Dat is iets wat ik aannam.Geen enkele regel bepaalt dat B de eerstvolgende afslag moet nemen.
Vind je? Ik vind het nochtans vrij logisch, hoor. Maar op ronde punten zie je inderdaad mensen die nog steeds niet doorhebben dat het levensgevaarlijk is om iemand "de pas afsnijden" door van op de linkerrijstrook, zonder kijken, de afrit te nemen op een rond punt.Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
Voor het verlaten van het ronde punt moet je altijd eerst naar het rechtse vak gaan, en dan pas het rond punt verlaten. Links rijden mag trouwens enkel om in te halen, ook op een rond punt.De bestuurder die naar rechts afslaat moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Het verkeersreglement staat dit niet toe omdat rotondes eigenlijk enkel mogen opgereden worden via de buitenste rijstrook gezien het om een richtingverandering gaat. Signalisatie aanbrengen mag niet, aangezien nieuwe (onbestaande) borden eerst moeten opgenomen worden in het verkeersreglement. Een federale werkgroep bekijkt momenteel het probleem en de mogelijke oplossingen.Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
bijna juistJe kan een rondpunt vergelijken met een rechte voorrangsweg. Een rondpunt met twee rijstroken dus als een rechte voorrangsweg met twee rijstroken. Voertuig A verandert van rijstroken en moet dus voorrang verlenen. Het voordeel van een rondpunt met twee rijstroken : hetzelfde als een weg met twee rijstroken. Je mag inhalen en je moet zo snel mogelijk je plaats op de rechterrijstrook weer innemen.
bestuurder A moest wel voorrang verlenen aan voertuig B bij het veranderen van rijstrook9.3.1. .....
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.