkeerders voor privé parking van apartementsgebouw

Franciscus
Berichten: 38602

Re: Foutparkeerders voor privé parking van apartementsgebouw

#31 , 03 jun 2011 01:06

Zoek op mijn naam op wielklem ..... maar (eeuh Vandebos) ik vind mijn lange teksten niet terug. :oops: En ik heb ze hier niet op mijn laptop staan.


In elk geval staat de wagen op de openbare weg of een openbare plaats ( in een aantal gevallen) dan is de politie uiteraard bevoegd.
Staat de wagen op privé terrein dan is de politie NIET bevoegd op om te treden.
VOOREERST zowel voor buiten of binnenrijden MOET de politie optreden een wagen die u niet binnen (op uw terrein kan zetten) en waar iets mee gebeurd of met de inhoud wel dan is de gemeente aansprakelijk.
Dus zoals Sniper al heeft gezegd men MOET optreden.
''het belemmeren van IN of UIT is strafbaar en de politie MOET optreden - als de politie niet wil vraag hun officier aan de lijn - ik hoop dat die de wet dan kent - wanneer niet opgetreden stuur eens een briefje naar de korpschef. :evil:
Dat is in verschillende korpsen blijkbaar een 'Urban Legend'

en blijkbaar staan die op de koop toe nog op sommige sites van piolitiediensten oa Hekla --- foei

Krachtens artikel 4.4, eerste lid, van het Wegverkeersreglement moet elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. Krachtens het tweede lid van dit artikel mag de bevoegde persoon, indien de bestuurder weigert of afwezig is, ambtshalve voor de verplaatsing zorgen. De verplaatsing gebeurt dan op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd is.

en

zoals ik reeds heb gezegd en dat is al jaaren zo - binnen of buiten heeft geen belang - u hebt het genot van de garage

Er zijn reeds verschillende gemeenten veroordeeld tot betalen schadevergoeding
vb u mag uw wagen niet in de garage parkeren maar op straat - botsing - gemeente mee aansprakelijk

men breekt in uw wagen in -- gemeente mee aansprakelijk

daar is voldoende rechtspraak over

dus bel politie oudaan (Antwerpen) - blauwe lijn 0800.12312 - leg zaak uit vraag verantwoordelijke - men zal nu wel optreden ...
opgelet : redenering geldig op openbare weg -
optreden op niet openbare weg hangt af van waar juist en veldwetboek van toepassing - boete of niet -- takelen of niet (door politie) -- dan is het niet zo eenduidig

Je kan er dan ook wel wat aan doen door te zorgen dat er duidelijk aangegeven regels zijn art 87 8° veltwetboek - privaat parking enkel voor klanten - bewoners enz en vb het aldaar door de gemeenschap van eigenaars in voege gebracht reglement


Hoe kan politie wel optreden wel door toepassing van art 87 8° Dat moet duidelijk staan aangegeven op een bord dat men MOET voorbijrijden als men de parking opstaat ( dus rechts plaatsen ... links herhalen).
Van dat ogenblik is de politie bevoegd en kan/moet verbaliseren. Ze hebben ook de bevoegdheid om het voertuig weg te laten takelen.
Edoch dit kan verschillen van parket tot parket en het 'kan' dat procureur des Konings zegt(schrijft) dat het takelen moet overgelaten worden aan de eigenaar via deurwaarder.
(burgerlijk luik).

Waar ik naar verwees was naar een parking van een groot bedrijf waar eveneens een reglement inwendige orde hing met hoe en wanneer een wielklem werd geplaatst. Kosten parkeren waren toen € 25 (per dag) . Dit werd regelmatig toegepast en een aantal eigenaars hebben toen gedreigd om de firma te vervolgen via hun advocaat...... spijtig voor hen had die firma OOK juristen en wat kennissen bij de politie zodat het systeem waterdicht was..... na enkele dagen hebben de 'bewielklemde' eigenaars dan maar betaald gezien contractuele regels die hijhad moeten lezen bij het oprijden van de parking.( en vermoedelijk nadat hij zijn advocaat had gesproken :mrgreen: )

PS mogelijk kan ook de wijkpolitie daar eens toezicht kunnen houden bij ons doen ze dat ook regelmatig en dan verbeterd de situatie soms weer voor een tijdje.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#32 , 03 jun 2011 05:16

Op prive-eigendom een wagen laten afslepen zal op kosten van de aanvrager zijn ...
Ik dacht dat politie geen wagens mocht wegslepen op privedomein ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#33 , 03 jun 2011 05:19

En als je op privé terrein staat als je de wagen blokkeert, kan hij dus de politie helemaal niet bellen, aangezien deze niets zullen doen (als ik vorige posters mag geloven).
Zoals ik ook denk. Je mag ze wel bellen natuurlijk, maar ze zullen niets doen. Ik zou die wildparkeerders al vanaf de eerste dag geblokkeerd hebben.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#34 , 03 jun 2011 05:23

dat doet de deurwaarder die jij aanstelt om de vaststelling op privee terein te laten doen, de deurwaarder die jij trouwens ook moet betalen
= € 250
je kan idd later via de rechtbank proberen je centen terug te vragen
Niet zeker dat dat toegekend word.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#35 , 03 jun 2011 05:25

De politie sprak dit tegen in mijn geval: als je niet WEG kon, werd er getakeld, als je er niet OP kon, werd er niets gedaan. Let wel: ik heb geen garagepoort, enkel twee parkeerplaatsen op een oprit voor het huis. Mogelijk wordt er wel getakeld als je je garage niet in kan, dat durf ik niet zeggen...
Klopt volledig.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38602

#36 , 03 jun 2011 09:30

Klopt niet JohnD de regelgeving is duidelijk voor elke (op het oog herkenbare parkeerplaatsen) OOK al zijn ze onwettig .... daar is voldoende rechtspraak over EN de meeste parketten hebben daar trouwens een omzendbrief over.
Probleem is dat de wet ruimtelijke ordening ( bouwmisdrijven) zo dikwijls gewijzigd is EN men verplicht is te zeggen van wanneer aanvang van de bouwovertreding is.
Gezien dat meestal onmogelijk is KAN men dus geen begindatum van het misdrijf bepalen en dus ook niet weten welke wet van toepassing is (dank u politiekers).

De politie MOET vaststellingen doen en desnoods de doorgang/toegang vrijmaken door het voertuig weg te (laten) slepen.
Op een privéterrein is de politie zo wie zo bevoegd ALS veldwetboek van toepassing is gemaakt.
Dit los van de openbare plaatsen en fabrieksterreinen....vb PV 's inzake fout parkeren aan vb de Makro in Deurne ( plaatsen mindervaliden) zijn zonder meer geldig.
Op die parking is 'wegcode' trouwens van toepassing....dus uw kinderen daar leren rijden zonder rijbewijs is niet zo'n goed idee want dat levert een fikse boete en rijverbod op.

JohnD
Berichten: 3580

#37 , 03 jun 2011 14:05

Ik bedoelde in feite de praktijk die de politie toepast klopt met wat Gebruiker21 zegt. En ja dat de politie al eens nalaat een en ander te doen, daar zal wel niemand twijfel aan hebben.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Sevke
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#38 , 27 feb 2017 20:27

Ik heb ook zo een probleem. Ik rijd af en toe met de wagen want werk meestal in het buitenland. Enkele buren hebben dit in de mot dat mijn oprit leeg staat en maken hiervan gebruik. Alsof het hun eigen prive parking is. Dan kom ik thuis na enkele weken en kan mijn wagen nergens kwijt :lol: Politie al opgebeld maar geen avance. Ik kan een takeldienst opbellen maar betaal ze eerst zelf en kan die terug vorderen via de rechtbank.Of het moet zijn dat hij de weg blokkeert voor mij dan kan er een takeldienst gestuurd worden. Daarnet weer van hetzelfde, het is carnaval in aalst en parking is zoeken. Staat er weer iem van de overburen op mijn oprit,ik bel aan de deur en zelfs geen excuses of niets. Poepeloere zat en reed bijna een op weg wandelende man bijna omver bij het achteruit rijden. Er staat een invalidekaart op de ruit maar die jongen die ermee reed was totaal niet invalide. Ik kan geen paaltjes zetten of dergelijke omdat het aansluit bij de parking van buren en geen hechtingplaats. We hebben gewoon geen rechten dat is het. Mochten we zelf telkens de takeldienst bellen zonder dat we er eerst zelf voor moeten opdraaien dan zou er niem dit durven. Ik kan toch moeilijk elke maand 2 a3 x een takeldienst opbellen er 750eu elke maand voor geven en jaren op de rechtbank wachtwn om mijn geld te innen..??!! Plus als die persoon het niet kan betalen dan zit je er wel mooi mee!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 28 feb 2017 09:48

Als het steeds de buren zijn die op die plaats staan, gewoon gaan aanbellen vanaf je dit merkt, en vragen dat ze hun wagen verzetten. Consequent blijven doen, ook al heb je zelf de plaats niet nodig. Ze hebben geen enkel recht om daar te staan.

Kan je zo geen inklabaar paaltje plaatsen zodat enkel jij die de sleutel hebt, daar kan parkeren? Zoiets, dus: https://www.mijnhuisentuin.be/data/arti ... 7884_1.jpg
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8842

#40 , 28 feb 2017 10:06

AS naar de de buren sturen dat uw oprit onder camerabewaking staat en dat aan de hand van de gefilmde beelden elke maand de parkeerretributie gevraagd zal worden a rato van X euro per dag. Dat indien ze hun wagen plaatsen op uw oprit (= privéterrein) ze zich stilzwijgend akkoord verklaren om telkens deze parkeerretributie te betalen.

eylis
Berichten: 8842

#41 , 28 feb 2017 10:07

en hang ook een bordje op uw oprit met deze melding. Hang desnoods een surrogaat camera.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#42 , 28 feb 2017 11:03

. Ik kan geen paaltjes zetten of dergelijke omdat het aansluit bij de parking van buren en geen hechtingplaats.
Dan geef je de buren van uw parking toch een sleutel. En indien het geen vaste grond is op die parking, giet je toch gewoon een betonnen sokkel, waarop je dat paaltje kan vastzetten. Waar een wil is, is er een weg.

P-Stone
Berichten: 280

#43 , 01 mar 2017 20:02

Is er geen ruimte om achter de op jouw oprit geparkeerde wagen te parkeren ? Indien dat mogelijk is zou ik me doodleuk achter de foutparkeerder zetten zodat hij niet meer weg kan. En daar kan niemand iets aan doen, jij staat immers op jouw eigen oprit.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”