gratis parkeren

cody
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: regio de panne

gratis parkeren

#1 , 17 mei 2011 11:41

Vele jaren komen wij aan de kust meer bepaald in de Panne. Wij konden er met onze invalidekaart gratis parkeren. Maar vanaf 01-01-2011 is dat gedaan en krijgt iedere minder valide die buiten zijn voorziene plaats staat een boete aangesmeerd. Mijn vraag is was dat vroeger geen verworven recht? zoja kan men dit de minder validen zomaar afnemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 17 mei 2011 11:44

rechten zijn niet verworven ...de wet regelt dit soort zaken.
Of in dit geval het gemeentelijk politiereglement vermoed ik.

cody
Topic Starter
Berichten: 15
Locatie: regio de panne

#3 , 17 mei 2011 12:22

Dank u dan zit er niets anders op dan parkeergeld te beytalen

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2011 11:47

Dank u dan zit er niets anders op dan parkeergeld te beytalen
Of op de voorziene plaats gaan staan? Als ik u goed begrijp is dit wel nog gratis met de invalidekaart?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#5 , 18 mei 2011 11:53

27.4. PARKEERFACILITEITEN VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP

27.4.1. De beperkingen van de parkeertijd gelden niet voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap wanneer de speciale kaart bedoeld in 27.4.3. is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.

Met de speciale kaart bedoeld in 27.4.3. wordt gelijkgesteld het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder 70.2.1.3°.c) voorkomt.

27.4.2. De speciale kaart vervangt de parkeerschijf wanneer het gebruik daarvan verplicht is.

27.4.3. De Minister van Verkeerswezen duidt de personen aan die de speciale kaart kunnen bekomen en de overheden die bevoegd zijn om ze af te leveren; hij bepaalt er het model van, alsmede de modaliteiten van afgifte, van intrekking en van gebruik.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 18 mei 2011 16:50

Vele jaren komen wij aan de kust meer bepaald in de Panne. Wij konden er met onze invalidekaart gratis parkeren. Maar vanaf 01-01-2011 is dat gedaan en krijgt iedere minder valide die buiten zijn voorziene plaats staat een boete aangesmeerd. Mijn vraag is was dat vroeger geen verworven recht? zoja kan men dit de minder validen zomaar afnemen.


Hier http://www.handicap.fgov.be/docs/List.xls vindt u een lijst met de gegevens van de gemeenten. Opgelet : wijzigt regelmatig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 18 mei 2011 21:34

Wat heeft nu voorrang, de wegcode of gemeentelijke reglementen? Dacht de wegcode.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 18 mei 2011 21:48

Wat heeft nu voorrang, de wegcode of gemeentelijke reglementen? Dacht de wegcode.
Of je op een plaats waar je normaal moet betalen (parkeermeter-parkeerautomaat-gemeentelijke parking) met een gehandicaptenkaart al dan niet moet betalen, wordt niet geregeld door de wegcode, wel door het gemeentelijk reglement. Deze hele materie is trouwens gepenaliseerd : als je niet betaalt krijg je geen boete, maar een gemeentelijke retributie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 18 mei 2011 22:14

Het is dus idd de gemeente die bepaald hoe en wat iets verloopt dus als gemeente zegt alleen met kaart aan verkeersbord uit gehandicapten en de rest is betalend dan is dat zo want dat is ook wet; nl beslissing gemeenteraad

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 18 mei 2011 22:58

moet zoiets dan niet op zijn minst op de parkeermeters worden aangebracht/vermeld ( ik kom nu niet echt bepaald veel in de panne )?

de plaatselijke parkeerregels wijken af van de wegcode, de wegcode word verondersteld gekend te zijn door iedereen, de lokale parkeeregels toch niet :?:

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 mei 2011 23:15

moet zoiets dan niet op zijn minst op de parkeermeters worden aangebracht/vermeld ( ik kom nu niet echt bepaald veel in de panne )?

de plaatselijke parkeerregels wijken af van de wegcode, de wegcode word verondersteld gekend te zijn door iedereen, de lokale parkeeregels toch niet :?:
In de wegcode staat dan ook niets over een afwijkende maatregel voor minder validen met betrekking tot het betalend parkeren. De regel is dus betalen en de uitzondering een vrijstelling hiervan. Dus als er niets uithangt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”