Fietsen en gsm klok kijken boete van 100 euro (stijgend)

Joramb
Topic Starter
Berichten: 1

Fietsen en gsm klok kijken boete van 100 euro (stijgend)

#1 , 28 feb 2011 16:08

op 27 oktober 2009 kreeg ik een boete van 100 euro wegens het kijken op mijn gsmklok terwijl ik was aan het fietsen. Ze redeneerden dat de wetgeving stel dat het verboden is om met een bewegend voertuig en een gsm tegelijk te gaan.

Ik vond dit onredelijk (zeker voor een 18 jarige student) en heb de boete niet betaald, heb een verklaring opgestuurd na enkele aanmaningen.
Mijn mening interesseerde hen blijkbaar niet en op 27 november 2010 kreeg ik een dagvaarding in de bus.

De wegverkeerswet van 1968 zegt dat de termijn van de vordering verjaart na 1 jaar. Dus hieruit leid ik af dat de dagvaarding onregelmatig is.

De strafvorderingstermijn kan echter worden gestuit (waardoor die opnieuw begint te lopen) door het instellen van daden van onderzoek of vervolging.
Wat zijn zo van die daden van vervolging. Aanmaning tot betalen is dit een daad van vervolging?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 28 feb 2011 18:17

ja of controle van kwartierinspecteur of u nog op dat adres woont nl elke aktie door het OM genomen

Lightning

#3 , 28 feb 2011 19:08

U had beter uw boete betaald. De politierechter gaat u meer kosten. Het verbod om rijdend de GSM te gebruiken geldt namelijk ook op de fiets.
...en de aanmaningen gelden inderdaad als daad van vervolging.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 01 mar 2011 00:55

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/graden/148-art2" onclick="window.open(this.href);return false;

3° Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#5 , 01 mar 2011 13:30

op 27 oktober 2009 kreeg ik een boete van 100 euro wegens het kijken op mijn gsmklok terwijl ik was aan het fietsen. Ze redeneerden dat de wetgeving stel dat het verboden is om met een bewegend voertuig en een gsm tegelijk te gaan.

Ik vond dit onredelijk (zeker voor een 18 jarige student) en heb de boete niet betaald, heb een verklaring opgestuurd na enkele aanmaningen.
Mijn mening interesseerde hen blijkbaar niet en op 27 november 2010 kreeg ik een dagvaarding in de bus.

De wegverkeerswet van 1968 zegt dat de termijn van de vordering verjaart na 1 jaar. Dus hieruit leid ik af dat de dagvaarding onregelmatig is.

De strafvorderingstermijn kan echter worden gestuit (waardoor die opnieuw begint te lopen) door het instellen van daden van onderzoek of vervolging.
Wat zijn zo van die daden van vervolging. Aanmaning tot betalen is dit een daad van vervolging?

eindelijk begint men zon zaken te controleren, dus wat is het probleem.
op een autoweg ineens op de midden strook tegen 90 a 100 en ja de gsm he.
30 jaar terug was da er niet , was het toen een probleem , dacht het niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”