2dehands auto gekocht, Airbag gesprongen, Keuring...

St-niklaas
Topic Starter
Berichten: 13

2dehands auto gekocht, Airbag gesprongen, Keuring...

#1 , 09 mar 2011 21:37

Ik heb dus net een tweedehands auto gekocht, maar de airbag ligt eruit.. En dit stond ook als waarschuwing bij de vorige eigenaar, maar vormde op zich geen reden tot herkeuring.
Maar nu moet ik die keuren voor aankoop.
Zou die door de keuring kunnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 mar 2011 21:44

Het is de verkoper die de wagen moet laten keuren. Het is dus zijn probleem, niet het uwe.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

St-niklaas
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 09 mar 2011 21:48

Nee maar ik heb hem al gekocht, zonder keuring dus..

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 mar 2011 21:49

Nee maar ik heb hem al gekocht, zonder keuring dus..
Kan niet, mag niet........
Wijs verkoper op zijn verplichting de wagen te laten keuren en goedgekeurd af te leveren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

St-niklaas
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 09 mar 2011 21:52

Dit is dus niet het antwoord dat ik zocht...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 09 mar 2011 21:59

Tja, dat is mogelijk, maar als koper kunt u de wagen eenvoudigweg niet aanbieden voor keuring omdat de verkoper geen keuring voor tweedehandse verkoop (= zwaardere keuring dan de gewone) heeft laten uitvoeren. U zal de wagen dus niet kunnen gebruiken. U mag er zelfs nu al niet meer mee op de weg.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

St-niklaas
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 09 mar 2011 22:02

Ik laat die wel keuren door een garage, met Z platen..

GB2702
Berichten: 232

#8 , 09 mar 2011 22:30

Zoals hierboven al aangehaald is had de vorige eigenaar deze wagen moeten keuren voor verkoop. Ik raad u aan om alsnog deze aan te spreken en te wijzen op zijn plichten als verkoper van deze wagen. U heeft dus ook geen carpass gekregen bij aankoop wat ook wettelijk verplicht is. Dus weer een fout van de verkoper. één goede raad koop nooit een 2de handswagen zonder carpass en keuringsattest voor verkoop. Of deze wagen door de keuring gaat komen durf ik niet te zeggen maar een wagen waar normaal een airbag inzit en er nu uitligt is mijn inziens ook niet normaal (schadewagen?) wie weet op welke verborgen gebreken komt u nog uit...

Lightning

#9 , 09 mar 2011 22:34

Roharro heeft gelijk, maar om u het antwoord te geven dat u zocht.
Ja, het kan een probleem worden bij de technische keuring. Als een wagen origineel was uitgerust met een airbag moet hij ook aanwezig zijn en werken. Als u de airbag dus uitgeklapt laat zitten keuren ze de wagen sowieso af, als u de airbag wegneemt keuren ze de wagen ook af als ze het opmerken (en bij verkoop controleren ze iets grondiger :)).
U hebt de wagen duidelijk gekocht "in de staat waarin hij zich bevindt" na een ongeval. Ik hoop voor u dat de wagen geen schade heeft opgelopen aan het chassis, want dan hoeft u zelfs niet meer terug te keren voor een herkeuring.

GB2702
Berichten: 232

#10 , 09 mar 2011 22:37

dat is dus ook wat ik bedoelde Lightning...

sleper
Berichten: 391

#11 , 10 mar 2011 07:20

Ik heb onlangs een wagentje gekregen van een bejaarde dame . De verzekering alsook de keuring liep nog en er mocht dus met gereden worden . ik heb toen de nodige zaken gedaan om het wagentje door de keuring te krijgen . Nieuwe bandjes , remmen in orde gebracht , lichten geregeld . Ik ben toen zelf met het wagentje naar keuring gereden( met plaat van de dame en gebruik makende van haar groene kaart) , de situatie uitgelegd en het wagentje werd gekeurd . ik rij er nu mee ; Natuurlijk is het een feit dat normaal de verkoper de wagen laat keuren . Ik zou eerst eens raad vragen op technische controle maar er moet toch een mogelijkheid zijn om deze auto te laten keuren . Desnoods op een aanhangwagen om auto's te transporteren

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 10 mar 2011 08:33

De wagen moet met dezelfde nummerplaten worden aangeboden. Wie de wagen verder laat keuren is niet belangrijk.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 mar 2011 08:53

U hebt de wagen duidelijk gekocht "in de staat waarin hij zich bevindt" na een ongeval. Ik hoop voor u dat de wagen geen schade heeft opgelopen aan het chassis, want dan hoeft u zelfs niet meer terug te keren voor een herkeuring.
Ik heb hier zelf ooit voor rond gebeld (carpass, ministerie van economische zaken, wetswinkel) omdat we een auto wilden verkopen voor zijn onderdelen. Het antwoord was overal hetzelfde: Als een particulier zijn auto verkoopt aan een andere particulier, dient hij IN ALLE OMSTANDIGHEDEN een carpass te hebben. Indien dit niet zo is kan de koper op elk moment de auto terug geven en zijn geld terug eisen, zelfs als hij iets ondertekend zou hebben als "in de staat waarin hij zich bevindt".

Purple
Berichten: 246

#14 , 11 mar 2011 08:52

Wij hebben recent ook een tweedehandswagen gekocht (is ook een topic van).

Deze is verkocht als "gekeurd voor verkoop", staat eveneens op de verkoopsovereenkomst.

Bij betaling bleek echter dat deze niet gekeurd is, en de verkoper weigert alle medewerking.

Uiteindelijk zelf naar de keuring gegaan (z-platen) en...... de wagen is afgekeurd. (remmen en deurdrempel)
Een schadekost die aardig in de buurt komt van de aankoopprijs.

Na bedreigingen van de verkoper in de zin van:
"als je ook maar iets probeert te ondernemen, zal ik u weten te vinden"

Zijn we toch juridisch advies gaan vragen.
Aangezien deze man (en zijn bende) gekend was, de raad gekregen om het zo te laten :shock:

Franciscus
Berichten: 38602

#15 , 12 mar 2011 17:23

En aan wie hebt u die raad gevraagd???

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”