Gefrustreerde agent of heeft em gelijk?

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Gefrustreerde agent of heeft em gelijk?

#1 , 29 apr 2011 10:04

Kent er hier iemand de wettekst die terugslaat op het dragen van een helm op een motor?

Wat ik zondag meemaakte tart mijn verbeelding :roll:

Meegedaan aan een begeleide rondrit met motors.
Waren zeker 150+ moto's, een tiental wegkapiteins met volledige signalisatie die de kruispunten afzetten zodat de groep samenblijft.

Aan het einde van de rit, is er een file om de motorparking op te rijden (een afgezette straat, speciaal voor dit evenement)

Het is motor per motor binnenrijden, dus dat neemt wat tijd in beslag.
Beetje naar voor, even wachten, beetje naar voor, even wachten,.....

Na een 6-tal uur in volledig lederen pak liggen zweten, sta ik op een 5-tal meter van de parking op de baan (die volledig volstond met wachtende motards).
Nog enkele minuten hier wachten, ik zet mijn helm af en leg hem om de tank van de motor.

Plots....... toet-toet, een combi naast mij: da ga u geld kosten ze meneer, op de moto zonder helm.
Ik: maar ik sta stil, ik rijd niet. iedereen staat hier trouwens stil.
Agent: geen zaken mee, papierke zal wel volgen

Misschien wou hij me gewoon schrik aanjagen, hij heeft immers mijn papieren niet gevraagd.
Maar als ik er toch eentje zou krijgen, zou ik graag weten of er in de verkeerswet een verschil wordt gemaakt tussen stulstaan en rijden wat betreft het dragen van een helm.

De collega van de agent keek maar raar, hij was precies beschaamd voor de actie van zijn collega.
Maar ja, daar koop ik niets mee :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vtec
Berichten: 170

#2 , 29 apr 2011 10:17

Kent er hier iemand de wettekst die terugslaat op het dragen van een helm op een motor?
ik ken de wettekst niet, maar ik weet als oud-medewerker van een Vlaams motortijdschrift dat "helmdracht" slaat (sloeg?) op het dragen van de helm zonder dat gespecifieerd was waar je die helm moet dragen... dus bvb. rond je arm ipv op je hoofd

Lightning

#3 , 29 apr 2011 10:30

Artikel 36. Valhelm

De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.

De bestuurders en passagiers van motorfietsen moeten een valhelm dragen, behalve wanneer zij, conform de bepalingen van artikel 35.1.1, laatste lid, de veiligheidsgordel dragen of vervoerd worden in een kinderbeveiligingssysteem en op voorwaarde dat het voertuig een passagiersruimte heeft; wanneer de vrijstellingen van het verplicht gebruik van de veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem, voorzien in artikel 35.2.1, 2°, 3° en 4°, van toepassing zijn, moet de valhelm worden gedragen; deze bepalingen zijn van toepassing op de driewielers met motor zonder passagiersruimte, waarvan de ledige massa gelijk is aan of hoger dan 400 kg.

De valhelm, gedragen door bestuurders en passagiers die in België wonen, moet, voor de maten van de helmen waarvoor de homologatie is vereist, een homologatieteken dragen waaruit de gelijkvormigheid met de door Ons vastgestelde normen blijkt.

Worden evenwel vrijgesteld van de draagplicht van de valhelm bij het besturen van een bromfiets :

— de beambten van De Post, in het kader van de postbedeling, wanneer zij achtereenvolgens op plaatsen die op korte afstand van elkander gelegen zijn, postzendingen uitreiken of ophalen.
Zoals u het omschrijft was u bestuurder van een motorfiets. U had uw helm dus moeten dragen.

Reclame

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#4 , 29 apr 2011 11:03

Dus een zwaantje dat langs de kant van de snelweg staat (zonder helm) om het verkeer gade te slaan, is ook in overtreding?

Als er iets in de bus valt, zal ik wsl toch maar gewoon braafjes betalen.
Betwisten zal uiteindelijk mss meer kosten :evil:

Als ze me opschrijven voor overdreven snelheid of het voorwiel dat (per ongeluk) van de grond komt met optrekken, daar kan ik nog mee leven. Is mijn eigen fout en moet dan maar boeten.

Maar voor zoiets :roll:

Lightning

#5 , 29 apr 2011 11:12

Dat u uw helm niet droeg is ook uw eigen fout.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#6 , 29 apr 2011 11:37

Dat u uw helm niet droeg is ook uw eigen fout.

Dit blijkt nu ja :(

Ik was er me niet van bewust dat dit een overtreding was:

Stilstaan, zonder helm, in een straat afgezet voor alle andere verkeer. (buiten de combi natuurlijk, die hebben terecht of onterecht zichzelf ertussen gewrongen over het voetpad)

sheepie
Berichten: 164

#7 , 29 apr 2011 13:47

Dus een zwaantje dat langs de kant van de snelweg staat (zonder helm) om het verkeer gade te slaan, is ook in overtreding?

Als er iets in de bus valt, zal ik wsl toch maar gewoon braafjes betalen.
Betwisten zal uiteindelijk mss meer kosten :evil:

Als ze me opschrijven voor overdreven snelheid of het voorwiel dat (per ongeluk) van de grond komt met optrekken, daar kan ik nog mee leven. Is mijn eigen fout en moet dan maar boeten.

Maar voor zoiets :roll:
Euhm... uw voorwiel dat "per ongeluk" van de grond komt met optrekken??? Ikzelf rij al 14 jaar met de moto (momenteel mee nen fireblade) en moet eerlijk zeggen dat mijn voorwiel nog nooit per ongeluk van de grond is gekomen (zelfs niet als ik volgas geef)... bewust nen wheelie wel ja ;-)

En een zwaantje zal langs de kant van de baan nooit zijn helm afzetten (als hij op zijn moto zit)... omhoogklappen wel. Stel dat hij plots moet vertrekken, dan moet hij nog beginnen prutsen om snel zijn helm op te zetten...

Stond jouw motor nog te draaien eigenlijk, want soms sta ik ook op de openbare weg (motor staat dan wel af) te wachten met mijn helm op de tank...

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 29 apr 2011 14:02

Dit houdt ook in dat men verplicht is de gordel te dragen in een stilstaande auto?

edit: stilstaan of rijden is natuurlijk iets anders dan wel of niet deelnemen aan het verkeer (realiseer me nu dat TS "op de baan" stond.)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 29 apr 2011 18:24

Hij is op dat moment bestuurder 'in file'.
Als het een afgesloten straat is 'zou' men kunnen aanhalen dat het niet meer de openbare weg is.
In onze gemeente heeft een bepaalde groep personen soms een zeer groot feest of bijeenkomst en dan zijn een aantal straten afgesloten en gelden daar plots andere regels ... zelfs de politie mag daar niet binnen dan mits een bijzondere badge.... raar want het is nog altijd openbare weg hoor want geen gemeenteraad beslissing die dat heeft gewijzigd.
Bewoners van die straten moeten op voorhand bij hun afdelingscommissariaat een speciale toelating gaan halen om naar hun eigen huis te kunnen...
Maar de wegcode telt daar plots niet meer.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#10 , 02 mei 2011 12:33

Euhm... uw voorwiel dat "per ongeluk" van de grond komt met optrekken??? Ikzelf rij al 14 jaar met de moto (momenteel mee nen fireblade) en moet eerlijk zeggen dat mijn voorwiel nog nooit per ongeluk van de grond is gekomen (zelfs niet als ik volgas geef)... bewust nen wheelie wel ja ;-)

En een zwaantje zal langs de kant van de baan nooit zijn helm afzetten (als hij op zijn moto zit)... omhoogklappen wel. Stel dat hij plots moet vertrekken, dan moet hij nog beginnen prutsen om snel zijn helm op te zetten...

Stond jouw motor nog te draaien eigenlijk, want soms sta ik ook op de openbare weg (motor staat dan wel af) te wachten met mijn helm op de tank...

Daarom dat "per ongeluk" tussen haakjes stond :D
Ik rijd trouwens ook met een Blade, en vol gas in 1ste betekent niet alleen wheelie, maar ook plat op uw kont en motor alleen weg :wink:
Dus vlot acceleren en het wieltje komt spontaan omhoog.

Motor stond trouwens uit aangezien het lange wachten/aanschuiven liep niet alleen mijn temperatuur op, maar ook die van de motor.

Tot op heden nog niks in de bus gehad trouwens.

Fore
Berichten: 1298

#11 , 02 mei 2011 12:41

Ik neem aan: zondag 24/4?

De bijzondere bewijswaarde van een PV verdwijnt indien hij later dan 14 dagen werd opgestuurd.

De pv kan dan wel nog steeds dienen als 'guideline' (kom momenteel niet op het nederlands woord...) bij de rechter
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#12 , 02 mei 2011 19:41

als je motor uitstond stond je eigenlijk geparkeerd
en dan hoef je volgens mij geen helm op
als je je moto verderduwt ben je hem echter weer aan het besturen en moet het dan weer wel
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”