Alarm geblazen + jonge bestuurder

sheepie
Berichten: 164

Re: Alarm geblazen + jonge bestuurder

#16 , 13 mei 2011 08:06

Mijn vader, conservatief als hij is (want advocaten zijn er toch maar alleen om je zakken leeg te schudden), is hier namelijk tegen gekant (en vermits hij nog altijd hoofdverzekeringsnemer is, ligt die beslissing bij hem).
Allemaal goed en wel, maar waarom betaalt een mens rechtsbijstand???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#17 , 13 mei 2011 13:01

U bent meerderjarig? en u staat als 'begunstigde' mee in de polis dan kan u daar ook gebruik van maken

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 13 mei 2011 14:16

Binnenkort staat dit allemaal op uw nieuw rijbewijs.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#19 , 13 mei 2011 20:12

Het nemen van een advocaat of niet, is dit een meerwaarde voor mijn verdediging?
Mijn vader, conservatief als hij is (want advocaten zijn er toch maar alleen om je zakken leeg te schudden), is hier namelijk tegen gekant (en vermits hij nog altijd hoofdverzekeringsnemer is, ligt die beslissing bij hem).

Eigenlijk heb ik ook vooral de vraag, wanneer zou ik hier voor moeten voorkomen?
Ik begin namelijk op 3 oktober (de kwestie zelf is gebeurd op 25 april) met werken en het zou niet bepaald een goede indruk zijn moest ik in mijn eerste maand al dadelijk voor de rechtbank moeten verschijnen (waarvoor ik vrees).
Dus is het mogelijk voor (in geval dat dit oktober is), deze datum uit te stellen?
Indien dit niet mogelijk is, kan de rechter hiervoor (starten met werken) verzachtende omstandigheden uitspreken?
Bv. Een eventueel rijverbod omzetten in een hogere geldboete en/of gemeenschapsdienst (eigenlijk gewoon alles waarbij ik mijn rijbewijs behoudt, dat is namelijk van 'levensbelang' voor de job die ik start op 3 oktober)
Een advocaat bij strafzaken is altijd een meerwaarde. Het is vooral een kwestie om jezelf niet aan de galg te praten.
De stelling van uw vader is gewoon fout. Er moet niet betaald worden voor de advocaat wanneer het via de rechtsbijstandverzekering gaat. Daar over nadenken lijdt enkel tot de vaststelling dat uw vader ofwel de verzekeringsovereenkomst niet leest ofwel er niets van begrijpt.

Helaas, een rijverbod moet uitgesproken worden. Bovendien zal je ook het theoretisch/praktisch examen opnieuw moeten doen. Zelfs indien de rechter de geldboete met uitstel uitspreekt.
Artikel 41 Verkeerswet:
"In de gevallen waarin de rechter in toepassing van deze wet een verval van het recht tot sturen uitspreekt, moet hij, indien hij gebruik wenst te maken van artikel 8, § 1 van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie een effectief gedeelte opleggen van minimum acht dagen."

Een mogelijkheid is de volgende maatregel te vragen:
Art. 38, § 2bis Verkeerswet:
"De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:
van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag."

Oude Belg
Berichten: 3192

#20 , 14 mei 2011 09:58

Bv. Een eventueel rijverbod omzetten in een hogere geldboete en/of gemeenschapsdienst (eigenlijk gewoon alles waarbij ik mijn rijbewijs behoudt, dat is namelijk van 'levensbelang' voor de job die ik start op 3 oktober)
Nee, dat kan absoluut niet. Wel kan je de rechter vragen om het rijverbod alleen op te leggen gedurende de weekends. Dit kan, als gunst, toegestaan worden. Een recht is het niet, dus het hangt van de rechtbank af. Een advocaat lijkt me zeer aangewezen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!


float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#22 , 14 mei 2011 17:13

Even ter staving:

"Een werkstraf is een hoofdstraf en belet niet dat bijkomende straffen, zoals verval van het recht tot sturen, mag/moet uitgesproken worden. Het is niet mogelijk via het opleggen van een werkstraf te ontsnappen aan het verplicht rijverbod." (Pol. Brugge (10e k.) 18 januari 2010 TGR-TWVR 2010, afl. 3, 190)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”