rijverbod

IsDaNiks
Topic Starter
Berichten: 5

rijverbod

#1 , 06 apr 2011 20:33

Hallo , ik ben geflitst in bebouwde kom tegen 81km/h dus reed 31km/h te snel zware overtreding dus en reed op dat ogenblik met vrachtwagen rijbewijs C . En in de bief stond om te verschijnen voor de rechtbank en daar mijn verweermiddelen te gaan uitleggen, ik weet dat mijn uitleg niet veel gaat helpen. En vrees dat ik mijn rijbewijs ga moeten inleveren plus boete, nu is mijn vraag of ik het rijverbod kan aanvragen voor rijbewijs B i.p.v C .
Zodoende ik toch kan blijven werken (rijden) tijdens rijverbod, maar dan niet met auto mag rijden. Heb gehoord dat dit mogelijk zou zijn omdat m'n anders broodroof doet en geen inkomsten heeft.
Mijn persoonlijke reden die ik dan kan opgeven is dat ik de enige in gezin ben met inkomen en ook nog in een procedure zit van schuldbemiddeling dus als ze mij verbod geven van rijbewijs C vrees ik dat ik daar in de problemen mee ga komen. Kan ik dus hierdoor daar in aanmerking voor komen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 06 apr 2011 20:46

Ik denk rijverbod is voor alles.
Ik geloof wel, indien je rijd voor je beroep, dat je tijdens de week wel nog mag rijden, maar dan bv niet tijdens de weekends
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 apr 2011 21:09

Artikel 45 Verkeerswet:
"De rechter kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.
Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan."

Die categorieën zijn: A3, A, B, B+E, C, C+E, D, D+E, G en dan de subcategorieën binnen C, C+E, D en D+E: C1, C1+E, D1, D1+E (art. 2 KB rijbewijs)

Je moet dat dus vragen aan de politierechter op het moment van de verschijning en natuurlijk kunnen argumenteren waarom hij dat zou moeten toestaan.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 06 apr 2011 21:13

Men doet geen broodroof men past de wet toe. U moet niet sneller rijden.
U was in overtreding.
Ik begrijp uw probleem maar ook al beweert men dat de flitspalen melkkoeien zijn wel bij ons mogen ze er nog enkele zetten...
Het aantal doden door overdreven snelheid is wel redelijk hoog hoor...
Waarom hebben de mensen toch zoveel moeilijkheden om hun rijgedrag aan te passen.
Los van dat u kan idd aan de rechtbank vragen om gelet op omstandigheden een eenmalige beperking tot privé vervoer te krijgen.
U zal dan wel met de fiets naar het werk moeten .......
De boete zal ook niet mis zijn hoor.

IsDaNiks
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 07 apr 2011 06:47

Nog een vraag, dit zal naar alle waarschijnlijkheid een rijverbod met zich meebrengen. Geld dat rijverbod dan ook met zijn privewagen, of alleen voor de truck. En heeft hij dan niet rechtbijstand van de verzekering van op zijn werk vd truck dus? Of zou hij geen pro deo advokaat krijgen omdat wij in collectieve schuldbemiddeling zitten? Mvg

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 apr 2011 08:18

Dat valt te zien voor welke categorie je een rijverbod krijgt. Het zal sowieso C zijn aangezien daarmee de overtreding werd gepleegd. In beginsel is het rijverbod van toepassing op alle categorieën, tenzij jouw advocaat of jijzelf vraagt dat het beperkt wordt tot C of andere categorieën.

Je moet de polis consulteren die bij de verzekering van het werk zit. Als daar rechtsbijstand bij zit, kan je daar normaal gezien van gebruik maken tenzij anders is opgenomen.

sheepie
Berichten: 164

#7 , 07 apr 2011 08:46

Ik heb ook eens rijverbod gekregen voor een zware overtreding met de moto (categorie A). Heb dan ook 60 dagen rijverbod gekregen... voor ZOWEL categorie A & B. Ik mocht geen gemotoriseerde voertuigen besturen (dus naar de letter van de wet zelfs geen elektrobike).

Ik vrees dat de rechter je ook een rijverbod voor alle gemotoriseerde voertuigen zal opleggen, want naar ik begrijp heb je die overtreding gemaakt met een voertuig zwaarder dan 3,5 ton. De rechter zal hier niet mee lachen!!! Je zou er beter vanaf komen moest je die ovetreding gemaakt hebben met een gewone auto. Maar je advocaat kan natuurlijk vragen voor enkel rijverbod in categorie C...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”