Parkeerboete bij sneeuw

SeanPof
Topic Starter
Berichten: 7

Parkeerboete bij sneeuw

#1 , 27 apr 2011 11:31

Hallo,

Een vraagje in verband met een parkeerboete.

Midden december 2010 had ik mijn wagen 's avonds geparkeerd in een straat te Antwerpen. Het was toen nog de periode van veel sneeuw en alle straten waren dichtgesneeuwd. 's Nachts had het een beetje geregend en 's morgens zag je door de sneeuw de afbakeningen van een zebrapad er een beetje door. Uiteraard een PV onder mijn ruitenwisser van 100 euro, voor het te dichtbij een zebrapad parkeren (ik stond er zelfs niet op). Nu er zijn daar ook geen borden die een zebrapad aangeven en de wegmarkeringen waren die vorige avond niet zichtbaar.

Ik heb beroep aangetekend binnen de 7 dagen, en de 2 opvolgende aanmaningen genegeerd, zoals men mij op het politiekantoor vertelde. Nu gisteren kreeg ik een brief van het parket met een minnelijke schikking van 110€ en de zin 'u hebt het recht een advocaat aan te nemen om uw zaak aan te vechten'.

Ik ben het een klein beetje beu aan het worden, en vraag me af wat ik hier aan kan doen zonder dat het mij potentieel veel geld gaat kosten, want het is en blijft een parkeerboete.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 apr 2011 12:42

wat u heeft ontvangen is het gevolg van de "automatisering" bij het verwerken van PV's

dit gebeurd door de post ( ale ja, Bpost ) en bij niet betaling zal het parket oordelen om al dan niet te vervolgen.

indien het zover komt kunt u altijd aan de verzekering vragen of u geniet over rechtsbijstand.

SeanPof
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 27 apr 2011 13:59

Bedankt voor je antwoord.

Maar wat je dus wilt zeggen is, dat ik deze brief ook kan negeren? En alleen in actie moet/kan schieten bij een effectieve vervolging?

Reclame

Lightning

#4 , 27 apr 2011 14:12

U gaat wel moeten kunnen aantonen (foto's, getuigen, ...) dat de wegmarkeringen niet zichtbaar waren op het moment dat u zich daar parkeerde, want op het ogenblik van de vaststelling stond u wel degelijk foutief geparkeerd.

SeanPof
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 27 apr 2011 15:58

Ik kan nog wel een weerbericht opvragen dat aantoont dat er toen sneeuw lag. En aangezien het in de week was en ze mij voor negen uur hebben beboet, kan ik ook nog wel aantonen dat ik de vorige dag moest werken en dus logischerwijs slaap nodig had, denk ik dan zo. Mensen die daar beslissingen in nemen hebben ook nog iets menselijk hoop ik?

Ik vraag me toch altijd af wat politiemensen denken op zo'n moment dat ze iemand opschrijven..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 apr 2011 16:01

Wie zegt dat dat er wel degelijk sneeuw lag op die plaats. Mogelijks had de gemeente wel nog wat zout over die ze juist op die plaats hebben gestrooit die nacht.
Zonder beelden sta je volgens mij zeer zwak.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 27 apr 2011 19:34

Politieinspecteur heeft dan toch wel gezien dat daar een zebrapad ligt. Dat zal wel in zijn vaststelling staan. Trouwens u bent niet in beroep gegaan u hebt enkel een antwoordformulier ingevuld. Maar blijkbaar niet goed gelezen wat er op de volgende brieven stond. En ik moet eerlijk zeggen als je ze aandachtig leest zijn ze wel duidelijk.
Voor inbreuken op de wegcode wordt er geen opzet vereist dus het loutere feit is voldoende. Waarom wel omdat het in de wet staat ( overtredingen).
Wat de politie denk ??? wat heeft dat er mee te maken. En waar staat dat je fout mag parkeren als je moet slapen????

U reageert niet op de brieven en voorstellen wel dan komt de zaak voor de rechter ... deze zal naar uw argumenten luisteren of naar die van uw advocaat en u ofwel vrijspreken ofwel veroordelen.

Als u het antwoordformulier hebt ingevuld dan heeft de inspecteur vermoedelijk een navolgend pv opgesteld als antwoord op uw antwoordformulier.

SeanPof
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 28 apr 2011 08:36

Franciscus,

Ik heb gebeld naar de lokale politie Antwerpen toen ik mijn eerste aanmaning kreeg. Zij vertelden mij dat ik er zo nog 2-3 zou krijgen die ik mocht negeren. Het parket zou dan beslissen of mijn beroep al dan niet werd aanvaard. Dat is wat mij verteld was. En inderdaad, het enige dat ik in de schaal te brengen heb is dat er op het moment dat ik parkeerde er geen wegmarkeringen zichtbaar waren en dat ik dit alleen kan aantonen met een weerbericht. En in de wet staat ook dat als er geen wegmarkeringen zichtbaar zijn, ze niet tellen, dus 'fout' parkeren deed ik dan niet.

Maar dan heb ik volgens jullie weinig om op te staan?

EvilFreD
Berichten: 677

#9 , 28 apr 2011 09:33

Ja, want zoals gezegd, u moet uw beweringen hard kunnen maken.

Oom agent kon aan uw auto ook niet ruiken hoe lang deze er al stond en trouwens, hoe gaat u bewijzen dat hij er al stond van de vorige avond?
U kunt wellicht bewijzen dat er sneeuw lag de vorige avond, maar niet dat u uw wagen op dat moment parkeerde.
En ja, als wegmarkeringen niet zichtbaar zijn verliezen ze hun geldigheid, maar vanaf het moment dat ze terug zichtbaar zijn hebben ze ook hun geldigheid terug.
Uw noodzakelijke nachtrust is misschien iets waar u zich ooit op kunt beroepen in geval van een arbeidsgeschil, maar niet in het geval van een verkeersovertreding.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

SeanPof
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 28 apr 2011 12:23

Ok, bedankt voor alle info.

Dan had het voor mij een dag later mogen beginnen dooien.. =)

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 28 apr 2011 16:06

Woont u in die straat of komt u er dikwijls???

EvilFreD
Berichten: 677

#12 , 28 apr 2011 16:36

Woont u in die straat of komt u er dikwijls???
Zat ik ook al aan te denken, dat zou eventueel betekenen dat TS een nog minder sterke zaak heeft.
En het tegenovergestelde (als hij er nog nooit was geweest) zou hem niet verder helpen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”