Rondpunt met dubbele rijstroken

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

Rondpunt met dubbele rijstroken

#1 , 30 mei 2011 11:50

Situatieschets:

Voertuig A (Zwart) en Voertuig B (Rood) rijden een rondpunt op met 2 rijstroken. Voertuig A moet de 2de afslag hebben. Voertuig B moet de 3de afslag hebben.
De 2de afslag (die voertuig A neemt) is ook een dubbele rijstrook. (De foto geeft een enkele rijstrook aan, dit moeten dus 2 rijstroken zijn)

Voertuig A raakt voertuig B in de flank. Dit doordat voertuig A aannam dat voertuig B aannam ook deze afslag ging nemen omdat deze rechts reed.

Wie is er in fout?

Voertuig A omdat deze een manoeuvre uitvoerde door van rijstrook te veranderen en dus voorrang moest geven aan voertuig B.
Voertuig B doordat deze rechts reed, de eerstvolgende afslag moest nemen.

Situatieschets:
Afbeelding
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 30 mei 2011 12:41

Voertuig B heeft voorrang op voertuig A. Wie van richting verandert moet voorrang verlenen.

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#3 , 30 mei 2011 13:37

Wat is dan het voordeel om een rondpunt te hebben met 2 rijstroken. Als men toch gewoon op de buitenste ring blijft rijden?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 30 mei 2011 13:44

Geen idee... dat is iets voor experten in verkeer en mobiliteit.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2011 13:47

Geen enkele regel bepaalt dat B de eerstvolgende afslag moet nemen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 30 mei 2011 13:50

Je kan een rondpunt vergelijken met een rechte voorrangsweg. Een rondpunt met twee rijstroken dus als een rechte voorrangsweg met twee rijstroken. Voertuig A verandert van rijstroken en moet dus voorrang verlenen. Het voordeel van een rondpunt met twee rijstroken : hetzelfde als een weg met twee rijstroken. Je mag inhalen en je moet zo snel mogelijk je plaats op de rechterrijstrook weer innemen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#7 , 30 mei 2011 13:53

Geen enkele regel bepaalt dat B de eerstvolgende afslag moet nemen.
Dat is iets wat ik aannam.

Vlak voor Maastricht, dan heb je ook een aantal rondepunten en als je daar rechts rijd, moet je afrijden, anders zit je tegen paaltjes.
Dus ik had de lijn doorgetrokken van Nederland naar België.
Nu vroeg ik me af hoe die wetgeving hier in België hier rond is. Want zie nogal vaak stunten die uitgehaald worden op deze rondepunten....
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lightning

#8 , 30 mei 2011 13:59

In Nederland is het concept van de turborotonde gemeengoed. Op dat type rotonde zijn de wegmarkeringen en de signalisatie inderdaad zodanig aangebracht dat rechts rijden ook betekent aan de volgende afslag de rotonde verlaten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turborotonde" onclick="window.open(this.href);return false;

Let wel. Op dat type rotondes is de signalisatie prioritair op de algemene regel (zoals overigens sowieso in de wegcode bepaald is).

Fore
Topic Starter
Berichten: 1298

#9 , 30 mei 2011 14:04

Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mei 2011 14:21

Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
Vind je? Ik vind het nochtans vrij logisch, hoor. Maar op ronde punten zie je inderdaad mensen die nog steeds niet doorhebben dat het levensgevaarlijk is om iemand "de pas afsnijden" door van op de linkerrijstrook, zonder kijken, de afrit te nemen op een rond punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 30 mei 2011 14:24

Wegcode artikel 19.2, 2°:
De bestuurder die naar rechts afslaat moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
Voor het verlaten van het ronde punt moet je altijd eerst naar het rechtse vak gaan, en dan pas het rond punt verlaten. Links rijden mag trouwens enkel om in te halen, ook op een rond punt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 30 mei 2011 15:00

Dat ze dat hier ook maar toepassen, want het huidige systeem is maar onlogisch...
Het verkeersreglement staat dit niet toe omdat rotondes eigenlijk enkel mogen opgereden worden via de buitenste rijstrook gezien het om een richtingverandering gaat. Signalisatie aanbrengen mag niet, aangezien nieuwe (onbestaande) borden eerst moeten opgenomen worden in het verkeersreglement. Een federale werkgroep bekijkt momenteel het probleem en de mogelijke oplossingen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#13 , 30 mei 2011 16:01

Je kan een rondpunt vergelijken met een rechte voorrangsweg. Een rondpunt met twee rijstroken dus als een rechte voorrangsweg met twee rijstroken. Voertuig A verandert van rijstroken en moet dus voorrang verlenen. Het voordeel van een rondpunt met twee rijstroken : hetzelfde als een weg met twee rijstroken. Je mag inhalen en je moet zo snel mogelijk je plaats op de rechterrijstrook weer innemen.
bijna juist
9.3.1. .....
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
bestuurder A moest wel voorrang verlenen aan voertuig B bij het veranderen van rijstrook
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

justwanttomove
Berichten: 151

#14 , 31 mei 2011 15:56

makkelijkste zou zijn dat de voorrangregels van andere landen met betrekking van ronde punten worden overgenomen.

Degene die het punt afmoet heeft altijd voorrang op wie het rond punt op moet. Iedereen moet zo snel mogelijk naar de binnenste rijbaan rijden maar moet altijd voorrang verlenen aan degenen die dan ook van de binnenste cirkel naar buiten moet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 mei 2011 16:09

Ik vind dit persoonlijk vrij gevaarlijk. In dat geval moet je sowieso tussenvoegen op de binnenste vakken met mogelijke aanrijdingen tot gevolg. Bovendien zijn de binnenste vakken sowieso "kleiner" dan de buitenste, dus meer auto's moeten op minder lengte van rijstrook verzamelen. Dit is vragen om problemen! Zeker als je weet dat de gemiddelde Belg blijkbaar een hekel heeft om mensen voor hem tussen te laten. Dit merk ik iedere dag op de weg: "Ritsen? Nog nooit van gehoord, meneer! Dat iedereen maar mooi achteraan aansluit en die linkse rijstrook volledig onbenut laat! Dat dit de verkeersdoorstroming helemaal niet ten goede komt, besef ik niet echt goed. Daar ben ik net iets te dom voor."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”