overdreven snelheid

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

overdreven snelheid

#1 , 30 mar 2011 15:18

Wel vandaag heb ik dus een document in de bus ontvangen, waarop stond dat ik 87km/u in een bebouwde kom reed.
Mits een correctie van 7km, word ik dus beboet op 81km/u waar maar 50km/u mag worden gereden.
Mijn vraag is nu of iemand enig idee heeft wat het oordeel van de rechter zal zijn? Ik weet dat ik voor de rechtbank zal moeten verschijnen aangezien mijn overtreding over de 30km/u is. En weet iemand hoelang ongeveer de rechter mijn rijbewijs zal intrekken?
En ik moet het document binnen de 5 dagen terug opsturen, hoelang duurt het ongeveer voor ze u de definitieve pv terugsturen?

Met vriendelijke groeten

furax187


PS: ik rij sinds oktober 2007 en heb nog maar 2 boetes gehad tot nu ( 1 voor door het rode licht en 1 voor verkeerd parkeren )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 31 mar 2011 15:21

Er komt nog een dag dat de doodstraf terug zal ingevoerd worden en effektief uitgevoerd worden voor snelheidsduivels. Jij komt er voorlopig nog goedkoop vanaf en de straf die je zal krijgen daar kan ik je alleen van zeggen dat er daar maximumtarieven voor zijn, zodanig hoog zelf dat je voor dat geld een bankoverval kan doen en er nog goedkoper van af komen zelfs. Ik wens je geluk toe. Ik ben ooit eens gepakt geweest aan 115 waar je maar 50 mocht rijden. Altijd een zware voet gehad. De boete viel toen nog mee. Die 2 andere boetes die je hebt gehad daar is er misschien een waar de rechter rekening mee zal houden in je nadeel en dat is die van dat rode licht. Is dat lang geleden ? Neem het me niet kwalijk a.u.b. maar iemand die op bijna 4 jaar slechts 2 boetes heeft gehad is ofwel een zondagsrijder of iemand die bijna nooit rijd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Fore
Berichten: 1298

#3 , 31 mar 2011 15:37

:O

ik heb nu bijna 4 jaar mijn rijbewijs en ik heb nog nooit een boete gehad :p
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 31 mar 2011 15:39

iemand die op bijna 4 jaar slechts 2 boetes heeft gehad is ofwel een zondagsrijder of iemand die bijna nooit rijd.
Hoezo? Rijdt nu al 6 jaar, met elke dag gemakkelijk 150km professioneel, en privé ergens rond de 40000 per jaar, en tot nu maar 1 boete (en dan nog privé). Ik ben dus een zondagsrijder?

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 31 mar 2011 15:40

http://www.wegcode.be/boetetarieven" onclick="window.open(this.href);return false;

B. SNELHEIDSOVERTREDINGEN

a. binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf:


* snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 10 euro voor elke bijkomende km/u.

Verval recht tot sturen: 8 dagen tot 5 jaar (verplicht)
Intrekking rijbewijs: mogelijk
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2011 15:41

Neem het me niet kwalijk a.u.b. maar iemand die op bijna 4 jaar slechts 2 boetes heeft gehad is ofwel een zondagsrijder of iemand die bijna nooit rijd.
What a shitload of crap! Ik heb ondertussen mijn rijbewijs zo een 18 jaar, waarvan ik 6 jaar lang dagelijks 120km gedaan heb en dagelijks doorheen Tobback zijn bos van flitscamera's mocht rijden. Mijn aantal boetes staat nog steeds op 0.

Don't do the crime if you cant do the time, maar dat is natuurlijk weer een kwestie van mentaliteit.

edit: Ik was blijkbaar niet de enige die het nodig vond om hierop te reageren. :-)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 31 mar 2011 15:53

Tijdens mijn professonele loopbaan deed ik ongeveer 50.000 km per jaar. Kreeg soms tot 10 snelheidsovertredingen per jaar in de bus. Nooit zeer ernstige overtredingen, altijd maar een paar km boven de limiet. Rijbewijs nooit ingetrokken, ook nooit rechtbank. :D
Toch ben ik er moeten mee stoppen en minder snel gaan rijden wegens een financieel probleem. Mijn echtgenote kocht voor hetzelfde bedrag aan boetes voor dure handtassen. Betaalde dus steeds een dubbele boete. :shock:

EvilFreD
Berichten: 677

#8 , 31 mar 2011 15:57

Ondanks het feit dat TS er al reeds in de OP de aanleiding toe gaf lijkt de discussie me toch redelijk off-topic te zeilen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Fore
Berichten: 1298

#9 , 31 mar 2011 16:01

Mijn echtgenote kocht voor hetzelfde bedrag aan boetes voor dure handtassen. Betaalde dus steeds een dubbele boete. :shock:
Een jongetje vraagt aan zijn vader : "Papa hoeveel kost het om te trouwen ?" En de vader antwoordt : "Geen idee, zoon, ik ben nog altijd aan het betalen."
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 01 apr 2011 02:46

@Lanox: Ik weet niet of er daar statistieken over bestaan, maar een gemmiddelde autorijdende Belg zal wel meer dan 0 boetes krijgen op 18 jaar !!! Langs de andere kant zie je wel dat er ook uitersten zijn zoals mava. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen denk ik. Ik blijf bij mijn stelling dat het heel abnormaal weinig is om maar 2 boetes te krijgen op bijna 4 jaar zoals de TS. Trouwens met jouw vergeleken is hij zelfs een heel zware zondaar. Ik had vroeger gemiddeld zo een boete per jaar. Voornamelijk parkeerboetes en ook al eens snelheidsovertredingen. Als je trouwens in een stad woont moet je al heel heilig zijn om geen parkeerboetes te hebben.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#11 , 01 apr 2011 08:47

ik rij nog maar 10 jaar en ik heb ook nog maar 2 boetes gekregen ze :D

en ik ben als het op snelheid op de snelweg aankomt nu ook niet echt "een heilige" :oops:

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 apr 2011 09:10

@Lanox: Ik weet niet of er daar statistieken over bestaan, maar een gemmiddelde autorijdende Belg zal wel meer dan 0 boetes krijgen op 18 jaar !!! Langs de andere kant zie je wel dat er ook uitersten zijn zoals mava. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen denk ik. Ik blijf bij mijn stelling dat het heel abnormaal weinig is om maar 2 boetes te krijgen op bijna 4 jaar zoals de TS. Trouwens met jouw vergeleken is hij zelfs een heel zware zondaar. Ik had vroeger gemiddeld zo een boete per jaar. Voornamelijk parkeerboetes en ook al eens snelheidsovertredingen. Als je trouwens in een stad woont moet je al heel heilig zijn om geen parkeerboetes te hebben.
Ik woon in Antwerpen en heb nog geen aureooltje boven mijn hoofd ontdekt. :wink:

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 01 apr 2011 09:50

“Art.29...§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro. De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden. De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :...- het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf. Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.§ 4. In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden...”(16 maart 1968 Wegverkeerswet)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 01 apr 2011 20:06

Ik woon in Antwerpen en heb nog geen aureooltje boven mijn hoofd ontdekt. :wink:
't Is in elk geval straffe kost zo lang zonder boete kunnen rijden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#15 , 01 apr 2011 20:13

Ik kan er niet aan doen maar ik vind die boetes te zwaar, alhoewel > 30 in bebouwde kom natuurlijk erger is dan > 30 op een autosnelweg. Gelukkig heeft de zwaarte van de boetes blijkbaar een effect, want anders denk ik dat ze nog hoger zouden worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”