Verboden te parkeren, of niet?

EvilFreD
Topic Starter
Berichten: 677

Verboden te parkeren, of niet?

#1 , 16 mar 2011 00:02

In onze gemeente de volgende situatie:

In het centrum is er een parkeerterrein dat deel uitmaakt van de openbare weg.
Op dit parkeerterrein zijn er uiteraard parkeervakken, voorzien van de nodige markeringen.
Er bevindt zich echter, op dit parkeerterrein een haarspeldbocht, die zo ruim is dat er met gemak auto's kunnen worden geparkeerd aan de buitenkant, zonder dat het doorgaande verkeer daar enige hinder van ondervindt. Er blijft zeker drie meter vrije doorgang.
Nu is er in het centrum ook sprake van een blauwe zone. Ik vermoed, weet het niet zeker, dat de borden die dat aangeven ook aangeven dat er geparkeerd dient te worden in de parkeervakken.
De parkeerkaart moet echter niet overal gebruikt worden, alleen in de parkeervakken waar dit is aangegeven.
De bewuste haarspeldbocht ligt in een gedeelte van het terrein waar de parkeerkaart niet gebruikt hoeft te worden.
  • In het geval de borden aangeven dat er alleen in parkeervakken geparkeerd mag worden, lijkt het me duidelijk dat er in de haarspeldbocht niet geparkeerd mag worden.
  • Als het parkeren in vakken alleen betrekking heeft op het gebruik van de parkeerkaart, wordt het al een ander verhaal.
  • En als er helemaal niets staat geschreven over parkeervakken lijkt het mij gewoon toegestaan om te parkeren in deze bocht.
  • Als er ook maar één toegangsweg is naar het parkeerterrein waar geen of een onvolledig verbodsbord staat kan de hele zone als niet bestaan worden beschouwd.
Kloppen deze redeneringen?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 16 mar 2011 00:15

1) ja
2) blauwe zone geld overal waar je kan parkeren binnen die zone
3) ja, zolang er voldoende zichtbaarheid en doorgang is; in een bocht is 3 meter niet voldoende voor iets grotere voertuigen
4) geen bord, geen zone (indien niet eerder aangegeven); onvolledig bord is niet duidelijk, iets meer info graag

EvilFreD
Topic Starter
Berichten: 677

#3 , 16 mar 2011 00:17

Bij ons de wat ongewone situatie dat blauwe kaart alleen gelegd moet worden in vakken waar dit aangegeven staat.
Met onvolledig bedoel ik dan, zonebord, maar zonder het onderschrift "parkeren alleen toegestaan in de parkeervakken"
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 16 mar 2011 00:26

Dan mag er buiten de vakken, waar het reglementair mogelijk is, geparkeerd worden, volgens de bepalingen van het zonebord (dus in blauwe zone met parkeerkaart).

EvilFreD
Topic Starter
Berichten: 677

#5 , 17 mar 2011 09:55

Ben nog eens alles wat nader gaan inspecteren en het blijkt dat het centrum geen zone is qua parkeren.
Er is alleen sprake van een 30 km. zone.
De parkeergebieden waar de kaart gelegd moet gelegd worden worden telkens aangegeven middels borden + een herinnering bij ieder vak.
Einde zone wordt ook telkens aangegeven.

Het bewuste parkeerterrein is feitelijk een plein, ingericht tot parkeerterrein. Maar in feite dus een doorgaande weg.
De vrije ruimte in de bocht, indien er 3 auto's geparkeerd staan is zelfs veel groter dan 3 meter.
Ik zie niet in hoe zelfs een kleine vrachtwagen van geparkeerde auto's kan ondervinden.

Volgens mij is er dus geen enkele grond om een boete uit te schrijven. Alles wijst er op dat het toegestaan is om hier te parkeren.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 17 mar 2011 10:02

Parkeren in een bocht is verboden als de zichtbaarheid onvoldoende is; een haarspeldbocht en 3 meter vrije ruimte lijkt mij toch onvoldoende als je daar met twee auto's tegelijkertijd wil passeren.

Lightning

#7 , 17 mar 2011 10:06

U hebt dus een boete gekregen.
Tegen welke regels hebt u dan gezondigd, dat wordt toch aangegeven?

...en zoals bartvdv terecht opmerkt, u mag niet stilstaan of parkeren in een bocht indien de zichtbaarheid daardoor belemmerd wordt.

...verhoogde berm binnen bebouwde kom?

EvilFreD
Topic Starter
Berichten: 677

#8 , 17 mar 2011 10:33

Nog vergeten te vermelden. Het is een éénrichtingsweg.
En zoals gezegd: er is zelfs ruim meer dan drie meter vrije ruimte indien er geparkeerd wordt.
qua zicht is er al helemaal geen probleem, gezien het feit dat de geparkeerde auto's aan de buitenkant van de bocht staan. En er kunnen dus geen tegenliggers komen.

Ik heb trouwens geen boete gekregen, dit is louter vanwege nieuwsgierigheid.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”