Rondpunt met dubbele rijstroken

Turaki
Berichten: 6870

Re: Rondpunt met dubbele rijstroken

#16 , 31 mei 2011 20:23

Als we de wetgeving van andere landen overnemen, dan meteen met de rondpunten erbij: binnendiameter van minstens 50 meter, ipv 5 of zelfs minder. En ritsen opnemen in de wegcode ook, want wie wil invoegen moet nu rekenen op de goodwill van andere chauffeurs, daar je een manoeuvre uitvoert.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 31 mei 2011 20:37

. En ritsen opnemen in de wegcode ook, want wie wil invoegen moet nu rekenen op de goodwill van andere chauffeurs, daar je een manoeuvre uitvoert.
Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.

Turaki
Berichten: 6870

#18 , 31 mei 2011 20:57

Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.
En in welk artikel of wettekst staat dit?
Dit ging in de nieuwe wegcode staan, maar met de val van de regering is die er niet gekomen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 01 jun 2011 09:51

Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.
Is dit zo? Dan is dit bij velen toch niet gekend, blijkbaar. Vandaag weer een camionette gezien die het niet kon hebben dat mensen ook het linker baanvak gebruiken tot op het moment dat beide samen komen. Dus meneer zette hem maar even op de twee rijstroken om zo de boel te blokkeren. Idioten heb je echt overal, blijkbaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#20 , 01 jun 2011 09:55

Geldt dit dan ook op die rondepunten?
en hoe toepassen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lightning

#21 , 01 jun 2011 10:04

Ritsen is nog NIET opgenomen in de wegcode.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#22 , 01 jun 2011 11:18

Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.
het is maar om te zeggen dat ge niet alles moogt geloven wat in de krant staat
en zeker niet wat politiekers zeggen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Jonathan LS
Berichten: 56
Locatie: Destelbergen

#23 , 01 jun 2011 11:36

Is dit zo? Dan is dit bij velen toch niet gekend, blijkbaar. Vandaag weer een camionette gezien die het niet kon hebben dat mensen ook het linker baanvak gebruiken tot op het moment dat beide samen komen. Dus meneer zette hem maar even op de twee rijstroken om zo de boel te blokkeren. Idioten heb je echt overal, blijkbaar...
Vele chauffeurs zijn inderdaad te "idioot" om te beseffen dat invoegen op het allerlaatste nippertje vertraging en files veroorzaakt, en dat tijdig invoegen zorgt voor een veel vlottere doorstroming. Dat valt ook heel gemakkelijk te begrijpen: op enige afstand voor de wegversmalling rijden de voertuigen nog met een normale tussenafstand - daar volstaat het om even het gaspedaal los te laten opdat er een andere wagen zou kunnen invoegen. Vlak voor / aan de wegversmalling rijden de voertuigen bumper aan bumper, en dan moet je gewoon stoppen en wachten tot de voorligger een aantal meter doorgereden is voordat er iemand kan invoegen.

Het "argument" dat de linkerrijstrook toch ook benut moet worden is nonsens. Het enige dat telt is hoe snel een bepaalde hoeveelheid voertuigen door de wegversmalling geraken. Ik sta liever 10 minuten aan te schuiven op 1 rijvak dan een half uur verspreid over 3 rijvakken.

Tijdig invoegen is derhalve de norm, en helpt om het ontstaan van een file uit te stellen. Uiteraard, zelfs als je tijdig invoegt, komt er ergens een verzadigingspunt en zal er uiteindelijk toch file ontstaan.

Als het dan toch file is, dan heb ik eerlijk gezegd zelf ook een rothekel aan die bestuurders die het nodig vinden om vanop het middelste rijvak nog gauw even naar links te gaan, om dan 4 auto's verder zich toch weer op het middelste rijvak te moeten wringen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 01 jun 2011 11:47

U hebt het mis: het is wetenschappelijk aangetoond dat ALLE rijstroken benutten tot op het laatste moment, en daarna gedisciplineerd ritsen (dus als je niet moet "drummen", maar iemand je er gewoon tussen laat), de beste en snelste methode is. Je WEET immers op voorhand waar en wanneer je één wagen moet tussen laten / waar je er tussen mag (namelijk daar waar beide rijstroken samenkomen, op het moment dat een wagen van de andere rijstrook de versmalling opgereden is). Zonder te ritsen moet je zelf maar zien waar je invoegt en kan er langs de andere kant gelijk wanneer een wagen voor je neus invoegen. Chaos dus.

Het probleem is echter dat "gedisciplineerd ritsen" zo goed als onmogelijk is door het lompe gedrag van vele chauffeurs ("Nee, die laat ik er niet tussen! Over mijn lijk!"). Jouw opmerking dat je er een "rothekel" aan hebt, toont aan dat je geen begrip opbrengt voor mensen die wel menen dat op het einde ritsen weldegelijk efficient is. Dat jij niet akkoord gaat met de vele wetenschappelijke onderzoeken die er over het fenomeen geweest zijn, is jouw zaak, maar als ik zie dat iedereen op de rechtse rijstrook staat en de linkse volledig leeg is, ga ik niet onnodig mijn tijd verliezen door die linker rijstrook NIET te gebruiken. Langs de andere kant ben ik ook de eerste om een wagen tussen te laten, eens ik op die rechter rijstrook sta en een "verstandige chauffeur" ook de linkerrijstrook benut heeft.

Het wordt tijd dat de wetgeving aangepast wordt en er naar iedereen duidelijk gecommuniceerd wordt dat ritsen weldegelijk efficienter is dan rijstroken onbenut laten en "random" proberen in te voegen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#25 , 01 jun 2011 11:58

Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.
Is dit zo? Dan is dit bij velen toch niet gekend, blijkbaar.
Neen, dit is niet zo. Ritsen staat niet in de wegcode, is niet verplicht, enkel "aanbevolen".
Vele chauffeurs zijn inderdaad te "idioot" om te beseffen dat invoegen op het allerlaatste nippertje vertraging en files veroorzaakt, en dat tijdig invoegen zorgt voor een veel vlottere doorstroming. Dat valt ook heel gemakkelijk te begrijpen: op enige afstand voor de wegversmalling rijden de voertuigen nog met een normale tussenafstand - daar volstaat het om even het gaspedaal los te laten opdat er een andere wagen zou kunnen invoegen. Vlak voor / aan de wegversmalling rijden de voertuigen bumper aan bumper, en dan moet je gewoon stoppen en wachten tot de voorligger een aantal meter doorgereden is voordat er iemand kan invoegen.
Ook mis. Bij het naderen van de wegversmalling moet je stilletjesaan meer plaats tussenlaten, waardoor het verkeer in beweging blijft, en je niet moet stoppen. Indien correct toegepast, moet je bij ritsen nooit tot stilstand komen. Net het bumper aan bumper rijden zordt ervoor dat er files ontstaan, doordat er telkens gestopt en vertrokken moet worden.

Jonathan LS
Berichten: 56
Locatie: Destelbergen

#26 , 01 jun 2011 12:05

het is wetenschappelijk aangetoond ...
de vele wetenschappelijke onderzoeken die er over het fenomeen geweest zijn ...
Ik heb enkele jaren geleden hierover al eens een felle discussie gehad met de collega's op het werk, en toen geprobeerd om daarover wetenschappelijk onderzoek te vinden, maar zonder succes. Als U wetenschappelijke studies kent die aantonen dat het zo lang mogelijk alle rijstroken blijven benutten de doorstroming bevordert, dan zal ik die met belangstelling lezen.

Overigens een voorbeeld van enkele dagen geleden: ik sta rustig op het middelste rijvak aan te schuiven, 300 m verder is de linker rijbaan duidelijk zichtbaar afgesloten, en toch vindt de auto achter mij het nodig om even naar de linkerbaan te gaan en zich 3 auto's voor mij terug in de file in te voegen. Kan U mij even uitleggen hoe zo'n gedrag de doorstroming bevordert ? Voor de chauffeur in kwestie levert het inderdaad een (klein) voordeel op, voor de globale groep chauffeurs die daar staan aan te schuiven levert het alleen maar nadelen (extra vertraging) op.
Laatst gewijzigd door Jonathan LS op 01 jun 2011 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#27 , 01 jun 2011 12:11

Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:

Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#28 , 01 jun 2011 12:23

Als U wetenschappelijke studies kent die aantonen dat het zo lang mogelijk alle rijstroken blijven benutten de doorstroming bevordert, dan zal ik die met belangstelling lezen.

Op de UHasslt bieden ze de richting verkeerskunde aan.

Spijtig genoeg kom ik door mijn stage niet meer op de campus.

Maar heb met snel zoeken wel dit gevonden.
Agressief verkeersgedrag en 'ritsen': bijdrage ter gelegenheid van de start van campagne 'Goed ritsen voorkomt agressie op de weg', Den Haag, 13 mei 1998
Wegman, Fred
Leidschendam, 1998
Deel van: SWOV rapport / Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid [Leidschendam] - Leidschendam; vol. D- 1998- 5
UHasselt
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki
Berichten: 6870

#29 , 01 jun 2011 12:26

Overigens een voorbeeld van enkele dagen geleden: ik sta rustig op het middelste rijvak aan te schuiven, 300 m verder is de linker rijbaan duidelijk zichtbaar afgesloten, en toch vindt de auto achter mij het nodig om even naar de linkerbaan te gaan en zich 3 auto's voor mij terug in de file in te voegen. Kan U mij even uitleggen hoe zo'n gedrag de doorstroming bevordert ? Voor de chauffeur in kwestie levert het inderdaad een (klein) voordeel op, voor de globale groep chauffeurs die daar staan aan te schuiven levert het alleen maar nadelen (extra vertraging) op.
Het is niet omdat in België zo goed als niemand correct kan ritsen, dat het niet werkt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 01 jun 2011 12:50

Het is niet omdat in België zo goed als niemand correct kan ritsen, dat het niet werkt.
Toch nog mensen met gezond verstand ;-). Inderdaad, het gebrek aan discipline bij veel bestuurders is de hoofdreden dat het niet werkt. Maar het is niet omdat 90% van de bestuurders niet inziet dat ritsen werkt, dat ik een lege rijstrook niet ga benutten en nodeloos tijd / brandstof ga verliezen. Of die "onwetende" chauffeurs daar nu gefrustreerd van worden of niet, maakt mijn zaak niet. Als ik dagelijks rekening moet houden met domheid van anderen, ben ik met niets anders meer bezig...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”