Wet ivm. Rijbewijs B laten veranderen

ShortyEx
Topic Starter
Berichten: 6

Wet ivm. Rijbewijs B laten veranderen

#1 , 01 apr 2011 20:38

Hey, dit is men eerste post hier, hopelijk vind ik een antwoord.

Er is een wet die zegt dat je met een rijbewijs B, na 2 jaar, mag rijden met moto's tot 125cc/of/10,6Kw. Maar dit enkel binnen België.
Ik heb wel al behoorlijk lang een rijbewijs A3, en mijn B rijbewijs al bijna 4 jaar.

Nu vroeg ik me ten eerste af waarom het zo specifiek enkel in België mag zijn?

En bijkomend. Ik hoor daar toch veel klachten over, waarom het zo beperkt is. Kan ik, als burger, eigenlijk iets ondernemen om daar verandering in te brengen?

Alvast Bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 apr 2011 13:25

De rijbewijsreglementering is via een KB. Je zal je moeten wenden tot de staatssecretaris van Mobiliteit (Etienne Schouppe).
Veel zal je als burger daar niet aan kunnen doen. Eigenlijk niets.

Purple
Berichten: 246

#3 , 07 apr 2011 07:42

Daar ga je niet veel aan kunnen veranderen.

Vindt het trouwens niet meer dan normaal dat er een beperking opstaat :wink:

Ken genoeg "oudere" mannen die het plots in hun kopke krijgen om ne zware moto te kopen. (voor hun volstaat het "gekregen" autorijbewijs nog)
Als je die ziet rijden :roll:

Ben op mijn 20ste voor mijn motorijbewijs gegaan ((25kw beperkt) en heb een 2-tal jaar met een 900cc rondgereden :oops: .
Uiteindelijk weggedaan omdat ik zelf inzag dat het anders niet goedkwam.

6 jaar later terug ene gekocht en het verschil in mijn rijstijl was toch duidelijk te merken :mrgreen:

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle jongeren roekeloos rijden, maar op ietwat oudere leeftijd denk je toch wat meer na bij je acties. :D

Reclame

ShortyEx
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 08 apr 2011 08:56

Mijn probleem is dat ik enorm schrik heb van echte moto's en daarom ook een iets zwaardere brommer heb gekocht, 't zit in mijn hoofd misschien maar toch eh ^^. Maar omdat ik dus geen rijschool kan doen, kan ik ook met mijn zware brommer niet eens over de grens met NL waar ik 10min vandaan woon. Snap je?

Ochja, weer een Belgische wetgeving waamee ik zal moeten leren leven ^^, ik zal er toch veel plezier aan hebben (ook al is het in België) :)

Purple
Berichten: 246

#5 , 11 apr 2011 08:06

Ik kan je alleen maar aanraden om toch maar voor je motorrijbewijs te gaan.

Mijn maat heeft vorige zomer ook een 125cc gekocht (had hem het ook afgeraden), maar zei dat hij er content mee was.

Nu ongeveer 5 maanden later, heeft hij er al spijt van en gaat hij toch maar voor zijn papiertje.

Een 125cc is fijn voor stadsverkeer, maar eens op de snelweg kan je niet meer mee.
Dat is ook de reden waarom hij het beu is.

Als hij een vrachtwagen voorbijsteekt, gaat het niet snel genoeg voor de achterliggende auto's (hij gaat maar 10km sneller dan de vrachtwagen).
Dan krijgt hij regelmatig ne middenvinger of wordt zelfs nog ingehaald door een auto terwijl hij aan het inhalen is :shock:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”