Pagina 1 van 3
Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 11:50
door Fore
Situatieschets:
Voertuig
A (Zwart) en Voertuig
B (Rood) rijden een rondpunt op met 2 rijstroken. Voertuig
A moet de 2de afslag hebben. Voertuig
B moet de 3de afslag hebben.
De 2de afslag (die voertuig
A neemt) is ook een dubbele rijstrook. (De foto geeft een enkele rijstrook aan, dit moeten dus 2 rijstroken zijn)
Voertuig
A raakt voertuig
B in de flank. Dit doordat voertuig
A aannam dat voertuig
B aannam ook deze afslag ging nemen omdat deze rechts reed.
Wie is er in fout?
Voertuig A omdat deze een manoeuvre uitvoerde door van rijstrook te veranderen en dus voorrang moest geven aan voertuig
B.
Voertuig
B doordat deze rechts reed, de eerstvolgende afslag moest nemen.
Situatieschets:

Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 12:41
door bartvdv
Voertuig B heeft voorrang op voertuig A. Wie van richting verandert moet voorrang verlenen.
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 13:37
door Fore
Wat is dan het voordeel om een rondpunt te hebben met 2 rijstroken. Als men toch gewoon op de buitenste ring blijft rijden?
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 13:44
door bartvdv
Geen idee... dat is iets voor experten in verkeer en mobiliteit.
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 13:47
door scorpioen
Geen enkele regel bepaalt dat B de eerstvolgende afslag moet nemen.
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 13:50
door Oude Belg
Je kan een rondpunt vergelijken met een rechte voorrangsweg. Een rondpunt met twee rijstroken dus als een rechte voorrangsweg met twee rijstroken. Voertuig A verandert van rijstroken en moet dus voorrang verlenen. Het voordeel van een rondpunt met twee rijstroken : hetzelfde als een weg met twee rijstroken. Je mag inhalen en je moet zo snel mogelijk je plaats op de rechterrijstrook weer innemen.
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 13:53
door Fore
Geen enkele regel bepaalt dat B de eerstvolgende afslag moet nemen.
Dat is iets wat ik aannam.
Vlak voor Maastricht, dan heb je ook een aantal rondepunten en als je daar rechts rijd, moet je afrijden, anders zit je tegen paaltjes.
Dus ik had de lijn doorgetrokken van Nederland naar België.
Nu vroeg ik me af hoe die wetgeving hier in België hier rond is. Want zie nogal vaak stunten die uitgehaald worden op deze rondepunten....
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 13:59
door Lightning
In Nederland is het concept van de turborotonde gemeengoed. Op dat type rotonde zijn de wegmarkeringen en de signalisatie inderdaad zodanig aangebracht dat rechts rijden ook betekent aan de volgende afslag de rotonde verlaten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel. Op dat type rotondes is de signalisatie prioritair op de algemene regel (zoals overigens sowieso in de wegcode bepaald is).
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 14:04
door Fore
Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 14:21
door Gebruiker21
Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
Vind je? Ik vind het nochtans vrij logisch, hoor. Maar op ronde punten zie je inderdaad mensen die nog steeds niet doorhebben dat het levensgevaarlijk is om iemand "de pas afsnijden" door van op de linkerrijstrook, zonder kijken, de afrit te nemen op een rond punt.
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 14:24
door Turaki
Wegcode artikel 19.2, 2°:
De bestuurder die naar rechts afslaat moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Voor het verlaten van het ronde punt moet je altijd eerst naar het rechtse vak gaan, en dan pas het rond punt verlaten. Links rijden mag trouwens enkel om in te halen, ook op een rond punt.
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 15:00
door Oude Belg
Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
Het verkeersreglement staat dit niet toe omdat rotondes eigenlijk enkel mogen opgereden worden via de buitenste rijstrook gezien het om een richtingverandering gaat. Signalisatie aanbrengen mag niet, aangezien nieuwe (onbestaande) borden eerst moeten opgenomen worden in het verkeersreglement. Een federale werkgroep bekijkt momenteel het probleem en de mogelijke oplossingen.
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 30 mei 2011 16:01
door sniper
Je kan een rondpunt vergelijken met een rechte voorrangsweg. Een rondpunt met twee rijstroken dus als een rechte voorrangsweg met twee rijstroken. Voertuig A verandert van rijstroken en moet dus voorrang verlenen. Het voordeel van een rondpunt met twee rijstroken : hetzelfde als een weg met twee rijstroken. Je mag inhalen en je moet zo snel mogelijk je plaats op de rechterrijstrook weer innemen.
bijna juist
9.3.1. .....
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
bestuurder A moest wel voorrang verlenen aan voertuig B bij het veranderen van rijstrook
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 31 mei 2011 15:56
door justwanttomove
makkelijkste zou zijn dat de voorrangregels van andere landen met betrekking van ronde punten worden overgenomen.
Degene die het punt afmoet heeft altijd voorrang op wie het rond punt op moet. Iedereen moet zo snel mogelijk naar de binnenste rijbaan rijden maar moet altijd voorrang verlenen aan degenen die dan ook van de binnenste cirkel naar buiten moet
Re: Rondpunt met dubbele rijstroken
Geplaatst: 31 mei 2011 16:09
door Gebruiker21
Ik vind dit persoonlijk vrij gevaarlijk. In dat geval moet je sowieso tussenvoegen op de binnenste vakken met mogelijke aanrijdingen tot gevolg. Bovendien zijn de binnenste vakken sowieso "kleiner" dan de buitenste, dus meer auto's moeten op minder lengte van rijstrook verzamelen. Dit is vragen om problemen! Zeker als je weet dat de gemiddelde Belg blijkbaar een hekel heeft om mensen voor hem tussen te laten. Dit merk ik iedere dag op de weg: "Ritsen? Nog nooit van gehoord, meneer! Dat iedereen maar mooi achteraan aansluit en die linkse rijstrook volledig onbenut laat! Dat dit de verkeersdoorstroming helemaal niet ten goede komt, besef ik niet echt goed. Daar ben ik net iets te dom voor."