lawaai

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

lawaai

#1 , 30 mar 2011 07:33

Sinds enkele weken rijden er op zaterdag (soms zondags) enkele honderden motoren door de straat waar we wonen . Sommigen zijn alleen , sonmmigen rijden in groep van 6 of meer (15) ; De doortocht begint rond half 9 en eindigt meestal rond een uur of 6. Het gevolg is een niet te harden lawaai van motoren wiens uitlaat duidelijk is " aangepast" . Er zijn al meldingen gedaan bij politie en bij gemeente doch tot nu toe zonder resultaat of enig optreden .De eerste klachten of meldingen werden dan ook maar een paar weken geleden ingediend . Wat zijn hier de rechten van de buurtbewoners en hoe kan er tegen opgetreden worden .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 30 mar 2011 08:37

Er is nergens in de wegcode een artikel dat het gebruik van een motorfiets op de openbare weg zou verbieden tijdens het weekend. De politie zal dus niet optreden, behoudens eventueel tegen de bestuurders die met hun voertuig niet zouden voldoen aan artikel 81.3.1 2°.
81.3.1. De motorvoertuigen moeten zodanig afgewerkt en onderhouden zijn, en bestuurd worden, dat zij de veiligheid van het verkeer niet hinderen of de andere weggebruikers geen ongemak aandoen. Daartoe is het verboden :
...
2° door het lawaai het publiek ongemak aan te doen of de dieren te doen schrikken; in geen geval mag het geluidsniveau de grenswaarden overschrijden die vastgesteld zijn door de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen;
...
Het toegelaten geluidsniveau voor motorfietsen, bepaald in het technisch reglement van bromfietsen en motorfietsen ligt overigens beduidend hoger dan dat van auto's (Zie hier http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-101074/556-art10" onclick="window.open(this.href);return false;).

Het enige dat u m.i. kan doen is de organisatoren vriendelijk vragen om hun route niet elke week door uw straat te laten passeren.

EvilFreD
Berichten: 677

#3 , 30 mar 2011 08:56

Dat de wegcode geen middel biedt om dit probleem op te lossen is goed mogelijk. Maar het is natuurlijk wel overlast.
Gemeentelijk politiereglement of G.A.S. nalezen
Individuele motorrijders kunnen geen overlast zijn (tenzij ze continu heen en weer blijven rijden).
Maar een volledige motorclub wel.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#4 , 30 mar 2011 10:43

Dat de wegcode geen middel biedt om dit probleem op te lossen is goed mogelijk. Maar het is natuurlijk wel overlast.
Gemeentelijk politiereglement of G.A.S. nalezen
Individuele motorrijders kunnen geen overlast zijn (tenzij ze continu heen en weer blijven rijden).
Maar een volledige motorclub wel.
Het heen en weer gerij duurt de ganse dag wel door verschillende motorrijders, soms in groep soms apart . De eerste week was er wat gemor onder de buren nu zijn er al verschillende die melding hebben gegeven van lawaaioverlast .

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 30 mar 2011 10:50

Wij hebben daar ook last van - ik hoop dat het een regenachtige zomer wordt. Maar niet alleen van motorrijders en brommertjes, maar ook van enkelen hier in de buurt die met getunede auto's met lawaaierige uitlaten rondrijden - waardoor het glas in de ramen soms gaat trillen. Alleen een gerichte controle van politie en begeleiding naar een technische keuring kan hieraan iets verhelpen. Maar daarvoor heb je dus de medewerking nodig van het gemeentebestuur en de politie.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 30 mar 2011 13:01

ik had onlangs een motorrijdende vriend op bezoek
hij keek verlangend naar motorrijder op de polderweggetjes waar ik woon en zei dat hij in het WE dikwijls in zo'n streek ging touren
hij vindt dat leuk om zo te 'onthaasten'

toen ik hem vertelde dat samen met hem een paar duizend motorrijders hetzelfde denken, en dat die allemaal door ons polderdorpje komen 'onthaasten' begreep hij meteen wat ik wou zeggen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

artemis
Berichten: 3293

#7 , 30 mar 2011 13:07

Alleen een gerichte controle van politie en begeleiding naar een technische keuring kan hieraan iets verhelpen. Maar daarvoor heb je dus de medewerking nodig van het gemeentebestuur en de politie.
Waarom heb ik nog nooit ofte nooit politie zien optreden tegen moto's met opgefokte uitlaten? (of wat het technisch ook is) Ook niet als ze het voor hun neus zien?

Hier in de binnenstad is het soms een pest.
Een beetje verderop in de straat woont een man met zo een moto. Hij 'speelt' er soms mee voor zijn deur. Het is zo erg dat als hij voorbijrijdt mijn katten wegvluchten uit de sofa. Als mijn kleindochtertje van 5 hier is houdt ze haar handen op haar oren en haar gezicht trekt angstig weg. Toen ze nog jonger was begon ze er telkens van te huilen. Kleine kinderen hebben nog erg gevoelige trommelvliezen en dergelijk overdreven motorlawaai doet echt pijn bij hen.

Je hebt echt geen decibelmeter nodig om te horen dat het geluid erover is. Toch doet de politie niets, zelfs al gebeurt het voor hun neus.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 30 mar 2011 13:41

ik had onlangs een motorrijdende vriend op bezoek
hij keek verlangend naar motorrijder op de polderweggetjes waar ik woon en zei dat hij in het WE dikwijls in zo'n streek ging touren
hij vindt dat leuk om zo te 'onthaasten'

toen ik hem vertelde dat samen met hem een paar duizend motorrijders hetzelfde denken, en dat die allemaal door ons polderdorpje komen 'onthaasten' begreep hij meteen wat ik wou zeggen
Tja, ons landje is inderdaad te klein en te dichtbevolkt om er alle vormen van 'recreatie' in te laten plaatsvinden zonder dat dat storend is voor anderen of voor de natuur (quads die denken overal te mogen rijden, mountainbikers die gaan crossen in beschermde bossen, enz)

Toch denk ik dat we hier een onderscheid moeten maken tussen opgefokte motoren/uitlaten en motoren die reglementair/normaal afgesteld zijn. Als ik een 'normale' motor hoor rijden dan produceert die een zacht, snorrend geluid. Zo kan het en zo zou het altijd moeten. Helaas lijkt dat slechts een minderheid van de motoren te zijn.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 30 mar 2011 20:37

Ik zou graag de wetgeving eens kennen waarmee de politie een motorfiets op overdreven lawaai ( technisch) kan in overtreding nemen :twisted:

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 31 mar 2011 09:37

Ik zou graag de wetgeving eens kennen waarmee de politie een motorfiets op overdreven lawaai ( technisch) kan in overtreding nemen :twisted:
http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-101074" onclick="window.open(this.href);return false;
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 31 mar 2011 22:54

juist, lees bijlage 6 eens ...het proefterrein.... dat is in elke politiezone uiteraard ter beschikking.
Ik heb daar jaren geleden in kader van het maken van een regelgeving eens een pittige discussie gehad met parketmagistraten.
Ging toen niet alleen over brom- of motorfietsen maar ook over geluidsnivo's van poliermachines .... en hoe een overheid om een eenvoudige en correcte wijze kon( kan) op reageren.
daarom :twisted:

artemis
Berichten: 3293

#12 , 01 apr 2011 18:42

Franciscus, ik wil niet aan je expertise twijfelen.
Net omdat je zoveel ervaring lijkt te hebben op dat terrein zou ik het wel waarderen én makkelijker vinden voor iedereen die dit topic leest (eventueel nadien via de zoekfunctie) dat je dan een link (en/of citaat) plaatst naar het betreffende wetsartikel dat het onmogelijk maakt voor politie om overdreven lawaai van motorfietsen ter plaatse vast te stellen. Zo ook naar wat een 'proefterrein' dan wel moet inhouden, en vooral ook waarom politie bij ernstig vermoeden dan niet zorgt dat die vaststelling op proefterrein gebeurt.

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 02 apr 2011 20:48

sniper heeft de website aangegeven.... doorklikken tot op proefterrein...
de opstellingen zijn zodanig dat we behalve in een 'wetenschappelijke omgeving of op een proefstation' het quasi onmogelijk is om wat dan ook te bewijzen oa gezien het hoge achtergrondgeluid.
Het is goed mogelijk dat het wel kan maar 15 jaar geleden kon in de door mij aangehaalde cases geen enkel lawaai op het veld zelf vastgesteld worden.

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#14 , 04 apr 2011 14:27

sniper heeft de website aangegeven.... doorklikken tot op proefterrein...
de opstellingen zijn zodanig dat we behalve in een 'wetenschappelijke omgeving of op een proefstation' het quasi onmogelijk is om wat dan ook te bewijzen oa gezien het hoge achtergrondgeluid.
Het is goed mogelijk dat het wel kan maar 15 jaar geleden kon in de door mij aangehaalde cases geen enkel lawaai op het veld zelf vastgesteld worden.
Heeft een burgemeester dan niet de plicht om te waken of toe te zien over de (geestelijke) gezondheid van zijn burgers en kan hij daarvoor in gebreke gesteld worden ?

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 04 apr 2011 20:29

Ik denk niet dat elke gemeente een proefterrein kan aanleggen voor al de toestellen die moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden.
In sommige wetgevingen staat trouwens wie de geluidsmeting kan en mag doen ..... dat zijn meestal wetenschappelijke instellingen of in een bepaald geval vb de proefbank van vuurwapens te Luik
zie vb ook volgende link
http://www.deparisnet.be/Bruit/faqlawaa ... _basis.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”