Buitenlandse flitspalen

Gast
Topic Starter

Buitenlandse flitspalen

#1 , 14 nov 2005 22:36

Ik vraag mij al langer af wat er zal gebeuren als iemand bvb in Frankrijk op de foto gaat. In Frankrijk nemen ze immers een foto van de voorkant van de auto, en bij mijn weten hangt van de Belgen de ofici?le nummerplaat achteraan.
Een Belgische plaat kan je immers in bijna elk Belgisch tankstation kopen voor een paar ?.
Deze week nog een Franse wagen gezien met Belgische nummerplaat vooraan, en uiteraard een Franse op zijn achterkant.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan
Topic Starter

#2 , 16 nov 2005 15:00

Een paar maanden geleden stond er artikel over in de Tijd. (misschien nog opzoekbaar op hun website). Het eindigt met de conclusie: Franse PV's die gemaakt zijn met automatische camera's worden niet naar Belgie gestuurd wegens de hoge administratieve rompslomp.
Een commisaris bij de Brusselse politie heeft me dat bevestigd.

Mocht je in de verleiding komen: er staan natuurlijk ook (veel) gendarmes 'live' langs de weg, en dan is het onmiddellijk de portefeille opendoen...

Jan

Derry
Topic Starter

#3 , 24 nov 2005 16:11

In september 2005 ben ik 2 maal geflitst op de franse snelwegen. Tot op vandaag nog geen boete ontvangen.
Heb wel ergens gelezen dat de Nederlanders via een incassobureau wel kunnen innen in Belgi?.
Er is blijkbaar ook op europees niveau een regelgeving in de maak opdat in het buitenland opgelopen verkeersboeten in ons land door het Parket via minnelijke schikking kunnen ge?nd worden.

Reclame

Koerierkoen
Berichten: 3

#4 , 21 nov 2006 12:46

Als internationaal koerier rij ik zowat 200.000 km jaarlijks op buitenlandse wegen. Mijn ervaring is dat overtreding vastgesteld door buitenlandse flitspalen, zeker voor wat betreft onder andere frankrijk, niet worden doorgezonden naar Belgie. Ik ben er in ieder geval zeker van dat ik al een aantal keren geflitst ben op franse autowegen, doch nooit iets van vernomen. Let wel, op vele snelwegen staat de franse gendarmerie verdekt opgesteld met een soort speedgun. Bij overtreding houden ze je direct staande en mag je de boete meteen ophoesten.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#5 , 21 nov 2006 14:14

Er is blijkbaar ook op europees niveau een regelgeving in de maak opdat in het buitenland opgelopen verkeersboeten in ons land door het Parket via minnelijke schikking kunnen ge?nd worden.
De Europese Unie heeft inderdaad gewerkt aan een kaderbesluit met betrekking tot de overdracht van de tenuitvoerlegging van geldelijke sancties. (Onder meer) in het verkeer zal men buitenlandse boetes in de toekomst niet langer zomaar naast zich neer kunnen leggen. Het betrokken Kaderbesluit is afgewerkt (zie Kaderbesluit 2005/214/JBZ van de Raad van 24 februari 2005 inzake de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning op geldelijke sancties op http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 160030.pdf) en de erin geproclameerde regeling moet ten laatste op 22 maart 2007 ge?mplementeerd zijn.

Bjorn.
Laatst gewijzigd door Bjorn Ketels op 21 nov 2006 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Jorre
Topic Starter

#6 , 21 nov 2006 14:14

Als men denkt dat in Belgi? nummerplaten aan de voorkant worden gefotografeerd of aan het gerecht worden voorgelegd zonder gevolg, vergeet dat maar.
Vroeger was dat zo, maar ik herinner me (was het vorig jaar? Arbitragehof?) nog een artikel dat iemand wel degelijk in ons land kon geverbaliseerd worden als de voorste (duplicaat) nummerplaat werd gefotografeerd. De nummerplaat van een aanhangwagen is tenslotte ook een duplicaat en wordt ook als bewijs aangevoerd.

Dus, mocht Frankrijk dan toch PV's naar Belgi? sturen, dan zouden de foto's als effectief bewijs kunnen aangevoerd worden.

tobias
Berichten: 4

#7 , 01 mar 2007 18:17

[quote="Bjorn Ketels"][quote="Derry"]Er is blijkbaar ook op europees niveau een regelgeving in de maak opdat in het buitenland opgelopen verkeersboeten in ons land door het Parket via minnelijke schikking kunnen ge?nd worden.[/quote]

De Europese Unie heeft inderdaad gewerkt aan een kaderbesluit met betrekking tot de overdracht van de tenuitvoerlegging van geldelijke sancties. (Onder meer) in het verkeer zal men buitenlandse boetes in de toekomst niet langer zomaar naast zich neer kunnen leggen. Het betrokken Kaderbesluit is afgewerkt (zie Kaderbesluit 2005/214/JBZ van de Raad van 24 februari 2005 inzake de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning op geldelijke sancties op [url]http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 160030.pdf[/url]) en de erin geproclameerde regeling moet ten laatste op 22 maart 2007 ge?mplementeerd zijn.
[b]



Bjorn, heeft Belgi? hier al wetgeving voor ge?mplementeerd?
M.a.w. kan een buitenlandse verkeersboete (Nederland) hier in Belgi? afgedwongen ge?nd worden?
Met dank[size=18][/size]

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”