rijbewijs onrechtmatig ingetrokken

Franciscus
Berichten: 38599

Re: rijbewijs onrechtmatig ingetrokken

#16 , 14 mar 2011 16:53

Nog geen antwoord om mijn vraag van poster.
Openbare dronkenschap is een inbreuk op de besluitwet van 1939.
Het is de overlast die kan ontstaan OF het feit dat er een gevaar voor zichzelf of voor 3de is die de inspecteurs kan doen besluiten dat de persoon best eventjes onder toezicht blijft. (Indien u erbij was geweest had uw uw vriend misschien wel meegekregen ONDER uw. verantwoordelijkheid weliswaar). Het is een officier van bestuurlijke politie die de bevoegdheid heeft een persoon aan te houden en te laten opsluiten ( 2 tot 12 uur).
Wat de alcoholintoxicatie betreft daar zijn de inspecteurs zelf voor bevoegd.
Zij volgen hierin wat in de wet staat ... de intrekking kan/zal gebeuren op last van het parket.
En het is niet woord tegen woord hoor het zijn de vaststellingen van beëdigde ambtenaren en die kan u ( in dit geval uw vriend) enkel 'counteren' door een procedure valsheid in geschriften en het gebruik ervan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 15 mar 2011 09:50

Hij ging de wagen niet terug zetten maar is buiten gekomen omdat de politie aan zijn auto stond. Ik heb de auto nadien gaan halen en hoe ik het zag is het best mogelijk dat hij de handrem was vergeten op te zetten en verder is gebold.
"Best mogelijk"? Met andere woorden, u weet niet exact wat er gebeurd is? Uw vriend is met de wagen gekomen, maar zou niet met de wagen terug naar huis rijden? Hij zou de bus genomen hebben of iemand zou hem naar huis gebracht hebben? Ik kan me voorstellen dat de politie dit niet meteen gelooft (als je zinnens bent om te drinken en dan met de bus naar huis te gaan, dan KOM je ook met de bus). Je zegt zelf dat je vriend mogelijk "nogal hevig" geweest is. Tja, reden te meer voor de politie om ongelukken te willen vermijden en je vriend mee te nemen.

Wat mij betreft: de politie heeft goed opgetreden! Laat het een les zijn voor je vriend. Moest de politie hem laten gaan hebben, en hij stapt in zijn auto en rijdt iemand omver, jullie ellende zou vele malen groter geweest zijn, om over de familie van een mogelijk slachtoffer nog maar te zwijgen.

Waarom voelen mensen die zelf overduidelijk in de fout gegaan zijn, zich toch zo onrechtvaardig behandelt als hun fouten gevolgen hebben? Gedraag je dan normaal (drink niet overmatig, wees niet "hevig" tegen de politie, enz...) en dan heb je geen problemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#18 , 15 mar 2011 10:01

Inge054, als de handrem niet opgetrokken was en uw vriend mocht ingestapt zijn om ze op te trekken (hij herinnert het zich misschien niet meer of is het u vergeten te vertellen), is dat voldoende voor de politie om die handeling te beschouwen als "aanstalten maken om het voertuig te besturen".

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”