dagvaarding politierechtbank - vraagjes

braintje
Topic Starter
Berichten: 1

dagvaarding politierechtbank - vraagjes

#1 , 08 mar 2011 10:50

Gisteren kreeg ik een dagvaarding voor de politierechtbank in mijn bus.
vorig jaar in maart reed ik net op het nippertje door een rood licht.

aan welke kosten moet ik mij verwachten?
ik hoorde al van een rechtsplegingsvergoeding + de deurwaarderskosten + de eventuele boete.
maar over welk bedrag gaat dit (ongeveer)?

Is het trouwens normaal dat ik (voor mijn allereerste, en hopelijk laatste zware overtreding) direct word gedagvaard voor de politierechtbank?
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 mar 2011 17:18

wat u uiteindelijk zal krijgen van boete/straf zal afhangen van de rechter.

door het rode licht rijden word tegenwoordig bijna altijd afgehandeld voor de politierechtbank.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 mar 2011 10:08

“Art.29.§1...De Koning kan overtredingen van de reglementen...die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen...als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro...”(16 maart 1968 Wegverkeerswet)

“Art.3. De overtredingen van de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de derde graad in de zin van art.29.§1,tweede lid,van dezelfde wet...36° Het rood licht negeren Artikelen 61.1.1° en 62ter,lid2,1°...”(KB 30 september 2005 Overtredingen per graad).

“Art.61.1...1°.rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of,zo er geen stopstreep is ,het verkeerslicht zelf ,voorbij te rijden...”(1 december 1975 Wegcode).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mosselscampie
Berichten: 17

#4 , 10 mar 2011 12:54

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... light=ROOD" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”