Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011. En ritsen opnemen in de wegcode ook, want wie wil invoegen moet nu rekenen op de goodwill van andere chauffeurs, daar je een manoeuvre uitvoert.
Is dit zo? Dan is dit bij velen toch niet gekend, blijkbaar. Vandaag weer een camionette gezien die het niet kon hebben dat mensen ook het linker baanvak gebruiken tot op het moment dat beide samen komen. Dus meneer zette hem maar even op de twee rijstroken om zo de boel te blokkeren. Idioten heb je echt overal, blijkbaar...Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.
het is maar om te zeggen dat ge niet alles moogt geloven wat in de krant staatRitsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.
Vele chauffeurs zijn inderdaad te "idioot" om te beseffen dat invoegen op het allerlaatste nippertje vertraging en files veroorzaakt, en dat tijdig invoegen zorgt voor een veel vlottere doorstroming. Dat valt ook heel gemakkelijk te begrijpen: op enige afstand voor de wegversmalling rijden de voertuigen nog met een normale tussenafstand - daar volstaat het om even het gaspedaal los te laten opdat er een andere wagen zou kunnen invoegen. Vlak voor / aan de wegversmalling rijden de voertuigen bumper aan bumper, en dan moet je gewoon stoppen en wachten tot de voorligger een aantal meter doorgereden is voordat er iemand kan invoegen.Is dit zo? Dan is dit bij velen toch niet gekend, blijkbaar. Vandaag weer een camionette gezien die het niet kon hebben dat mensen ook het linker baanvak gebruiken tot op het moment dat beide samen komen. Dus meneer zette hem maar even op de twee rijstroken om zo de boel te blokkeren. Idioten heb je echt overal, blijkbaar...
Neen, dit is niet zo. Ritsen staat niet in de wegcode, is niet verplicht, enkel "aanbevolen".Is dit zo? Dan is dit bij velen toch niet gekend, blijkbaar.Ritsen staat al in de wegcode, en is zelfs VERPLICHT toe te passen sedert 1 januari 2011
Dringend uw wegcode nog eens opfrissen.
Ook mis. Bij het naderen van de wegversmalling moet je stilletjesaan meer plaats tussenlaten, waardoor het verkeer in beweging blijft, en je niet moet stoppen. Indien correct toegepast, moet je bij ritsen nooit tot stilstand komen. Net het bumper aan bumper rijden zordt ervoor dat er files ontstaan, doordat er telkens gestopt en vertrokken moet worden.Vele chauffeurs zijn inderdaad te "idioot" om te beseffen dat invoegen op het allerlaatste nippertje vertraging en files veroorzaakt, en dat tijdig invoegen zorgt voor een veel vlottere doorstroming. Dat valt ook heel gemakkelijk te begrijpen: op enige afstand voor de wegversmalling rijden de voertuigen nog met een normale tussenafstand - daar volstaat het om even het gaspedaal los te laten opdat er een andere wagen zou kunnen invoegen. Vlak voor / aan de wegversmalling rijden de voertuigen bumper aan bumper, en dan moet je gewoon stoppen en wachten tot de voorligger een aantal meter doorgereden is voordat er iemand kan invoegen.
Ik heb enkele jaren geleden hierover al eens een felle discussie gehad met de collega's op het werk, en toen geprobeerd om daarover wetenschappelijk onderzoek te vinden, maar zonder succes. Als U wetenschappelijke studies kent die aantonen dat het zo lang mogelijk alle rijstroken blijven benutten de doorstroming bevordert, dan zal ik die met belangstelling lezen.het is wetenschappelijk aangetoond ...
de vele wetenschappelijke onderzoeken die er over het fenomeen geweest zijn ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen" onclick="window.open(this.href);return false;Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:
Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen;
Als U wetenschappelijke studies kent die aantonen dat het zo lang mogelijk alle rijstroken blijven benutten de doorstroming bevordert, dan zal ik die met belangstelling lezen.
Agressief verkeersgedrag en 'ritsen': bijdrage ter gelegenheid van de start van campagne 'Goed ritsen voorkomt agressie op de weg', Den Haag, 13 mei 1998
Wegman, Fred
Leidschendam, 1998
Deel van: SWOV rapport / Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid [Leidschendam] - Leidschendam; vol. D- 1998- 5
UHasselt
Het is niet omdat in België zo goed als niemand correct kan ritsen, dat het niet werkt.Overigens een voorbeeld van enkele dagen geleden: ik sta rustig op het middelste rijvak aan te schuiven, 300 m verder is de linker rijbaan duidelijk zichtbaar afgesloten, en toch vindt de auto achter mij het nodig om even naar de linkerbaan te gaan en zich 3 auto's voor mij terug in de file in te voegen. Kan U mij even uitleggen hoe zo'n gedrag de doorstroming bevordert ? Voor de chauffeur in kwestie levert het inderdaad een (klein) voordeel op, voor de globale groep chauffeurs die daar staan aan te schuiven levert het alleen maar nadelen (extra vertraging) op.
Toch nog mensen met gezond verstand . Inderdaad, het gebrek aan discipline bij veel bestuurders is de hoofdreden dat het niet werkt. Maar het is niet omdat 90% van de bestuurders niet inziet dat ritsen werkt, dat ik een lege rijstrook niet ga benutten en nodeloos tijd / brandstof ga verliezen. Of die "onwetende" chauffeurs daar nu gefrustreerd van worden of niet, maakt mijn zaak niet. Als ik dagelijks rekening moet houden met domheid van anderen, ben ik met niets anders meer bezig...Het is niet omdat in België zo goed als niemand correct kan ritsen, dat het niet werkt.