onrechtmatige parkeerboete voor eigen poort

Timson
Topic Starter
Berichten: 2

onrechtmatige parkeerboete voor eigen poort

#1 , 18 mar 2011 07:20

Hoi iedereen,
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik weet niet of ik mijn vraag eigenlijk stel op de juiste plek aangezien ik helemaal geen overtreding heb begaan.

Ik heb een huis in Antwerpen-centrum met garage. De garage was een doorslaggevende factor bij de aankoop vanwege de parkeerdruk. Onnodig te vertellen dat ik quasi altijd voor mijn eigen poort geparkeerd sta. Ook zo correct tegenover de buren, het zou wel heel asociaal zijn om nog een extra plek op te eisen.

In april vorig jaar kwam ik beneden en stak er een retributie van APCOA onder de ruitenwisser terwijl ik voor mijn eigen poort stond. De parkeerwachter had doodleuk vermeld dat ik voor de buren stond, schriftvervalsing met foute huisnummer dus.
Ik heb uiteraard onmiddellijk foto's genomen, zelfs aan de politie gevraagd of zij vaststelling wilden doen (niet dus, wat had je gedacht).
Contact opgenomen met APCOA, op hun vraag foto's doorgemaild met begeleidend schrijven.

Intussen zijn we een jaar verder en krijg ik nu de 3e (en zogezegd laatste) aanmaning van de deurwaarder alvorens ik zal worden gedagvaard.
Daar heb ik geen schrik van, ik zie APCOA overal foto's trekken om hun boetes te staven, ik wil ze wel eens zien zwaaien met hun foto's op de rechtbank. Ik stond wel degelijk voor mijn eigen poort.

Maar mijn vraag is: Deze zaak heeft mij tot nu toe ontzettend aangegrepen. Tot op het punt dat ik mij afvraag of ik wel wil wonen op een plek waar eender welke laaggeschoolde hufter met een paars petje op zomaar parkeerbons kan vervalsen en zo het bloed van onder mijn nagels vandaan halen.
Ik ben niet rancuneus aangelegd, vergissen is menselijk. Maar vergeet niet dat ik in deze zaak al uren, zoniet dagen heb verspeeld met de betrachting mijn gelijk te halen bij het onaantasbare APCOA. En zij lachen u gewoon uit in uw gezicht.
Het gaat zover dat buren mij aanraden om gewoon te betalen om van de miserie vanaf te zijn. Maar ik moet ook nog met mezelf kunnen leven natuurlijk. Dat krijg ik aan mijn rechtvaardigheidsgevoel niet verkocht...
Daarom vroeg ik mij af hoe ik een schadevergoeding moet eisen. Ik zou echt als statement 100.000 euro willen eisen (in mijn ogen zelfs een prikkie, mijn huis staat ondertussen effectief te koop. Klinkt misschien vreemd, maar ik ben nogal gevoelig voor zulke zaken). Uiteraard ga ik dat niet krijgen, maar mocht er toch iets uit de bus komen schenk ik dat een vzw die zich inzet voor de leefbaarheid in de stad.
Tips zijn welkom, hulp ook :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 18 mar 2011 08:21

Iets zegt me dat uw kenteken niet op de garagepoort was aangebracht. In dat geval stond u foutief geparkeerd.
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 18 mar 2011 08:31

Naar die schadevergoeding hoe klein ook ga je kunnen fluiten. Die mannen met hun paarse petjes, die doen eigenlijk ook alleen maar hun job. Schriftvervalsing? Alleen als er sprake is van moedwilligheid, maar waarschijnlijk eerder een vergissing. Moet in een zone voor betalend parkeren ook niet betaald worden door eigenaars die voor hun eigen garage parkeren en/of verplicht hun bewonerskaart gebruiken en soms zelfs een ticketje nemen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 18 mar 2011 09:31

Antwerpen centrum zo wie zo een bewonerskaart.
+ datgene wat Lighting heeft geschreven.
Het is niet de taak van de politie dat vast te stellen... dat staat nergens in hun opdrachten EN is zelfs onwettig.
Apcoa werkt voor de Stad Antwerpen op basis van een contract. Wat u hebt gedaan is een betaling genegeerd en de parkeerdienst geeft u de mogelijkheid om te betalen.
nl een retributie of het bedrag voor een bepaalde periode.
De zaak komt voor de vrederechter en die zal beslissen.
Politie mag in burgerlijke zaken niet getuigen dan mits toestemming van de procureur generaal van het hof van beroep of de procureur.
Zulke toestemming wordt heel zelden gegeven. ( vroeger soms bij echtscheidingen).

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 18 mar 2011 10:08

M.i. heeft u wat te weinig gedaan wat betreft het aanvechten van de boete.
U heeft wel een protest ingediend bij Apcoa, maar nadat uw protest verworpen werd heeft u niets meer ondernomen.
Aanmaningen genegeerd. Maar geen beroep aangetekend.
Simpelweg gewacht totdat zij u te kennen geven u te zullen dagvaarden. Dat werkt niet echt in uw voordeel vermoed ik.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”