Kafka: intrekking Belgisch rijbewijs wegens drugsgebruik

Thomas66
Topic Starter
Berichten: 7

Kafka: intrekking Belgisch rijbewijs wegens drugsgebruik

#1 , 15 mei 2011 13:29

Ik zal mij even voorstellen, ben nieuw op dit forum maar kijk al een jaar lang regelmatig op deze site om antwoorden te vinden. Ik heb het gevoel dat het hele juridisch systeem van een mug een olifant gemaakt heeft en ik zou hier graag eindelijk een punt achter zetten.

Ik ben Belg, wonend in Frankrijk, had tot vorig jaar een Belgisch rijbewijs maar dit is ondertussen omgewisseld naar een Frans. Ik ben namelijk vorig jaar in belgië tegengehouden bij een verkeerscontrole, toen is er een drugstest uitgevoerd en daaruit bleek dat ik teveel cannabis (THC) in mijn bloed had. Ik had niet geblowd die dag maar blijkbaar breekt thc bij mensen die regelmatig blowen zeer traag af... Enfin, ik was niet onder invloed maar volgens de wet wel in overtreding. Nu een jaar later heb ik via mijn advocaat vernomen dat ik in Belgie werd veroordeeld voor intrekking van het rijbewijs voor 45 dagen met medisch-psychologische proeven om het terug te kunnen krijgen. Ik verkeer echter momenteel absoluut niet in de mogelijkheid om terug naar België te gaan, zeker niet voor een langere periode. Ik vind het ook vreemd dat ze aan iemand die in het buitenland woont kunnen verplichten medisch-psychologische test in België af te leggen.

Ik zit nog met een aantal vragen. Voor zover ik begrepen heb kan mijn Franse rijbewijs niet ingetrokken worden en mag ik enkel niet op Belgisch grondgebied rijden tot ik die testen heb afgelegd. Klopt dit? Hoe gaat de betekenis en uitvoering van het vonnis nu verder verlopen? Wordt ik door de politie hier in Frankrijk verwittigd of komt dat via een aangetekend schrijven? Hoe moet ik mijn Belgisch rijbewijs afgeven als ik dat ondetussen niet meer heb (want omgewisseld naar een Frans). Ik geef toe dat ik het hier zelf wat ingewikkeld heb gemaakt misschien maar ik heb absoluut een rijbewijs nodig om in Frankrijk te kunnen gaan werken. Moet ik dan een attest opsturen ofzo waaruit blijkt dat het is omgewisseld en dus ingeleverd? En tenslotte, is er iets dat ik kan doen om mijn recht tot sturen in Belgie terug te krijgen vanuit Frankrijk. Of moet ik hier (zoals mijn advocaat zegt) minstens een paar weken voor in België zijn om die testen te kunnen afleggen. Kunnen die testen echt opgelegd worden aan iemand die in het buitenland resideert?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik weet dat het ingewikkeld is maar het is echt zo'n bureaucratie Ik vind eerlijk gezegd ook mijn advocaat hierin geen grote hulp en vindt de hele zaak heel frustrerend, zoveel mensen roken af en toe een jointje, die zouden ze op deze manier allemaal hun levens kunnen verpesten. Ik rij nooit dronken of onder invloed maar de de Belische wetgever vond het niet nodig om een realistsche drugstest toe te passen eerder dan de huidige nultolerantie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 mei 2011 15:43

Moet je als Belg geen Belgisch rijbewijs hebben, en geen Frans?

Thomas66
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 15 mei 2011 16:13

Als je in Frankrijk woont kan je je Belgisch rijbewijs ook inruilen voor een Frans, dat is zelfs verplicht als je hier een verkeersovertreding begaat waar je punten mee verliest op je rijbewijs. Ik heb het omgewisseld met het idee dat ze me dat toch alvast niet kunnen afnemen in België want anders zit ik binnenkort nog zonder werk ook.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 mei 2011 16:22

met het idee dat ze me dat toch alvast niet kunnen afnemen in België .
Dus jij wist dat ze het op een dag zouden afpakken in ons land, doordat je je niet gedraagd naar de Belgische wetgeving. Vergeet niet dat ze dat in Frankrijk ook eens zouden kunnen ovrwegen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 15 mei 2011 16:54

De uitvoering van het Belgisch vonnis kan gezien de wet doorgegeven worden naar Frankrijk bij mijn weten....

Thomas66
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 15 mei 2011 18:05

@Mava105
Ik wist het niet zeker, ik vreesde ervoor gezien de absurde wetgeving rond drugs in het verkeer en de conservatieve rechters in Dendermonde waar ik voor moest verschijnen. Je kan het daar niet mee eens zijn, misschien vind jij ook dat alle druggebruik per definitie slecht is, maar dat is mijn opinie, ik wil niet mijn job verliezen doordat cannabisgebruik wordt gezien als misdadig. Zelfs al rijd je niet onder invloed, wie regelmatig blowt mag gewoon niet rijden onder deze wetgeving.

@ Franciscus Kan je uitleggen wat je bedoelt? Kan de intrekking van mijn Frans rijbewijs gevorderd worden door een Franse rechtbank op basis van het Belgische vonnis? En welke procedure moeten ze daar in België dan voor volgen? Wordt dat normaalgezien gedaan?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mei 2011 21:43

Ik ben namelijk vorig jaar in belgië tegengehouden bij een verkeerscontrole, toen is er een drugstest uitgevoerd en daaruit bleek dat ik teveel cannabis (THC) in mijn bloed had.
Zelfs al rijd je niet onder invloed, wie regelmatig blowt mag gewoon niet rijden onder deze wetgeving.
De politie zuigt niet ad random bloed. Als men een bloedcontrole bij U heeft gedaan, zal daar ook wel aanleiding voor geweest zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 15 mei 2011 22:02

net zoals voor andere feiten kan via rechtbank de tenuitvoerlegging vragen zodat het vonnis ook in Frankrijk of in Nederland of...kan uitgevoerd worden.
U hebt trouwens geen Belgisch RB meer maar een Europees.

Thomas66
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 15 mei 2011 23:04

Ja hoor Lanox ze hadden een mooie aanleiding. Big Brother (lees hun boordcomputer) had hun laten weten dat ik jaren geleden was opgepakt met een gebruikershoeveelheid softdrugs. En de volgende keren dat ik in België rondrijdt zullen ze daarbij zien staan rijden onder invloed. Wat dus ongetwijfeld tot nieuwe controles aanleiding zal geven. Waar ik weer positief op zal testen of ik moet vanaf nu 's avonds een pintje drinken voor tv ipv m'n jointje roken. Want jointjes zijn drugs en 'drugs=VERBOTEN!'. Hypocriete boel in mijn ogen maar och ik behoor tot een minderheid en de meerderheid maakt de wetten hé... Och ik zie wel.
Franciscus waar baseert u die laatste stelling op. Het heet inderdaad een Europees rijbewijs maar territolialiteitsbeginsel dan? Kan een Belgische rechter zich uitspreken over mijn rijbevoegdheid in een ander land? En is een rijbewijs niet nog altijd staatseigendom?

eylis
Berichten: 8837

#10 , 16 mei 2011 11:12

interessante materie...maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je gewoon kan proberen melden dat je je Belgisch Rijbewijs niet kan inleveren om de eenvoudige reden dat je er geen hebt?

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 16 mei 2011 11:22

U bent Belg die in buitenland verblijft ....wat is het probleem feiten zijn in België gepleegd dus vervolgbaar en bestrafbaar.
Gezien u in buitenland verblijft kan de de rechter de uitvoering vorderen in het buitenland.
In België gaat u gesignaleerd worden voor rijverbod .... gezien geen adres in België onmiddellijk de nodige maatregelen bij aantreffen.

eylis
Berichten: 8837

#12 , 16 mei 2011 14:10

Ik denk als je expliciet vraagt in het kader van een vonnis: Wilt u mijn Belgisch rijbewijs intrekken:
en men antwoordt daar op: Ja:
dan kan je in eer en geweten antwoorden:
Dat kan ik u niet geven, want dat heb ik niet :-)

Dan kan de rechter de boel in gang steken om de uitvoering te vorderen in het buitenland.
Gaat hij dat dan doen, en wanneer is dat rond...

Thomas66
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 16 mei 2011 19:41

Hmm dat verwacht ik inderdaad...Ik ga hun laten weten dat ik geen Belgisch rijbewijs meer heb (iemand trouwens een idee hoe je in het buitenland melding krijgt van veroordelingen in België?) En dat laatste, de uitvoering van het vonnis in het buitenland, kan ik blijkbaar alleen hopen dat ze niet wordt gevraagd.Ik heb vlak na de feiten immers al twee weken rijverbod gekregen en allemaal om iets waar ik mezelf absoluut geen verwijt om kan maken vind ik.
Cannabisgebruik wordt gedoogd in België maar niet voor wie ook nog af en toe met de auto wilt rijden blijkbaar. En dat is misschien zelfs niet omdat ons parlement dat bewust zo wilde, dat is gewoon omdat er geen deftige bloedtest is die kan aantonen dat iemand onder invloed is van THC. Ze zoeken enkel naar het afbraakproduct wat zich opstapelt in het lichaam van regelmatige gebruikers. Niet dat het hier in Frankrijk beter is trouwens maar dit soort (toenemende) drugscontroles gaan nóg onschuldigen treffen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 16 mei 2011 20:06

Poster is het blijkbaar niet eens met de geldende wetten, en wil zijn eigen misbruik ervan goedpraten.

Thomas66
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 16 mei 2011 22:11

Inderdaad mava ik ben het niet eens met de geldende wet of toch op zn minst niet met de toepassing ervan. Dat mag toch nog in een democratie. Zoals gezegd, meerderheid maakt de wetten waar minderheden hun vrijheid mee ingeperkt wordt, want och die 10 % cannabisgebruikers gaan toch niet het verschil maken? Mocht men dit soort wetten toepassen op mensen die bvb dagelijks antidepressiva, kalmeer of slaappillen slikken, dán zou er pas geprotesteerd worden. Wel ik protesteer dan maar door te kijken of er in de wet ook geen mogelijkheden zijn om de sanctie te beperken. Daar zijn Belgen toch ook altijd goed in geweest?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”