lawaai

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

Re: lawaai

#16 , 05 apr 2011 07:06

Ik denk niet dat elke gemeente een proefterrein kan aanleggen voor al de toestellen die moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden.
In sommige wetgevingen staat trouwens wie de geluidsmeting kan en mag doen ..... dat zijn meestal wetenschappelijke instellingen of in een bepaald geval vb de proefbank van vuurwapens te Luik
zie vb ook volgende link
http://www.deparisnet.be/Bruit/faqlawaa ... _basis.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok , dat het moeilijk te controleren valt , maar waar blijft de verantwoordelijkheid van de burgemeester in zulke situaties . Lawaai schaadt de gezondheid , ramen moeten dicht blijven anders is het lawaai zeker niet te harden , kinderen moeten binnen blijven , wat met een mogelijke verhoging van " fijn stof" , het gehoor wordt heel hard belast( gevolgen ?) , wat met mensen die na een operatie thuis moeten " rusten" ? Psychische gevolgen ? Zou een rechter in kortgeding een uitspraak kunnen of mogen doen en de motoren omleiden ? Kan er mogelijks een dwangsom uitgesproken worden moest de rechter de bewonders volgen in hun betoog . moet het algemeen welzijn niet primeren in zulke extreme gevallen van " overlast" , die moeilijk of niet kan " gemeten " worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#17 , 05 apr 2011 08:47

Waar staat eigenlijk geschreven dat geluidsoverlast technisch gemeten dient te worden?
Volgens mij volstaan de menselijke waarnemingen van een beëdigd ambtenaar (en eventueel zelfs die van gewone burgers) en mag een rechter die aanvaarden.
Technisch meten is slechts één manier om de aanwezigheid van overlast te constateren.
Sinds de parachutemoord weten we allemaal dat er meerdere manieren zijn om zaken te bewijzen. (gerede twijfel bestaat in België blijkbaar niet)

Wat een flauwekul trouwens ook, om het aanhoudende lawaai van passerende motoren in woongebied te gaan meten op een proefterrein.
Waar weerkaatsing door gebouwen ontbreekt, geluidsverstrooiing kan optreden, de herhaalfactor niet wordt meegenomen in de rseultaten (één passerende motor aan 80 dB is minder erg dan 100 aan 50 dB) enzovoort, enzovoort.
Overlast is overlast, en een apparaat gaat niet aangeven waar ik last van heb. Of dat ik me aanstel.
Dat kunnen alleen ikzelf, en andere levende personen.
(het meten van het geluidsniveau kan hoogsten een indicatie geven, maar zelfs bij gelijkwaardige niveaus kan niet eensluidend worden gezegd dat iets overlast is of niet. Ik wordt 's morgen gewekt door de haan van de buren, ook met de ramen toe. Het geluid van die haan zal, in mijn slaapkamer gemeten, hooguit 50 dB bedragen. Niettemin stoort het mij dat dat beest om 4 uur zijn bek open trekt.)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

artemis
Berichten: 3294

#18 , 05 apr 2011 11:46

Toen mijn man eens 1 keer met een te zwaar beladen aanhangwagen reed (op een afstand van nog geen 2km) heeft de politie hem onmiddellijk meegenomen naar het proefterrein voor een meting van het gewicht.

Als een geluidsmeting van motoren technisch zo moeilijk is om dat zuiver (zonder weerkaatsingen enz) te kunnen uitvoeren, dat ze dan een iets grotere afwijkingsmarge voorzien. Sommige motoren zitten er zover over dat het een lachertje is dat dat niet kan vastgesteld worden.
Ach ja, als ik me niet vergis is er enkele jaren geleden sprake geweest dat motorfietsen, net zoals auto's een technische keuring moesten ondergaan. Dit zou niet meer dan logisch zijn want een motor die technisch niet in orde is, is net zo goed een gevaar op de weg. Het geluid had mee in die keuring getest kunnen worden. Het voorstel is na wat gelobby afgeblazen en moto's mogen tot op heden een gevaar en/of overlast op de weg zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#19 , 06 apr 2011 19:33

EvilfreD klopt wat je zegt alleen is die overlast enkel een overtreding en geen wanbedrijf dus geen bijzondere maatregelen.
Zo heb je oa de poliermachines die een 'chape' of beton vloer polieren ... firma doet dat X uur na het leggen. Dus dikwijls 's nachts.
De wetgeving rond bouwen ... wel er is geen bouwvergunning nodig voor een vloer... dus die controle is niet mogelijk.
De tuigen maken lawaai gaan rond de 100 dbA maar is geen muziek....( plaatje stond 104à indertijd dus via die wetgeving niet mogelijk.
De gemeente is indertijd verschillende malen veroordeeld omdat hun politiedienst was tussengekomen en de werken ( foutief) had laten stilleggen.
Ik weet dat ze toen enkele in enkele gevallen in € 100000 den hebben mogen betalen.

Overlast ... is overtreding dus geen wanbedrijf.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”